۷:۲۹:۲۰ - چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
قفل سرپرست کتابخانه های استان فارس بر خانه فرهنگ سیدان
 روح اله منوچهری سرپرست کتابخانه های عمومی استان با حضور در شهر سیدان از توابع شهرستان مرودشت دستور ممانعت از فعالیت خانه فرهنگ سیدان را صادر کرد.   به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این در حالی است که خانه فرهنگ سیدان با نصب تابلو و دعوت از اساتید مجرب شهر مرودشت قرار بود به مناسبت

431817093_144203

 روح اله منوچهری سرپرست کتابخانه های عمومی استان با حضور در شهر سیدان از توابع شهرستان مرودشت دستور ممانعت از فعالیت خانه فرهنگ سیدان را صادر کرد.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این در حالی است که خانه فرهنگ سیدان با نصب تابلو و دعوت از اساتید مجرب شهر مرودشت قرار بود به مناسبت عید فطر افتتاح و پذیرای علاقه مندان به آموزش های فرهنگی و هنری باشد.

 

جالب توجه این که تمامی مدیران کل سابق کتابخانه های عمومی استان همکاری بسیار خوبی با بخش سیدان داشته و همواره مردم سیدان را مورد عنایت قرار داده اند.

 

با توجه به  درخواست های فراوان جوانان و مردم فرهنگ دوست سیدان در زمینه تشکیل کلاس های فرهنگی و هنری و فقدان ابنیه و زیر ساخت های لازم در شهر سیدان، انتظار میرفت که سرپرست فعلی کتابخانه های عمومی استان –که قاعدتأ می بایست توسعه فرهنگی و مؤلفه های آن را وظیفه خود بداند – حداکثر همکاری را با این اتفاق خوش یمن به عمل آورده و با سادات شریف سیدان همراهی نماید.

 

متأسفانه با خبر شدیم که علی رغم مصوبه انجمن کتابخانه های عمومی بخش سیدان مبنی بر اختصاص موقت بخشی از فضای موجود کتابخانه به کلاس های فرهنگی و هنری مورد تقاضای جوانان، منوچهری شخصا در کتابخانه عمومی سیدان حاضر و دستور جلوگیری از ادامه فعالیت خانه فرهنگ را صادر نموده است. نکته تأسف بار تر اینکه ایشان در حضور نائب رئیس شورای شهر، کارشناس هنری اداره ارشاد، مسئول خانه فرهنگ سیدان و تنی چند از اهالی محل، این جمله نازیبا را بر زبان رانده است: «اثاثیه و تجهیزات خانه فرهنگ را بیرون بریزید و یا بر روی آن برچسب اموال کتابخانه را الصاق نمایید!!!»

 

در این رابطه و بدلیل پیگیری های مکرر اهالی شهر و بخش سیدان، خبرنگار ما ضمن طرح سوال از سلیمانی کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت، شرح ماجرا را بدین صورت بیان داشته است:

 

-آقای سلیمانی ماجرای خانه فرهنگ سیدان چه بوده است؟

جواب: در سال گذشته و به دلیل درخواست های مکرر اهلی شریف سیدان راه اندازی خانه فرهنگ در دستور کار قرار گرفت. پس از امکان سنجی های اولیه و رایزنی با آقای صالحی رئیس اداره ارشاد و برگزاری جلسه با امام جمعه و بخشدار ، شهردار و شورای شهر و ریاست آموزش و پرورش بخش سیدان مقرر گردید که خانه فرهنگ تا تخصیص مکان قطعی، در یکی از مدارس شهر راه اندازی گردد. اصغرسجادیان ریاست آموزش و پرورش سیدان همکاری خوبی با این موضوع به عمل آورده و بلافاصله آموزشگاهی را جهت استقرار خانه فرهنگ آماده نمودند. به دلیل بعد مسافت آموزشگاه و به پیشنهاد سید مسعود رضایی مسئول محترم دبیرخانه انجمن های فرهنگی و هنری سیدان، کتابخانه عمومی شهر بدلیل وجود فضای خالی و بلااستفاده برای این منظور در نظر گرفته شد.

 

گفتگوهای اولیه با مهراب عباسی مسئول کتابخانه های عمومی شهرستان به عمل آمد، مکاتبه مورد نیاز با مسئول کتابخانه های عمومی شهرستان انجام گرفت، تفاهم نامه مربوطه مبنی بر موقت بودن این اقدام و تقبل هزینه های مازاد از سوی اداره ارشاد نیز تنظیم شد و شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت شخصا با سرپرست کتابخانه های عمومی استان به صورت تلفنی گفتگو و رضایت ایشان در این زمینه را اخذ نمود.

 

پس از تمهید مقدمات و اختصاص مبلغی توسط شهردار سیدان و اداره ارشاد جهت تجهیز کتابخانه سیدان – که در آن زمان فاقد وضعیت مناسب برای حضور مردم و جوانان بود- اطلاع رسانی به شهروندان صورت گرفت. بعد از حدود یک ماه از موافقت تلفنی اعلام شده توسط سرپرست استان _که این موافقت در مکالمه تلفنی رئیس امور کتابخانه های شهرستان با ایشان نیز تکرار شد- به ناگهان منوچهری سرپرست کتابخانه های عمومی استان تغییر موضع داده و اعلام نمود که بایستی منتظر اعلام رضایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور بمانیم! این در حالی است که بسیاری از کتابخانه های عمومی استان و از جمله مرودشت همه ساله در فصل تابستان اقدام به برگزاری کلاس های هنری با هدف غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان می نمایند. از سوی دیگر بسیار عجیب است که تصمیمی به این کوچکی (اختصاص موقت بخشی از فضای کتابخانه عمومی در شهر کوچک سیدان به کلاس های فرهنگی و هنری که در سال های گذشته نیز انجام میگرفته) نیازمند مصوبه نهاد کتابخانه های عمومی کشور! باشد.

 

جای این پرسش از سرپرست استان است که اداره کل امور کتابخانه های عمومی پهناور فارس چه اختیاراتی را در زمینه استفاده بهینه از کتابخانه های عمومی خود دارد و اگر استفاده جوانان و نوجوانان شهر سیدان از فضای بلا استفاده و رها شده کتابخانه عمومی سیدان مکمل کار کتابخانه ها نیست پس در کدام ساختمان فرهنگی قابل اجراست؟ و آقای منوچهری خوب است که به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرداختن مدیران به ضروریات اقتصاد مقاومتی اعتنای بیشتری داشته باشند.

 

استفاده حداکثری از امکانات موجود و بهره مند ساختن مردم ارزشمند ایران زمین – و البته شهر سیدان- از امکانات در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران، لازمه اقتصاد مقاومتی و نیازمند توجه جدی مدیران است. برای مردم شریف بخش و شهر سیدان پذیرفتنی نیست که خاموشی و بلا استفاده ماندن کتابخانه عمومی شهر را ببینند و نسبت به محرومیت نوجوانان و جوانان مستعد این منطقه از امکانات متعلق به بیت المال بی تفاوت بمانند.

 

جناب منوچهری قطعا نمی تواند و نباید با اتکا به این موضوع که «باید صبر کرد تا نهاد کتابخانه های عمومی کشور نظر خود را در زمینه واگذاری موقت یک اتاق کتابخانه عمومی سیدان به کلاس های هنری اعلام نماید» امکانات موجود را از جوانان دریغ نماید. بهتر است ایشان از اختیارات جایگاه خویش (اگر این اختیارات وجود دارد) استفاده نموده و زمینه توسعه فرهنگی بخش سیدان را که از جمله رسالت های تمامی نهاد های فرهنگی کشور است مهیا نماید.

 

جایز نیست مردم شریف سیدان که در تمام عرصه های انقلاب، جنگ و همراهی با ولایت پیشتاز بوده اند سهمی از امکانات دولت جمهوری اسلامی نداشته باشند. نباید با کتابخانه عمومی سیدان همانند ملک شخصی رفتار شده و درب آن به روی جوانان مشتاق فرهنگ و هنر بسته شود. قیامت نزدیک است و همه ما مصداق فرمایش رسول مکرم اسلام (ص): «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه» هستیم و به قول شاعر:

 

بس بگردید و بگردد روزگار

 دل به دنیا در نبندد هوشیار

ای که دستت می رسد کاری بکن

 پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

 

جا دارد استاندار فارس مهندس افشانی عملکرد مدیران ارشد استان در زمینه سرویس دهی به مردم شهرها، بخش ها و روستاها را دقیقأ رصد کرده و برای تداوم حضور مدیران این چنینی در مناصب مدیریتی استان تنها به گفته ها و آمارهای روی کاغذ اکتفا نفرمایند.

 

لازم به ذکر است که بخش سیدان از توابع شهرستان مرودشت و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر واقع شده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر