۸:۴۳:۴۶ - یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵
پای در رکاب دوستی با طبیعت… خاطرات سیاوش رشیدی از سفر ۳۰۰۰ کیلومتری با دوچرخه
هفته نامه مرودشت- سیاوش دوست داشتنی شهرمان، بارها از آتش ناملایمات گذشته و امروز از همیشه آب دیده تر است. برای ما که کنار او بودن را قدر می دانیم تحمل سفر رفـــتنش سخت بود اما روح بی قرارش پای در رکاب گذاشته بود. خاطراتش را مرور می کنیم: –لطفا خودتان را برای آشنایی بیشتر

هفته نامه مرودشت- سیاوش دوست داشتنی شهرمان، بارها از آتش ناملایمات گذشته و امروز از همیشه آب دیده تر است. برای ما که کنار او بودن را قدر می دانیم تحمل سفر رفـــتنش سخت بود اما روح بی قرارش پای در رکاب گذاشته بود. خاطراتش را مرور می کنیم:

img_8361

لطفا خودتان را برای آشنایی بیشتر مخاطبان معرفی بفرمایید.

سیاوش رشیدی مقدم هستم، متولد سال ۱۳۴۰٫

 

سفرتان را از کجا آغاز کردید؟

سفر بنده و جناب حسن رضایی، از صبح چهارشنبه ۱۷ شهریورماه، با شعار «صیانت از منابع طبیعی»، از میدان ملل مرودشت آغاز گردید. در مسیر رفت از شهرهای اصفهان، کاشان، قم، گرمسار، نیشابور گذشتیم تا به شهر مقدس مشهد رسیدیم. این مسافت تقریبأ ۱۷۰۰ کیلومتر(مسافت جاده ای) بود.

برای بازگشت، مسیر طبس را انتخاب کردیم که در حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مسیر جاده ای آن بود.

 

سفرتان چند روز طول کشید؟

بیش از یک ماه

 

از چه زمانی ورزش را آغاز کردید؟

از جوانی به ورزش علاقه داشتم و ورزش های مختلفی را دنبال کردم اما پس از پارگی رباط پایم، به ورزش هایی که جنبه سلامتی دارند بیشتر پرداختم از جمله پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری و … . باید حتمأ در طول هفته یک بار به کوه بروم.

 

آیا پیش از این نیز چنین برنامه هایی را انجام داده بودید؟

با این  مسافت، خیر. مسیرهای کوتاه رفته بودم مثلأ راهپیمایی شیراز – مرودشت.

 

چه انگیزه ای باعث شد، دست به این اقدام بزنید؟

دوست داشتم اول به خودم اثبات کنم چقدر توانایی دارم و در حقیقت خودم را محک بزنم. همچنین دوست داشتم کشورم را خوب ببینم. بعد به هم سن و سال های خودم و جوانان ثابت کنم که هیچ زمانی برای شروع، دیر نیست.

 

چه چیز باعث شده در سن ۵۵ سالگی، بتوانید بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر را رکاب بزنید؟

سعی می کنم زندگی سالمی داشته باشم. علاوه بر اینکه مرتب ورزش می کنم، تغذیه طبیعی دارم. شب ها زود میخوابم و صبح هم زود بیدار می شم.

 

در طول مسیر حادثه ای برایتان پیش نیامد؟

مسئله خاصی پیش نیامد، جز اینکه دوبار دوچرخه ام پنچر شد. البته مسائلی هم پیش میاید که طبیعی است. یکی از مهمترین مشکلاتی که به طورکلی با آن روبرو بودیم، مشکل جاده است. واقعأ کیفیت جاده ها مناسب نیست حتی اتوبان ها. البته برای ورزشکاران واقعا امکانات جاده ای مناسب نیست.

 

ولی مردم حقیقتأ باصفا هستند و با روی باز از ما پذیرایی می نمودند. جالب اینکه، مردم اغلب فکر می کنند هرکس با دوچرخه سفر می کند، خارجی است.

 

سفر، خوش گذشت؟!

واقعأ. به نظرم به این دلیل لذت بخش بود که خانواده بسیار خوبی دارم و آن ها تمام اسباب آرامش من را در این مدت فراهم کردند. هیچ مسئله ای آزار دهنده ای در این مدت به من منتقل نشد؛ حتی موبایلم را هم فقط در وقت استراحت جواب می دادم.

 

 به دوستم هم سفارش موکد کرده بودم که شبها گوشی روی سایلنت باشد یا خاموش. به طورکلی بسیار آرامش بخش بود.

 

بیشترین مسیری که در طول یک روز پیمودید چقدر بود؟

۱۸۰ کیلومتر، مسافت بین قم تا گرمسار. سخت ترین مسیر هم اصفهان تا نطنز با حدود ۱۳۰ کیلومتر بود که ۶۰ کیلومتر سربالایی داشت.

 

در برنامه هایی بدین شیوه، تغذیه نقش مهمی ایفا می کند. رژیم غذایی خاصی در طول سفر داشتید؟

من به طورکلی ریزه خواری می کنم یعنی وعده های غذایی مفصلی ندارم. صبحانه را هم سعی میکنم همیشه اول وقت بخورم. در طول روز هم تنقلات طبیعی مصرف میکنم.

 

img_8309سیاوش رشیدی مقدم و علی کشاورزی

آیا در این برنامه از حمایت ارگانی هم برخوردار بودید؟

عمده سفر به صورت شخصی بود اما شرکت توزیع نیروی برق شیراز از جمله مدیرعامل، روابط عمومی و همچنین جناب اسماعیل دهقان مدیر خدمات شرکت، مهندس دهنوی رئیس اداره برق شهرستان مرودشت، جناب امیری و روسای سه گانه ادارات همکاری و حمایت بسیار خوبی در این میان از ما داشتند که بدینوسیله از ایشان تقدیر و تشکر می گردد.

 

بهترین خاطره ای که از این برنامه در ذهنتان به یادگار نقش بسته است، چیست؟

در مسیر، اتفاقات شیرین بسیاری برایمان رخ داد اما شاید زیباترین آن، استقبال ویژه جناب مهران پور رئیس محترم اداره ورزش و جوانان شهر فردوس بود که اتفاق همسر گرامیشان به استقبال ما آمدند و حتی اصرار داشتند ما میهمان خود ایشان باشیم. این مسئولیت شناسی و رفتار والای ایشان در ذهن ما به یادگار ماند. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

در سمنان نیز استقبال بسیار گرمی از ما داشتند به طوری که مستقیما ما را به اتاق استاندار محترم راهنمایی نمودند که باتوجه به حجم مشغله های ایشان بسیار جالب و ارزشمند بود.

 

گفتگو از آرزو اسماعیلی

عکس از محمدحسین استواری


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر