۸:۵۳:۴۲ - سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
اجرای طرح پاکسازی نقوش سنگی مجموعه جهانی پارسه مرودشت
طرح پاکسازی نقوش سنگی تخت جمشید با نظارت مرمتگران و کارشناسان میراث فرهنگی پس از دو ماه پایان یافت . به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت : صفه مجموعه جهانی پارسه از غبار و علف های هرز پاکسازی شد و بخش هایی از این علیه علف های هرز

طرح پاکسازی نقوش سنگی تخت جمشید با نظارت مرمتگران و کارشناسان میراث فرهنگی پس از دو ماه پایان یافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت : صفه مجموعه جهانی پارسه از غبار و علف های هرز پاکسازی شد و بخش هایی از این علیه علف های هرز و گیاهان خودرو مجموعه سمپاشی شد .

در ارتفاعات مجموعه و کتبه های نقش رستم نیز، درختچه های متعدد توسط گروه کوهنوردی و با نظارت مرمتگران و کارشناسان پاکسازی شد .

به طور معمول هر ساله پس از بارندگی ها و مرطوب شدن هوا، نقوش برجسته تخت جمشید و از جمله کاخ آپادانای تخت جمشید پاکسازی و خاک‌زدایی می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت غبارروبی نقوش در راستای حفظ این آثار، هدف از این اقدام را حفظ منظری نقوش و توجه به مقوله آسیب‌شناسی آن برشمرد و گفت: ممکن است در خاک نشسته بر روی نقوش، ذرات شیمیایی وجود داشته باشد که در اثر واکنش با رطوبت هوا، ترکیبات اسیدی تولید کند.

این ترکیبات اسیدی هر چند ضعیف، به دلیل مجاورت با نقوش برجسته‌ای که جنس سنگ آن‌ها آهکی است، باعث تخریب سطحی آن می‌شود.

مجموعه جهانی تخت جمشید ، برجسته ترین اثر معماری هخامنشان در جلگه مرودشت قرار گرفته است و مساخت آن به بیش از ۱۲۵هزار متر مربع می رسد .
ساخت این بنای سنگی در سال ۵۱۸ قبل از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۵۰ قبل از میلاد ادامه یافت .


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر