خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۶/۲۸ ۱۴:۳۷
شناسه خبر : 20621

افزایش بیست برابری کشت کلزا

هفته نامه مرودشت، فاطمه بازیار- در سال زراعی جاری ۱۵۰۰هکتار از زمین های مرودشت به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که این مقدار نسبت به سال گذشته از لحاظ سطح، افزایش بیست برابری را نشان می دهد.   دانه روغنی کلزا از مهم ترین زراعت ها در تولید روغن محسوب می شود و از ...

هفته نامه مرودشت، فاطمه بازیار-

در سال زراعی جاری ۱۵۰۰هکتار از زمین های مرودشت به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که این مقدار نسبت به سال گذشته از لحاظ سطح، افزایش بیست برابری را نشان می دهد.

 

دانه روغنی کلزا از مهم ترین زراعت ها در تولید روغن محسوب می شود و از آن جا که کشورمان مقادیری از روغن خوراکی خود را خارج از کشور وارد می کند افزایش و توسعه کشت کلزا، نویدبخش کاهش وابستگی است.

 

شایان ذکر است که مرودشت مستعد تولید دانه های روغنی همچون کلزا، آفتاب گردان و گلرنگ می باشد. همچنین زراعت کلزا در تناوب زراعی نقش بسیار مهمی دارد و باعث کاهش علف های هرز می گردد.

 

زراعت کلزا علاوه بر استحصال روغن از برگ های آن برای علوفه نیز استفاده می شود.

 

کلزا همچنین در توسعه صنعت زنبورداری نیز نقش مهمی دارد زیرا در فصل گل دهی، زنبورها از شهد گل این زراعت به خوبی استفاده می کنند و موجب تولید عسل مرغوب نیز می شود.

 

کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مرودشت گفت: سطح کشت شده زراعت کلزا ۱۵۱۸هکتار بود که به دلایلی از جمله تنش های آبی، آفت زدگی، خسارت پرندگان و… در نهایت ۱۲۰۰ هکتار آن برداشت شد. همچنین میزان خرید تضمینی این محصول ۳۰۰۰ تن بود.

 

امیریان کارشناس تولیدات گیاهی شهرستان مرودشت مزایای دانه روغنی کلزا را برشمرد و افزود: عواملی همچون حمایت جهاد کشاورزی و جلب اعتماد کشاورزان، افزایش سودآوری، کم بودن هزینه کاشت این محصول، پرداخت به موقع بهای محصول، تاریخ کاشت مناسب با توجه به متفاوت بودن فصل رشد، تناوب زراعی امنیت پایدار زراعت گندم، حفظ و تقویت حاصل خیزی خاک، جلوگیری و کاهش علف های هرز و همچنین نظارت کامل بر این محصول از آماده سازی تا تحویل محصول به شرکت دانه های روغنی، باعث افزایش و توسعه کشت کلزا در شهرستان مرودشت شد.

 

وی افزود: در این میان دولت دست به کار شده وکمک هایی را در این زمینه ارائه می دهد که مهم ترین آن خرید تضمینی دانه روغنی کلزا است.

 

امیریان در پایان گفت: افزایش کشت کلزا در مرودشت، نمونه بارزی از اجرای اقتصاد مقاومتی است که فعالیت های جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان شهرستان مرودشت موجب  کسب دستاوردهای خوبی در این زمینه شده است.