۱۹:۲۶:۳۷ - شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳
آخ اگه بارون بزنه…/ بحران آب در ۵۰۰ روستای فارس
خبرگزاری مهر: استان فارس سالهاست که با کمبود آب ناشی از خشکسالی مواجه شده و بدین سبب روی آوردن به سفره های آب زیرزمینی نیز رونق زیادی یافته است. در این رهگذر کشاورزی استان فارس نیز به عنوان یکی از منابع مهم مصرف آب، بر بحران کم آبی استان دامن زده و شرایط نامساعدی را

url

خبرگزاری مهر: استان فارس سالهاست که با کمبود آب ناشی از خشکسالی مواجه شده و بدین سبب روی آوردن به سفره های آب زیرزمینی نیز رونق زیادی یافته است. در این رهگذر کشاورزی استان فارس نیز به عنوان یکی از منابع مهم مصرف آب، بر بحران کم آبی استان دامن زده و شرایط نامساعدی را در این حوزه ایجاد کرده است.

 

کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی،خشکی کامل تالابهای استان، ناتوانی در تامین آب شرب بسیاری از مناطق فارس فقط گوشه ای از مشکلات آب در فارس به شمار می رود.

 

جعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوس دانشگاه شیراز با اشاره به وضعیت آبهای زیرزمینی گفت: آبهای زیرزمینی در طول چند دهه گذشته با سرعت زیادی تخلیه شده و آبی ذخیره نداریم که در صورت بروز خشکسالی بتوانیم از آن بهره مند شویم از این رو نیاز است که صرفه جویی در آب به عنوان یک موضوع اساسی در کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

عیسایی، رئیس گروه محیط زیست آب منطقه ای فارس نیز در این خصوص گفت: در ۹۰ درصد از دشتهای استان برداشت آب با مشکل روبه روست و حتی در برخی از این دشتها برداشت ممنوع اعلام شده است.

 

وی با اشاره ضرورت تغییر الگوی کشت در این استان گفت: متاسفانه در برخی از شهرستانهای استان از جمله شهرستان جهرم عمق کف شکنی به حدود ۵۰۰ متر می رسد که این یک فاجعه است.

 

زیست بوم: تداوم خشکسالی در استان فارس ذخیره آب پشت سدهای ملا صدرا، سیوند و درودزن دراین استان را بشدت کاهش داده است.

 

 به گفته کارشناسان و مسوولان، کاهش ذخایر آب سدها به اندازه ای است که میزان آب موجود فقط برای مصرف شرب پیش بینی شده است.

 

مدیر عامل سازمان آب منطقه ای فارس گفت: منابع آب سطحی و زیرسطحی استان فارس به شدت رو به کاهش است و چنانچه مصرف کنندگان مدیریت منابع را به خوبی در نظر نگیرند قطعا برای تامین آب مورد نیاز مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

حمیدرضا دهقانی بیان داشت: زمانی استان فارس تولید برخی محصولات را برای خود افتخار می دانست اما اکنون با آسیب دیدن سفره های آب زیرزمینی تولید برخی محصولات آب بر از جمله برنج، ذرت و یونجه دیگر برای فارس افتخارآمیز نیست و الگوی کشت باید تغییر یابد.

 

دهقانی افزود: با تداوم خشکسالی و فشار بر استحصال آب از منابع زیرزمینی، اقلیم فارس به سمت اقلیم دائما خشک و کم آب تغییر کرده است.

 

***

خشکسالی سنواتی، پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی و استحصال بی رویه منابع آب در دشت مرودشت،  شرایط کشاورزی و محیط زیست منطقه را به خطر انداخته است. خطری که اگر جدی گرفته نشود، آینده این منطقه سرسبز و تاریخی را به مخاطره خواهد انداخت.

 

دعا کنیم که چشمه های رحمت الهی فوران کند و باران ببارد…

 

برگرفته از هفته نامه مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر