۵:۳۵:۵۷ - شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
دیدار مسئولین انجمن های فرهنگی هنری و مسئولین بخش و شهر سیدان با مهندس امیری معاون اجرایی فرمانداری شهرستان مرودشت
مسئولین انجمن های فرهنگی هنری سیدان با همراهی بخشدار،شهردار، اعضای شورای اسلامی ،مسئول خانه فرهنگ،مسئول دبیر خانه  انجمن های  فرهنگی هنری وفعالان اجتماعی شهر سیدان با سید مختار امیری معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت دیدار کردند. به گزارش پارس دشت، در این دیدار شهرام صالحی رییس و عبدالصمد سلیمانی کارشناس هنری اداره

IMG_20170606_141925

مسئولین انجمن های فرهنگی هنری سیدان با همراهی بخشدار،شهردار، اعضای شورای اسلامی ،مسئول خانه فرهنگ،مسئول دبیر خانه  انجمن های  فرهنگی هنری وفعالان اجتماعی شهر سیدان با سید مختار امیری معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت دیدار کردند.

به گزارش پارس دشت، در این دیدار شهرام صالحی رییس و عبدالصمد سلیمانی کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت نیز حضور داشتند.

در ابتدای جلسه سید مسعود رضایی(سید صدرالدین) مسئول دبیرخانه انجمن های فرهنگی و هنری سیدان و ریاست اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت با اشاره به دوران مدیریت،فعالیت فرهنگی و اداری سید مختار امیری در شهر سیدان و مطلع بودن از مشکلات این شهر، بیان داشت: شهر سیدان علیرغم کارنامه درخشان مردم در دوران انقلاب و پس از آن متأسفانه در بسیاری از حوزه ها از حدا قل ها نیز برخوردار نیست.

وی افزود: ماهیت هنر، همه مسائل فرهنگی را در بردارد وبا ایجاد مراکز فرهنگی می توان به توسعه فرهنگی در شهر سرعت بخشید و در این راستا از معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری خواستار توجه و حمایت برای احداث فرهنگسرا و دیگر مراکز فرهنگی در این شهر شدند.

عبدالصمد سلیمانی کارشناس امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت در ادامه جلسه با اشاره به  ضرورت توجه به مقوله های فرهنگی  و هنری در برنامه ریزی شهری، هزینه کردن در بخش  فرهنگ و هنری را سرمایه گذاری ارزشمند و تاثیر گذار برای هرجامعه دانست و در همین راستا در شهر سیدان با برگزاری جلسه هم اندیشی  باشو رای اسلامی  شهر و تشکیل کمیته فرهنگ و هنر که از سال ۹۲ اولین گام های آن برداشته شده بود  موجب شد که مطالبات این حوزه در این شهر با همراهی مسئولین بخش و شهر با جدیت دنبال شود.

وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت با همکاری کمیته فرهنگ و هنر سیدان با برنامه ریزی و مساعدت شورای  اسلامی و مسئولین بخش و شهر شرایط آغاز  فعالیت خانه فرهنگ سیدان را در فضای غیر مستقل با وضع موجود فراهم کردند تا در ابتدا فعالیت های  فرهنگی  و هنری در این شهر دارای متولی شده و ساماندهی گردد.

گزارشگربرنامه های تلویزیونی  شبکه های دو و سه سیما در ادامه با بیان اینکه سرانه فضای فرهنگی در دیگر کشورها ۴۵ سانتی متر و در کشورما ۱۵ سانتی متر برای هر فرد است ؛گفت: سیدان با ۲۰ سال عمرشهری و جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر تنها مرکز فرهنگی و هنری رسمی آن یک کتابخانه می باشد که در سال۷۷ احداث شده و بعد از آن متاسفانه حتی یک سانتیمتر مربع به مراکز فرهنگی  و هنری  این شهر اضافه نشده که می توان گفت سرانه فرهنگی هر شهروند سیدان کمتر از ۵صدم سانتیمتر است که با احتساب جمعیت بیش از ۳۵ هزار نفری بخش می  توان گفت سرانه فرهنگی هر نفر نزدیک به صفر است.

 

IMG_20170606_141935

کارشناس امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت در ادامه گفت: در حال حاضر، ساخت فرهنگسرا ی مناسب  از مطالبات شهروندان و هنرمندان این شهر است که امیدواریم با همکاری معاونت برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت، اقدام مفیدی در این راستا انجام گیرد.

در ادامه جلسه، محمد روستا بخشدار سیدان، با اشاره به فعالیت های فرهنگی در بخش سیدان بیان داشت: جمعیت سی و پنج هزار نفری بخش سیدان، همچنان از حداقل ها  در این حوزه برخوردار نیست و یک دلیل آن، عدم پیگیری اهالی فرهنگ وهنر و دلیل دیگر، عدم پیگیری دیگر مسئولین و مجموعه دولتی است که امیدواریم با همکاری مسئولانه معاونت اجرایی فرمانداری و همراهی ریاست اداره فرهنگ مرودشت، این مطالبه به حق مردم و هنرمندان برآورده شده و زمینه جذب اعتبارات دولتی فراهم شود.

ابوذر چراغی شهردار سیدان نیز با بیان برخی مشکلات پیش روی شهرداری سیدان در تحقق بودجه اعلام نمود: علیرغم اینکه بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به سیدان، محقق نشده است  همواره از فعالیت های فرهنگی و هنر ی حمایت کرده ایم و همچنین پرداخت نیم درصد بودجه شهرداری به کتابخانه عمومی و حمایت در شروع فعالیت خانه فرهنگ  سیدان از دیگر اقدام های این شهرداری بوده است اما این شهر شدیدا به یک فرهنگسرا با پیش بینی سالن اجتماعات مناسب اجرای برنامه های فرهنگی هنری و واحد های آموزشی و نمایشگاه های دارد که احداث آن از عهده شهرداری سیدان خارج است و نیاز است که برای این مهم تخصیص دولتی در نظر گرفته شود و از معاون عمرانی فرمانداری خواستاریم نهایت همکاری و مساعدت راداشته باشند.

 

حمیدرضا روستا مسئول خانه فرهنگ سیدان در ادامه به بیان ضرورت احداث فرهنگسرا در سیدان پرداخت و خاطرنشان ساخت: سیدان حداقل باید ۱۵ سال قبل خانه فرهنگ آن احداث و آغاز به کار می کرده است تا هنرمندان و انجمن ها در آن گرد می آمدند. وی در ادامه گفت: خانه فرهنگ در شهر یک جزء و یک سلول فرهنگی  محسوب می شوند و بیشتر بر روی فعالیت های هنری متمرکزند اما  فرهنگسرا، تنها یک مکان برای ارائه فعالیت هنری نیست بلکه مجموعه ای است که تمام امورات فرهنگی هنری و اجتماعی را مشتمل می شود و سیدان مستحق  داشتن یک فرهنگسرا می باشد.

سپس محسن محمد زاده مسئول انجمن موسیقی سیدان با اشاره به نیاز جامعه شهری به داشتن مکان های فرهنگی و هنری  و به ویژه فرهنگسرا، بیان داشت: احداث فرهنگسرا، همواره از مطالبات مردم سیدان بوده که تأثیر مثبت آن بر روی جامعه پیرامون، عیان است و این حرکت بزرگ با همکاری فرمانداری،اداره فرهنگ و شورای  اسلامی و دیگر مسئولین در راستای پاسخ به مطالبات مردم سیدان، ثبت و ماندگارخواهد شد.

در ادامه مریم طاهری، فعال اجتماعی از شکل گیری حرکت منسجم برای پیگیری امورات فرهنگی و هنری شهر سیدان  و به ویژه احداث فرهنگسرا ابراز خوشنودی نمود.

سید سعدی سجادیان ضمن تشکر از اقدامات فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، وکمیته فرهنگ و هنر سیدان ازحرکت شکل گرفته در میان هنرمندان تقدیر کرد و گفت: شورای شهر از هر حرکتی که در راستای تقویت فعالیت فرهنگی در شهر سیدان، استقبال و حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدام های زیرساختی انجام شده در سیدان بیان داشت: در سال های گذشته بیشترین بودجه شهرداری بر اساس برنامه های اولویت بندی شده صرف امور اولیه شهری شده است و با انجام بسیاری از کارهای عمرانی می توان گفت شورای اسلامی شهر سیدان در دوره جدید فرصت بیشتری  برای حمایت و انجام کار های فرهنگی دارد.عضو شورای شهر در ادامه گفت: سیدان به فرهنگسرا نیاز دارد و شورای شهر برای واگذاری زمین برای ساخت فرهنگسرا اعلام موافقت و همکاری کرده است.

ستار سجادیان دیگرعضو شورای شهر سیدان گفت: واگذاری زمین جهت ساخت فرهنگسرا به طور نهایی به دلیل معذورات قانونی انجام نشده است.این عضو شورای شهر پیشنهاد دادند از زمین های که در آینده در محدوده شهر تفکیک  خواهد شد برای ساخت فرهنگسرا اختصاص داده شود.

عابد سجادیان فعال فرهنگی اجتماعی سیدان و مسئول تشکیل کمیته های دهگانه این شهر با اشاره به تلاش  شورای اسلامی شهر و تقدیر از اقدام های انجام شده بیان داشت: خوشبختانه با رویکرد فرهنگی اعضای شورای شهر سیدان، اطمینان داریم حرکت شکل گرفته در راستای احداث فرهنگسرا با همکاری فرمانداری شهرستان مرودشت و دیگر مسئولین به سرانجام خواهد رسید و اعضای شورا، مشکلات پیش رو را به شایستگی مرتفع خواهند نمود.

 

در بخش دوم جلسه، شهرام صالحی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت بیان داشت: انسجام موجود در میان هنرمندان و مسئولین شهر سیدان کم تظیر می باشد و این حق مردم شریف این شهر است که با توجه به دارا بودن ظرفیت های ویژه فرهنگی- هنری، از مجموعه های فرهنگی درخور شأن برخوردار باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت افزود: فرهنگ، مفهومی ایستا نیست و ماهیت سیال دارد و اگر مسئولین جایی از فعالیت فرهنگی فروگذار کنند، سایر فرهنگ ها جایگزین شده و آسیب آن گریبانگیر خانواده و اطرافیان خودشان نیز خواهد شد.

عضو کارگروه فرهنگی شهرستان بیان نمود: واکاوی گذشته و یافتن مقصری برای کم کاری های صورت گرفته در بخش فرهنگ، سودی ندارد بلکه باید از امروز در اندیشه تغییر شرایط باشیم که امیدواریم با حمایت معاونت محترم فرمانداری مرودشت این امر محقق گردد.

سید مختار امیری معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت در ادامه این جلسه به بیان گوشه ای ازاقدامات فرهنگی صورت گرفته در زمان تصدی مسئول کتابخانه و همچنین شهرداری سیدان پرداخت و اظهار داشت: آغاز فعالیت اداری بنده در سیدان در کتابخانه عمومی و همزمان با مدیریت آقای شهرام صالحی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت بود که کتابخانه درآن ایام تبدیل به پایگاهی برای فعالیت های فرهنگی گردید که  بسیاری از آنها، وارد بدنه دولت شدند.

وی درخصوص احداث فرهنگسرا درشهرسیدان بیان داشت: در دور سوم شورای اسلامی شهر ساخت فرهنگسرای متناسب با سالن اجتماعات و دیگر واحد های مرتبط پیش بینی شده بود که متاسفانه با کارشکنی و مخالفت بعضی از اعضای شورای آن دوره، موضوع منتفی گردید.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت از عملکرد شورای اسلامی شهر سیدان ابراز  رضایتمندی کرد  واز آنها به عنوان  یکی از بهترین شوراهای  پیگیر کننده و فعال نام بردند گرچه  نقد های هم برآنها وارد است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت خاطرنشان ساخت: متأسفانه اعتبارات کشوری در بخش فرهنگ بسیار کم است در حالی که بخش قابل توجهی از مشکلات کشور، ناشی از عدم توجه به فعالیت های فرهنگی می باشد.

وی افزود: به دلیل حجم زیاد پروژه های نیمه تمام دولت قبل، دولت از تخصیص کد عمرانی جدید به پروژه های جدید خودداری می کتد اما تلاش خواهیم کرد که برای فرهنگسرای سیدان کد عمرانی اخذ نماییم و این مساله، نیازمند همراهی بخش فرهنگ و هنر است.

شجاع الدین فلاحیان و سید سجاد رضایی از انجمن شعر و ادب سیدان در جلسه اشعاری را با حال هوای جلسه و موضوع سرودند.

در پایان جلسه سید مسعود رضایی مسئول دبیر خانه انجمن های فرهنگی و هنری سیدان یک تابلو از آثار نقاشی خود که منظره ای از چشمه پای چنار سیدان را به سید مختار امیری معاون برنامه ریزی و عمرانی شهرستان مرودشت تقدیم کرد.

عکس از زهرا زارعی


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر