خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۶/۲۸ ۱۲:۳۰
شناسه خبر : 20521

اجرای طرح جامع فرهنگی عشایر

هفته نامه مرودشت، آرزو اسماعیلی- در حاشیه جلسه شورای عشایر شهرستان مرودشت گفتگوی کوتاهی با مهندس بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس انجام دادیم.   –جناب بهرامی لطفأ بفرمایید باتوجه پتانسیل شهرستان مرودشت در بخش عشایر، آیا اداره کل نیز از نظر تخصیص اعتبارات و توزیع امکانات، نگاهی درخور جایگاه این شهرستان داشته است؟ استان فارس ...

هفته نامه مرودشت، آرزو اسماعیلی- در حاشیه جلسه شورای عشایر شهرستان مرودشت گفتگوی کوتاهی با مهندس بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس انجام دادیم.

 

جناب بهرامی لطفأ بفرمایید باتوجه پتانسیل شهرستان مرودشت در بخش عشایر، آیا اداره کل نیز از نظر تخصیص اعتبارات و توزیع امکانات، نگاهی درخور جایگاه این شهرستان داشته است؟

استان فارس با دارا بودن جمعیت صد و پنجاه هزار نفری، قطب عشایر کشور محسوب می شود و به همین نبت شهرستان های استان که جمعیت عشایر سیار آنها بیشتر هستند بر اساس شاخص های مختلف، سرانه دریافت می کنند.

 

ممکن است شاخص ها را بیان کنید؟

شاخص های اعتباری، بر اساس شاخص های جمعیتی، پراکندگی و صعب العبور بودن مناطق، تعریف می شود و میزان اعتباراتی که محل اعتبارات استانی، اعتبارات ماده های ۱۰ و ۱۲، اعتبارات ملی یا از محل ماده ۱۸۰ توازن منطقه ای یا ۲ درصد نفت و گاز در سطح اتان توزیع می شود، به همان نسبت توزیع می شود اما بخشی از اعتبارات مثل ۲ درصد نفت و گاز یا بعضأ اعتبارات مدیریت بحران، در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها توزیع می شود که درخواست ما از فرماندار محترم که رئیس کمیته برنامه ریزی شهرستان می باشد، این است که سهم عشایر را به طور ویژه ببیند، هرچند که در شهرستان مرودشت، عنایت ویژه ای به این بخش داشته است.

 

آیا با توجه به غنای فرهنگ عشایر و لزوم جمع آوری و مستندسازی این میراث ارزشمند، اداره کل عشایر فارس، حمایتی از طرح های پژوهشی داشته است؟

همانگونه که مستحضرید طرح جامع فرهنگی و مذهبی اخیرأ به تصویب هیات وزیران رسیده که در آن طرح، تمام بخش های فرهنگی حوزه عشایر با همکاری هجده نهاد درنظر گرفته شده است که همه اولویت ها و شاخص های فرهنگی در این مجموعه باید تعریف شود و ما نیز موظف هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه، هرسال به میزان پنج درصد شاخص های انسانی را توسعه دهیم. ضمن اینکه از محل اعتبارات مان یک تا یک و نیم درصد را به فعالیت های پژوهشی اختصاص داده ایم و همین امسال یک طرح پژوهشی در حوزه گردشگری در حال انجام است. پایان نامه هایی که دانشگاه ها در زمینه عشایر باشد قابل قبول است.

 

بازی های بومی عشایر، از جمله غنی ترین آداب و سنن این جامعه است. آیا برای حفظ و گسترش و ساماندهی این حوزه نیز برنامه ریزی شده است؟ یکی از موضوعاتی که طرح جامع فرهنگی بر آن تأکید داشته، بازی های بومی محلی  است که طی آن، اداره کل ورزش و جوانان مکلف شده است متناسب با سهم عشایر، برنامه ریزی نماید.