مدیرکل راهآهن فارس گفت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان مرودشت در بلاک بحرانی شیراز-سیوند، ساخت ایستگاه ایستگاه راهآهن مرودشت در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از راهآهن فارس غلامحسین ولدی علی قیارلو از احداث ایستگاه راهآهن مرودشت خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت شهرستان مرودشت و اینکه تنها شهرستانی می باشد که در بلاک بحرانی شیراز -سیوند قرار دارد احداث و ایجاد ایستگاه راه آهن مرودشت در دستور کار قرار گرفت.
ولدی در حاشیه بازدید از انجام عملیات اجرایی این پروژه بیان کرد: با توجه به بلاک بحرانی شیراز-سیوند به طول ۸۰ کیلومتر و به منظور جلوگیری از توقف قطارهای مسافری در ایستگاه سیوند هنگام اشغال بلاک توسط سایر قطارهای مسافری ، احداث و ایجاد ایستگاه مرودشت در محل توقفگاه مرودشت در کیلومتر ۱۰۲۶ در دستور کار قرار گرفت .
وی گفت:با اخذ مجوز از کمیته فنی ایستگاهها نسبت به ایجاد ایستگاه دو خطه اضطراری از مورخ ۹۶/۴/۱۰اقدام کردیم و بلاک مذکور به ۲ قسمت شیراز-مرودشت به طول ۴۷ کیلومتر و مرودشت-سیوند به طول ۳۳ کیلومتر تبدیل شد.
مدیرکل راهآهن فارس انجام این عملیات را اینگونه شرح داد: نصب ۴ دستگاه سوزن ،ریلگذاری حدود ۳۵۰ متر در امتداد خط فرعی و ایجاد خط ۱ ایستگاه به طول ۸۵۰ متر ،احداث سکوی مسافری به طول ۳۰ متر، محوطه سازی و عملیات عمرانی به مساحت تقریبی ۲۵۰۰ متر مربع،احداث راه دسترسی و ایجاد سیستم روشنایی ،تهیه و تدارک ۳ دستگاه کانکس مجهز جهت استقرار مسافرین قطار و ارتقای سطح خدمات به مسافرین محترم از اهم امور در دست اقدام است.
معرفی ۵ هدف ساخت ایستگاه
ولدی در ادامه اهم اهداف اجرای این طرح را به ترتیب زیر اعلام کرد:
۱- عدم توقف قطارهای مسافری پشت سر هم در ایستگاه سیوند و حذف بلاک بحرانی در گراف و امکان تلاقی و سبقت
۲- ایجاد زمینه احداث ایستگاه مرودشت با توجه به اهمیت این شهرستان بعنوان دومین شهرستان بزرگ استان فارس و نقش مهم گردشگری آثار باستانی استان از جمله تخت جمشید و نقش رستم
۳- امکان استفاده بهینه از زمان مسدودی جهت عملیات خطی در بلاک مذکور
۴- مدیریت زمان و استفاده از شرایط بهینه در امداد قطارهای مسافری و جلوگیری از تأخیر در مبدأ شیراز
۵- امکان جذب و تخلیه بار با استفاده از دنباله خطوط فرعی در ایستگاه
عملیات بلوکاژ بالاست در تونل شماره ۴ واقع در کیلومتر ۵۰۰+۸۳۸
مدیرکل راه آهن فارس در این باره گفت: در راستای رفع تقلیل سرعت و جهت هدایت آبهای سرگردان داخل تونل عملیات بلوکاژ بالاست های تونل شماره ۴ واقع در کیلومتر ۵۰۰+۸۳۸ به صورت پایلوت انجام شد.
ولدی افزود: نفوذ آب از کف تونل باعث آلوده شدن بالاست ها و تخریب آنها شده بود و این امر به مرور زمان باعث افتادگی خط و تغییر دور می شود و زمینه را برای خروج قطار از خط فراهم می کند که بسیار خطرناک است.
وی تصریح کرد:تقلیل سرعت از سال ۹۱ در این محدوده اعمال شده بود که این تقلیل سرعت باعث افزایش زمان سیر شده است.
ولدی اظهارداشت: در راستای رفع این مشکل و جهت هدایت آبهای سرگردان ،بالاست های آلوده تا عمق ۶۰ سانتی متر زیر تراورس تخلیه و حدود ۳۰ سانتی متر از کف بلوکاژ و ۳۰ سانتی متر دیگر نیز بالاست های مرغوب جایگزین شد.