۱۴:۰۱:۰۰ - پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴
اقدامات لازم هنگام گزیدگی با حیوانات
رییس مرکز بهداشت مرودشت در کمیته هاری این شهرستان با اشاره به اقدامات لازم در هنگام گزیدگی با حیوانات، بر لزوم شست و شوی محل گزیدگی به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون تاکید کرد.   باشگاه خبرنگاران جوان- کمیته هاری شهرستان مرودشت، با حضور رییس شبکه بهداشت و درمان، رییس مرکز بهداشت، کارشناسان

3810022_836

رییس مرکز بهداشت مرودشت در کمیته هاری این شهرستان با اشاره به اقدامات لازم در هنگام گزیدگی با حیوانات، بر لزوم شست و شوی محل گزیدگی به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون تاکید کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان- کمیته هاری شهرستان مرودشت، با حضور رییس شبکه بهداشت و درمان، رییس مرکز بهداشت، کارشناسان واحد واگیر و کارشناسان ستادی شبکه و مرکز بهداشت این شهرستان تشکیل شد.

 

رییس مرکز بهداشت و درمان مرودشت در این نشست با بیان اینکه بیماری هاری نوعی بیماری ویروسی کشنده در گوشتخواران اهلی و وحشی است، گفت: انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و بیشتر با گزش، به آن مبتلا می شوند.

 

دکتر محمدرضا دهقانیان گزش حیوانات را اصلی ترین راه انتقال این بیماری دانست و افزود: پس از ظهور علایم، چه در انسان و چه در حیوان، بیمار محکوم به مرگ است.

 

گفتنی است دوره مقدماتی هاری ۲ تا ۳ روز پیش از ظهور علایم اصلی است.

 

وی با اشاره به علایم بیماری در انسان، ادامه داد: در دوره مقدماتی بیماری که دو تا سه روز پیش از ظهور علایم اصلی است، افسردگی، بی قراری، خستگی، بی اشتهایی، تف اندازی، سوزش و خارش و گاهی درد در محل گزش دیده می شود، اما پس از این دوره، انسان نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی واکنش نشان می دهد.

 

دکتر دهقانیان کوچکترین صدا یا نور را عامل یجاد تشنج در این دوره بیماری عنوان کرد و گفت: این امر باعث می شود بیمار خود را به در و دیوار بزند، عطش داشته باشد و اطراف دهان او را کف می پوشاند، اما به علت انقباض عضلات گلو قادر به نوشیدن آب نیست و با دیدن یا شنیدن صدای آب به شدت تحریک می شود.

 

این مسئول بهداشتی در مرودشت تصریح کرد: پس از این دوره، بیمار بر اثر گرفتگی شدید عضله قلب و فلج دستگاه تنفسی، جان خود را از دست می دهد.

 

وی در رابطه با راه های پیشگیری از هاری، گفت: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل مگر در موارد استثنا که باید سگ قلاده داشته و واکسیناسیون او کامل باشد، شناسایی سگ های صاحب دار بدون قلاده و همکاری با مأموران دامپزشکی برای واکسیناسیون و قلاده گذاری آنها، خودداری از تردد سگ های صاحب دار در مکان های عمومی و جلوگیری از تماس آنها با سگهای ولگرد و همکاری با مأموران بخشداری و شورای اسلامی روستاها در این زمینه ضروری است.

 

دکتر دهقانیان جمع آوری زباله و خودداری از ریختن زباله و پس مانده های غذایی در اطراف منازل و مکان های عمومی را از راهکارهای مهم پیشگیری از هاری برشمرد و ادامه داد: اطلاع سریع از بروز هر گونه تغییر رفتار در حیوان به مأموران دامپزشکی و مرکز بهداشت، شست و شو و ضدعفونی محل جراحت فرد حیوان گزیده با آب و صابون به مدت ۱۵ تا۲۰ دقیقه و انتقال بی درنگ به مرکز بهداشت برای واکسیناسیون در این زمینه ضروری است.

 

رییس مرکز بهداشت مرودشت به کارشناسان بهداشتی این نشست توصیه کرد بر ادامه واکسیناسیون فرد مجروح با بررسی کارت واکسیناسیون و پیگیری، آموزش، راهنمایی و اعلام سریع آن به مرکز بهداشتی و درمانی نظارت داشته باشند.

 

محمود علی زارعی کارشناس و مسوول واحد مبارزه با بیماری های واگیر مرودشت نیز گفت: چهار مرکز خلیج فارس، مراکز درمانی شبانه روزی مهجن آباد کامفیروز، کوشکک رامجرد و سیدان به صورت ۲۴ ساعته، برای ارائه واکسن هاری فعال هستند.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر