۱۵:۲۷:۵۰ - چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶
چگونه می توانیم از آسیب‌پذیری فرزندانمان در فضای مجازی پیشگیری کنیم؟
اینترنت در کنار مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، دغدغه‌های جدیدی را برای خانواده­ها به وجود آورده است. والدین با توجه به هشدارهای پلیس می­توانند از آسیب فرزندانشان در فضای مجازی پیشگیری کنند. والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هنگام فعالیت و حضور در فضای مجازی به صورتی کاملاً هوشمند با مخاطبان خود

اینترنت در کنار مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، دغدغه‌های جدیدی را برای خانواده­ها به وجود آورده است. والدین با توجه به هشدارهای پلیس می­توانند از آسیب فرزندانشان در فضای مجازی پیشگیری کنند. والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هنگام فعالیت و حضور در فضای مجازی به صورتی کاملاً هوشمند با مخاطبان خود برخورد کنند.

 

  • به فرزندان خود بیاموزید که:

* قبل از کلیک کردن به این فکر کنند که با چه کسی در حال گفت و گو (chat) یا نامه نگاری هستند، در حال گفتن چه مطلبی هستند و از چه لحن و شیوه‌ای برای گفتن آن استفاده می‌کنند؟ آیا شخصی که در سمت دیگر این گفتگو قرار دارد متوجه شوخی‌های آنها می‌شود؟* قبل از واکنش نشان دادن به موضوع آنلاینی که موجب ناراحتی آنان شده است، میز کامپیوتر را ترک کرده و چند نفس عمیق بکشند.* از شایعه‌پراکنی، همکاری در آزار دیگران و دادن اطلاعات خصوصی و گفتگوی خودمانی در اینترنت خودداری کنند.

 

* قانون طلایی فضای مجازی را رعایت کنند و هرگز کاری را که در زندگی واقعی انجام نمی‌دهند، در اینترنت هم انجام ندهند.

 

۲- یک نرم افزار ضد ویروس بر روی رایانه نصب کرده و آن را به‌طور منظم به روز نمایید.

 

۳- اگر فرزندتان نمی‌تواند وارد سایت‌های که از طرف مدرسه معرفی شده یا سایت‌های مناسب با سن خود شود، همکاری لازم را با در جهت استفاده بهینه از اینترنت به عمل آورید.

 

۴- مطمئن شوید که آنها به خوبی متوجه هستند چه اطلاعاتی قابل قرار دادن در اینترنت هستند و کدام اطلاعات نباید در اختیار دیگران قرار گیرند.

 

۵- گفتگوهای آنلاین را با آنها تمرین کنید تا بیاموزند با غریبه‌های حاضر در فضای مجازی چگونه برخورد کنند.

 

۶- گذشته از موارد درسی، زمان حضور او در اینترنت را با احتساب پیام‌ها و ایمیل‌ها، به کمتر از یک ساعت در روز محدود کنید.

 

۷- تا جایی که می‌توانید در کنارشان بنشیند و ببینید که در اینترنت به کجا می‌روند. چه چیزی برایشان جالب است و هر سؤالی که فکر می‌کنید، بپرسید و به تمام سؤالات او پاسخ دهید.

 

۸- به آنها بگویید که قبل از فرستادن هر مطلبی اعم از مشخصات شخصی یا مطالب دیگر از طریق ایمیل، IM یا قرار دادن آن در وبلاگ و وب‌سایت، نظر شما را جویا شوند.

 

۹- در اوقات فراغت به دنبال سایت‌های سالمی بگردید که بتوانید به او معرفی کنید. فهرستی از این سایت‌ها در wiredkids.org موجود است.

 

                                                                              معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر