۸:۳۴:۰۴ - پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳
امام جمعه در دیدار با اصحاب رسانه مرودشت: مسئولان، ظرفیت نقدپذیری خود را بالا ببرند
نشست صمیمانه اعضای خانه مطبوعات  و فضای مجازی مرودشت با امام جمعه جدید شهرستان برگزار شد. به گزارش “پارس دشت” در ابتدای این جلسه که با حضور جمعی از اعضای خانه مطبوعات و فضای مجازی مرودشت و در محل دفتر امام جمعه مرودشت برگزار شد، شهرام صالحی کارشناس آگهی و تبلیغات اداره فرهنگ و  ارشاد

نشست صمیمانه اعضای خانه مطبوعات  و فضای مجازی مرودشت با امام جمعه جدید شهرستان برگزار شد.

به گزارش “پارس دشت” در ابتدای این جلسه که با حضور جمعی از اعضای خانه مطبوعات و فضای مجازی مرودشت و در محل دفتر امام جمعه مرودشت برگزار شد، شهرام صالحی کارشناس آگهی و تبلیغات اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، ضمن خوشآمدگویی به حجه الاسلام احمدی امام جمعه جدید شهرستان مرودشت، به معرفی اعضای حاضر پرداخته و وضعیت و جایگاه کلی مرودشت و حوزه مطبوعات این شهرستان را برای وی تشریح کرد.

عضو هیئت رئیسه خانه مطبوعات شهرستان مرودشت ضمن اشاره به فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری که همواره مردم را ولی نعمتان جامعه می دانند، اظهار داشت: اساس جمهوری اسلامی بر این نهاده شده که مردم حق دارند از امور کشور مطلع باشند و به جز موارد بسیار محرمانه ای مثل مذاکرات هسته ای که آن هم پس از اتمام باید به مردم گزارش داده شود، چیزی نباید از مردم مخفی نگه داشته شود و حوزه مرودشت نیز طبیعتأ چنین حوزه های سری ندارد و خیر مردم در این است که از اخبار شهر خود مطلع باشند.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه در دین مبین اسلام بر مسئولیت مسلمان در قبال جامعه و سوال از حاکمان تأکید شده است اما بعضأ در سطح شهرستان دیده شده که برخی از مسئولین، دیواری از نقد ناپذیری را به دور خود کشیده اند و اجازه اطلاع رسانی در مورد فعالیت های خود را به کسی نمی دهند.

DSCF1871
کارشناس فرهنگی اداره ارشاد همچنین به ویژگی های ائمه جماعات اشاره نمود و بیان داشت: دو ویژگی: ۱ –  استقلال رأی ناشی از ارتباط مستقیم با نهاد ولایت فقیه و عدم وابستگی به دولت ۲ – شجاعت ذاتی در عمل به تکالیف خود، به ایشان اجازه می دهد مشکلات مردم را با صراحت بیان کنند در حالی که اگر فرد دیگری بخواهد به چنین مسائلی بپردازد، ممکن است به غرض ورزی متهم شود.

صالحی با اشاره به در پیش بودن شهادت شجاعترین فرد تاریخ، حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: امیدواریم با تأسی از شجاعت آن حضرت و با تعامل بین امام جمعه محترم و اصحاب رسانه این شهر، به رسالت آگاهی بخشی رسانه، دست یابیم.

در ادامه جلال معینی، پیشکسوت مطبوعات مرودشت به بیان سخنان خود پرداخت و گفت: در حال حاضر چهار نشریه در سطح شهرستان مرودشت فعال است که پیشنهاد می کنم امام جمعه محترم شهرستان، مطالب این نشریات را پیگیری کنند.

وی افزود: این کار باعث می شود که اولأ امام جمعه به مسائل و مشکلات شهر واقف شود و ثانیأ پس از مطالعه هفته نامه می توان مطالبات مردم را که از طریق خبرنگاران در این نشریات منعکس می شوند را به مدیران و مسئولین انتقال داده و در خطبه های خود نیز آنها را مطالبه نمایند.

سپس مختار شهبازی، نمایندگی خبرگزاری فارس در شهرستان مرودشت با اشاره به وسعت پوشش خبرگزاری فارس بیان داشت: این خبرگزاری آمادگی پوشش دادن فعالیت ها و اخبار ستاد نماز را دارد تا فعالیت های این نهاد را در سطح استان و کشور مطرح نماید.

مهدی توکلی، سردبیر هفته نامه عصرمرودشت و مدیر مسئول سایت آفتاب مرودشت، دیگر عضو خانه مطبوعات مرودشت بود که به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.
وی با اشاره به این نکته که در مرودشت،قفل های زیادی وجود دارد، گفت: امیدواریم با حمایت شما، به عنوان کسی که از پشتوانه مقام معظم رهبری برخوردارید، بتوانیم قفل های ناگشوده این شهر را باز کنیم چرا که پرداختن به موضوعات مورد مطالبه مردم و نشریات در تریبون نماز جمعه، اثر بیشتری دارد.

در ادامه جلسه، عبدالصمد سلیمانی اولین شهروند-خبرنگار حرفه ای برنامه روز از نو شبکه دوسیما و گزارشگر برنامه گلخانه شبکه سه سیما، به حوزه انتشار اخبار گریزی زد و گفت: نشریات محلی، به دلیل حوزه پوشش خود، به اخباری می پردازند که مورد توجه مردم همان منطقه است اما برای پرداختن به مسائل و ویژگی های فراشهرستانی، نیاز به رسانه هایی با مخاطب بیشتر است.

وی افزود: تلاش برای همسو ساختن مسئولین مرودشت به منظور استفاده از فرصت های پیش آمده در صداو سیمای کشور و معرفی ظرفیت های این شهرستان در سطح ملی، بی نتیجه مانده است و امیدواریم با حمایت شما، هماهنگی مدنظر بین مسئولین تأثیرگذار این شهرستان ایجاد شود.

زهرا ابوالحسنی، از اعضای هفته نامه مرودشت نیز ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، بیان نمود: اگر ستاد نماز جمعه شهرستان مرودشت گزارشی از عملکرد خود را به نشریات بدهد تا مردم نیز در جریان فعالیت های این نهاد قرار گیرند، فعالیت های آنان تأثیر بیشتری خواهد داشت.

سپس مریم بازیاری، نمایندگی خبر جنوب در شهرستان مرودشت، با بیان گوشه ای از فعالیت این روزنامه و گستره فرا استانی آن، اظهار داشت: همیشه تلاش کرده ایم که شرح خطبه های نماز جمعه را به موقع به این نشریه برسانیم ولی گاهی که خودمان از پوشش دادن خطبه های نماز جمعه باز می مانیم به دلیل عدم به روز رسانی سریع سایت این نهاد، متأسفانه فرصت انعکاس این رویداد از دست می رود.

حسین مختاری ، مدبر مسئول سایت مرودشت آنلاین، اولین پایگاه اطلاع رسانی مجازی شهرستان مرودشت، در ادامه این نشست، به دستاوردهای ستاد نماز جمعه در دوره های پیشین اشاره داشت و تصریح کرد: حجه الاسلام غفوری میبدی در زمان حضور خود در شهرستان مرودشت، در زمینه جذب جوانان به ستاد نماز جمعه، موفق عمل کردند که امیدواریم این رویه، با مدیریت شما ادامه یابد.

دبیر خانه مطبوعات مرودشت، همچنین ابراز امیدواری کرد که سایت ستاد نماز جمعه شهرستان مرودشت نیز مثل گذشته فعالیت خود را از سر گیرد.

در ادامه این جلسه، بهفر حیدری عضو هیئت رئیسه خانه مطبوعات مرودشت، گفت: «قدرت» اگر نقد نشود، دچار فساد خواهد شد. وی افزود: مردم شریف شهرستان مرودشت علیرغم اینکه بسیار تلاشگر هستند، ولی بعد پرسشگری در آنها کم رنگ است و مطبوعات این شهرستان، یک تنه بار نقادی را به دوش می کشد و از آنجایی که حمایت از مطبوعات، حمایت از  سلامت روحی و روانی جامعه است، امیدواریم حمایت شما، منشأ خیری برای مرودشت باشد.

DSCF1877

پس از اینکه حاضرین به بیان نظرات خود پرداختند، امین رحیمی رئیس خانه مطبوعات مرودشت ضمن جمع بندی سخنان ارائه شده، به بیان نقطه نظرات خویش پرداخت.

رحیمی، سخنان خود را با این حدیث از امام صادق آغاز کرد که می فرماید : «دوست دارترین برادران من، کسانی هستند که عیب های من را به من هدیه کنند»، و بیان داشت: متأسفانه در کشور ما، فرهنگ تعریف و تمجید، در حال رایج شدن است و اگر نقدی به عملکردی وارد شود، مسئولین مربوطه شمشیر را از رو می بندند.

وی ادامه داد: شهر ما، همیشه پشت سر گندم پنهان شده است و دیگر ظرفیت ها و ویژگی  های آن از جمله شهدای گرانقدری که در گردان های مختلفی همچون گردان امام محمدباقر(ع) جانفشانی کردند و دیگر افرادی که در سطوح بین المللی درخشیده اند، ناشناخته باقی مانده اند.

رئیس خانه مطبوعات مرودشت با اشاره به جایگاه ویژه امام جمعه، خاطر نشان ساخت: با اعتقاد به اینکه در فرهنگ شیعی ما، شما با یک واسطه نماینده امام زمان (عج) هستید پس انتظار می رود که سایه پدری شما به نیابت از امام، بر سر تمام شهروندان بیفتد.

رحیمی افزود: اصحاب رسانه تا آنجا که قلمشان یاری کند، وظیفه خود را انجام می دهند و با تأسی از شیوه رسالت حضرت رسول (ص)، حرف خود را بیان خواهند نمود اما دغدغه آنها این است که شاید برخی افراد مانع از رسیدن اخبار صحیح به شما شوند.

وی در پایان تأکید نمود: می توان انتقاداتی را که از سوی مطبوعات مطرح می شود، به دیده یک امتیاز مثبت حتی برای شما نگریست و از آن به نحو شایسته ای استفاده کرد به شرط آنکه مطبوعات را بازوان خود ببینید.

رحیمی در پایان سخنان خود را با شعری زیبا از مولانا به پایان رساند.

د رادامه این نشست، حجه الاسلام احمدی ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه، به بیان گوشه ای از برکات و ویژگی های ماه رمضان پرداخت و گفت: این ماه، ماه تمرین مالکیت نفس است که می توانیم با آموختن آن، بر نفس خود حاکم شویم تا آنچه که از فطرت ما بر می خیزد، بر زبان و قلم ما جاری شود.

وی ادامه داد: فطرت شما، شما را دغدغه مند کرده است تا وارد این کارزار نابرابر شوید و گوشه ای از مظلومیت مظلومین و حق، حق گویان را برجسته سازید.

نماینده ولی فقیه در شهرستان مرودشت، بهترین روش زندگی را آزاد اندیشی، آزاد بیان کردن و آزاد عمل کردن دانست و اظهار داشت: در عرصه فعالیت آزاد و مشروع نیز، گاهی انسان متهم می شود.

حجه الاسلام احمدی به معنای واقعی کلمه «نقد» اشاره نمود و گفت: «نقد» کلمه بسیار ارزشمندی است و همانگونه که نقادی در صنعت طلا و نقره به معنای از بین بردن مرحله به مرحله ناخالصی های این جواهرات است تا خلوص واقعی آن را آشکار سازد، «نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه» نیز جامعه را به تعالی می رساند.

امام جمعه شهرستان مرودشت به سیاست های کاری خود نیز گریزی زد و تصریح کرد: سیاست کاری بنده این گونه است که باید فعالیت های مسئولین، هر آنچه اتفاق افتاده و آنچه مردم انتظار دارند را با حفظ احترام، بیان نمود و مورد نقد قرار داد و در این مورد حتی حاضرم فعالیت های بنده را نیز مورد نقد منصفانه و دلسوزانه قرار دهید.

رئیس ستاد نماز جمعه مرودشت همچنین ابراز داشت: در خلال سرکشی خود از کناره، پس از نماز جماعت، با مردم صحبت داشتیم و متوجه شدیم که کناره با داشتن بیش از ۱۰۰۰۰نفر جمعیت و ۴۴ شهید والا مقام، دارای یک سری مشکلات است که در خطبه های نماز جمعه تذکری داده شد که مشکلات آنها بررسی شود.

نتیجه این سخنان اینگونه شد که شورای اداری به همراه نماینده شهرستان در روستای کناره تشکیل جلسه دادند و منتظریم که نتایج آن به ما اعلام شود.

حجه الاسلام احمدی به وظایف متقابل اصحاب رسانه و مسئولین نیز اشاره نمود و تصریح کرد: فعالان این عرصه باید با حفظ احترام، به گونه ای رفتار کنند که مطالبات مردم محقق شود و امیدواریم هیچگونه قفلی بر سر راه آنها قرار نگیرد و مسئولین نیز در سوی دیگر، باید ظرفیت خود را بالا ببرند چرا که در سایه نقد است که انسان به خود می آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اذعان داشت: در نماز جمعه باید تمام سلایق معتقد به نظام و خون شهدا حضور داشته باشند و این جایگاه نباید تریبون فرد یا گروه خاصی باشد چرا که بحث حضور در نماز جمعه، بحث عبادت و بندگی است و هر فردی با هر تفکر و اندیشه ای، در پرتو انقلاب اسلامی می تواند در این فریضه نقش داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در شهرستان مرودشت تصریح کرد: اجازه استفاده ابزاری از نماز جمعه را به هیچ فرد یا گروهی نخواهم داد همانگونه که در مدت ۱۰ سال خدمت در این جایگاه، به مسائلی پرداخته ام که به اذعان همه، چنین مسائلی تاکنون در خطبه های نمازجمعه بیان نشده است.

امام جمعه مرودشت ادامه داد: ما باید بدانیم در لایه های درونی اجتماع چه می گذرد که انشاالله شما اصحاب رسانه ما را در این راه یاری کنید تا کودکان و نوجوانان را به این عبادت که در رأس همه عبادات است، جذب کنیم و واقعیت های شهرستان را بیان نماییم.

حجه الاسلام قنبرعلی احمدی گفت: به یکی از مسئولین شهرستان دوستانه گفتم که نگران نباش اگر مسئله ای از تریبون نمازجمعه مطرح می شود، بلکه نگران باش که این مسئله مردم، حل نشود وبیت المال هدر رود.

نماینده ولی فقیه در شهرستان مرودشت، امام جمعه را «چشم بینای مردم» دانست و بیان داشت: من نماینده مقام معظم رهبری در این شهرم و اگر مردم سکوت می کنند و در بسیاری از موارد اعتراضی نمی کنند به این دلیل است که ما را چشم بینا و مورد اعتماد خود می دانند و اگر ما کار خود را به خوبی انجام دهیم، نیازی نیست مردم نگران باشند.

در پایان جلسه و پس از اهداء هدیه خانه مطبوعات به حجه الاسلام احمدی، مقرر شد که یک نفر از اعضای خانه مطبوعات به  عنوان مشاور امام جمعه در ستاد نماز جمعه حضور داشته باشد.

DSCF1893

http://cdn.aftabmarvdasht.ir/2014/07/DSCF1901.jpg


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر