۵:۰۵:۰۶ - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵
استقبال از کاروان ترویج فرهنگ حمایت از محیط زیست ویوز پلنگ آسیایی درشهرستان پاسارگاد
  به گزارش دریافتی پارس دشت از روابط عمومی اداره محیط زیست پاسارگاد، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: کاروان ترویج  فرهنگ حمایت از محیط زیست و یوز پلنگ آسیایی در شهرستان پاسارگاد مورد استقبال قرار گرفت.   مکرمی گفت این کاروان  با سرپرستی آقای نجفی، کارشناس بازنشسته محیط زیست حرکت خود را

artist (1) 

به گزارش دریافتی پارس دشت از روابط عمومی اداره محیط زیست پاسارگاد، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: کاروان ترویج  فرهنگ حمایت از محیط زیست و یوز پلنگ آسیایی در شهرستان پاسارگاد مورد استقبال قرار گرفت.

 

مکرمی گفت این کاروان  با سرپرستی آقای نجفی، کارشناس بازنشسته محیط زیست حرکت خود را ازطبس واقع دراستان خراسان جنوبی آغاز نموده وپس از عبور ازکرمان، بم، ایرانشهر، چابهار، قشم ،بوشهر وتعدادی از شهرستانهای استان فارس به استان یزد وطبس عزیمت می نمایدمکرمی بیان نمود.

 

نجفی مسئول کاروان اظهار داشت: کاروان حمایت از یوز آسیایی وحیات وحش  در دو مرحله جهت افزایش آگاهی مردم، خاصه رانندگان اقدام نموده است. در مرحله اول تور تابستانه به استانهای غربی کشور ودر مرحله دوم تور زمستانه  به استانهای جنوبی عزیمت نموده است و هدف از این اجرای این توربالابردن سطح آگاهیهای مردم عامه ونشان دادن اهمیت محیط زیست وحیات وحش  به خصوص یوز پلنگ آسیایی می باشد.

 

وی در ادامه گفت پس از شکار وتخریب زیستگاه یکی از عوامل تهدید کننده نسل یوز آسیایی تصادفات جاده ای است که  لازم است رانندگان در زمان رانندگی در محدوده زیستگاه حیات وحش به ویزه یوز پلنگ آسیایی که تابلو نصب شده است توجه کافی را داشته باشند.وی هدف دیگرازاین حرکت، شناسایی مکانهای  در کشور، که توسط مردم عامه ورانندگان گونه یوز مشاهده شده مشخص می گردد تادر آمار برداری آتی در قالب پروزه زاگرس دوربین گذاری انجام شود.

 

مکرمی در پایان گفت: یوزپلنگ یا یوز جانوری مهره‌دار و پستاندار از راستهٔ گوشتخواران، خانوادهٔ گربه‌سانان است. این جانور در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند یافت می‌شد، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبرو شده‌است. از میان دو زیرگونهٔ اصلی یوزپلنگ، یکی از زیرگونه‌ها که با نام «یوزپلنگ آسیایی» شناخته می‌شود در خطر جدی انقراض است.

 

یوزپلنگ در دشت های باز و تپه ماهورهای واقع در مناطق استپی و بیابانی نیمه کویرى و زیستگاههاى باز دیگرى که طعمه در آن وجود داشته باشد دیده می شود. در ایران تعداد معدود یوزپلنگ آسیایى باقیمانده در مناطق حاشیه ای کویر مرکزی یافت می شوند.یوزپلنگ در ایران عمدتاً از جبیر، آهو، قوچ و میش، کل و بز و خرگوش وحشی تغذیه می کند.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر