۴:۳۱:۵۰ - چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵
امام جمعه مرودشت: اگر مدیری طرح های جدید ندارد و توانش بیش از این نیست، توسط نیروهای توانمند این شهر جایگزین گردد
هفته نامه مرودشت، آرزو اسماعیلی- بمناسبت برگزاری نخستین همایش ملی کارکردهای تربیتی نماز جمعه و اقتصاد مقاومتی، گفتگویی با حاج آقا احمدی مسئول این همایش داشته ایم:   هدف از برگزاری این همایش چیست؟ ضمن تشکر از شما، رسانه مرودشت و اصحاب قلم، در هر منطقه ای سرمایه های فکری و فرهنگی جامعه تلقی می

هفته نامه مرودشت، آرزو اسماعیلی- بمناسبت برگزاری نخستین همایش ملی کارکردهای تربیتی نماز جمعه و اقتصاد مقاومتی، گفتگویی با حاج آقا احمدی مسئول این همایش داشته ایم:

 

هدف از برگزاری این همایش چیست؟

ضمن تشکر از شما، رسانه مرودشت و اصحاب قلم، در هر منطقه ای سرمایه های فکری و فرهنگی جامعه تلقی می شوند و اگر قدر خودشان را بدانند، می توانند همچون رسانه های بین المللی نیمی از حرکت ها و جهش ها ی اجتماعی بزرگی را خلق نمایند.

 

شهرستان مرودشت نیز از رسانه های قوی و جوان های خوش فکری در آن قلم می زنند و قطعأ اگر با حفظ وحدت و همدلی، هر کسی  وظیفه خودش را انجام دهد، نتایج بسیار خوبی برای شهرستان رقم خواهد خورد.

 

نشریات می توانند کارهای بزرگی انجام دهند اما می طلبد که برای رسیدن به این امر، در راه آگاه کردن مردم از طریق اطلاع رسانی و مرتفع ساختن مشکلات آنها و ارتقاء بینش و اندیشه جامعه قدم بردازند.

 

مقام معظم رهبری، هر سال با توجه به وضعیت منطقه و ارزیابی شرایط کشور و نیازسنجی، نامی را برای سال انتخاب می نمایند تا فعالیت دستگاه های مختلف، در همان مسیر متمرکز شده تا مشکلات مردم برطرف گردد.

 

امسال نیز معظم له با نامگذاری سال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توجه مسئولین را به این مسئله مهم جلب نموده و تمام دستگاه های ذیربط موظف به حرکت در این مسیر نموده اند. البته عمده بار این حرکت به دوش مسئولین و فعالان اقتصادی است با اینحال ما نیز به این نتیجه رسیدیم که برای ایجاد تحول در این بخش، باید بهینه سازی فرهنگی در مسیر نهادینه و پویا ساختن اقتصاد صورت گیرد.

 

اقتصاد مقاومتی به معنای به صحنه آوردن ظرفیت های داخلی یک کشور در بخش های مختلف اقتصادی، انسانی، طبیعی و… است. لازمه به صحنه آوردن این ظرفیت ها نیز، فرهنگ سازی است که اگر این اتفاق صورت پذیرد، قطعأ تمام ظرفیت ها نیز شکوفا می شوند.

 

از طرفی تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز سال در رابطه با اجرای اقتصاد مقاومتی و پرهیز از تکیه به نیروهای بیرونی  به ویژه غرب، به نوعی می تواند بیانگر این نکته باشد که مفهوم اقتصاد مقاومتی به خوبی در جامعه تبیین نشده است. این دغدغه در حقیقت تذکری به اصحاب فرهنگ و فعالان و قلم زنان در این عرصه و کسانی است که می توانند اندیشه تولید نمایند و به جامعه فکر و ایده می دهند تا این اصل را در جامعه جا بیندازند.

 

نهاد نمازجمعه نیز بر اساس این مهم، بر خودش فرض دانسته در راستای «فرهنگ سازی» علاوه بر تذکرات مکرر در خطبه های نمازجمعه،  تلاش کند و طی نشست هایی با اعضای ستاد، اساتید حوزه و دانشگاه، بر آن شد به صحنه بیاید و به وسیله برگزاری همایش «کارکردهای تربیتی نمازجمعه و اقتصاد مقاومتی»، در جهت تنویر افکار عمومی و تحقق این هدف ارزشمند به سهم خود تلاش نماید.

 

این همایش برای اولین بار در سطح ملی برگزار می شود و محورهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است تا بتوانیم ابعاد فرهنگی مختلف این موضوع را بررسی نماییم.

 

مدتی قبل در نشست فعالان سیاسی اجتماعی شهرستان مرودشت که برای اولین بار در این شهرستان برگزار شد، قریب به اتفاق چهره های سیاسی برجسته مرودشت به این موضوع اذعان داشتند که باید با ایجاد وحدت میان سلایق مختلف سیاسی، در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم مرودشت کوشید. تقارن این خواست سیاسی، با برگزاری همایش فرهنگی در راستای اقتصاد مقاومتی، آیا می تواند نویدبخش رونق اقتصادی شهرستان باشد؟

نگاه ما در ستاد نماز جمعه اینگونه نبوده که فعالیتمان محدود به امور فرهنگی باشد بلکه نظر ما همواره این است که باید با عینک «فرهنگ» به تمامی امورات نگاه کنیم. از بدو ورود به شهرستان مرودشت نیز این رویه را دنبال نمودیم و در بخش های مختلف از جمله معیشت مردم نیز در حد توان خود تلاش نموده ایم.

 

در شهرستان مرودشت سه ظرفیت بسیار ویژه صنعت، کشاورزی و گردشگری وجود دارد که برخی از کشورها اقتصادشان را بر پایه یکی از آنها شکل داده اند. این ظرفیت ها اگر به دست نیروی انسانی و مدیریت قوی باشد (که در این زمینه نیز مرودشت بسیار غنی است)، مسلمأ می توان در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی، قدم های بسیار بزرگی نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور برداشت.

 

این اتفاق باید هرچه سریعتر در مرودشت رخ دهد. در حال حاضر صنایع شهرستان به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده اند. باید یک مدیریت قوی، در حل مشکلات کارفرماها و صاحبان صنایع را برطرف نموده و چرخ کارخانه ها را به حرکت درآورد.

 

امسال در بخش کشاورزی نیز در نوبت بندی آب مدیریت خوبی صورت گرفت و علیرغم کمبود آب، برداشت خوبی از سطح مزارع صورت گرفت.

 

در شهرستان مرودشت نیروی انسانی خوبی داریم فقط باید زمینه ورود آنها به صحنه توسعه شهرستان فراهم شود و اگر مشکل یا مانعی بر سر راه آنها وجود دارد، برطرف گردد. همچنین مدیرانی که کم کار هستند، یا متوجه اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی نیستند، توجیه شوند تا اگر خلاقیت و توان بیشتری دارند، به آنها فرصت داده شود ولی اگر مدیری طرح های جدید ندارد و توانش بیش از این نیست، توسط نیروهای توانمند این شهر جایگزین گردد.

 

بی شک ارزیابی تخصصی مدیران و ملاک قرار دادن توانمندی و کارآیی آنها به دور از سلایق سیاسی، می تواند تأثیر بسیاری در برون رفت شهرستان از مشکلات اقتصادی داشته باشد.

 

در حقیقت بعنوان نمایندگان نهاد رهبری، معتقدیم باید همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید دارند از اختلافات سیاسی پرهیز نمود و نمونه عینی این را نیز در نمازجمعه اجرا نموده ایم. حضور اقشار مختلف با سلایق متنوع در نمازجمعه، حتی افرادی که قبلأ حضور نداشتند، به این دلیل است که همواره تلاش کرده ایم تحلیل های خود را به دور از سلیقه های سیاسی ارائه نماییم. به طور کلی سعی داشته ایم شعار «نقد منصفانه، دفاع واقع بینانه» را اجرا نماییم.

 

با تشکر از شرکت شما در این گفتگو


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر