۷:۱۹:۴۰ - شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳
بازدید سفیر مکزیک از تخت جمشید مرودشت
 اولیسس کانچولا سفیر مکزیک در ایران، از مجموعه جهانی تخت جمشید دیدن کرد.   به گزارش مهر، اولیسس کانچولا ضمن بازدید از کاخهای تخت جمشید، این بنای جهانی را مکانی عظیم و تحسین برانگیز خواند و گفت: هیچکس نمی تواند توصیفی واقعی و در خور تحسین از این اثر تاریخی که نشان از فرهنگ غنی

 اولیسس کانچولا سفیر مکزیک در ایران، از مجموعه جهانی تخت جمشید دیدن کرد.

 

به گزارش مهر، اولیسس کانچولا ضمن بازدید از کاخهای تخت جمشید، این بنای جهانی را مکانی عظیم و تحسین برانگیز خواند و گفت: هیچکس نمی تواند توصیفی واقعی و در خور تحسین از این اثر تاریخی که نشان از فرهنگ غنی و بیانگر مهارت و توانمندی ایرانیان در برپایی این بنای تاریخی و عظیم است ، را داشته باشد.

 

سفیر مکزیک با اشاره به اینکه از بدو فعالیتش در ایران ، اولین سفر بازدید از اماکن تاریخی اصفهان و فارس بوده و هدف خود را از این سفرها ، آشنایی با فرهنگ مردم ایران و همچنین توسعه روابط فرهنگی تاریخی ایران و مکزیک خواند.

 

اولیسس کانچولا در این بازدید اظهار داشت: روابط فرهنگی و ارتباطات سیاسی  ایران و مکزیک سابقه ای ۱۰۰ ساله دارد و هر چند مردم مکزیک، ایران را به عنوان کشوری متمدن و با فرهنگ دیرینه می شناسند اما این کافی نیست و به دنبال آن هستیم این روابط بیش از پیش در سایه تعاملات فرهنگی تقویت شود.

وی در بازدید خود به تعداد بسیار زیاد توریست از دیگر کشورها در تخت جمشید اشاره کرد و افزود: این بسیار جالب است که از ملیت های مختلف به تخت جمشید می آیند و این بنای عظیم را بازدید می کنند. حضور و تنوع توریست از سایر کشورها به ایران نشان از علاقه مندی سایر ملل به فرهنگ ایران در سایه امنیت موجود و تاریخ و فرهنگ عظیم و غنی مردم ایران است.

 

اولیسس کانچولا سفیر مکزیک در حاشیه بازدید خود، از سالن دستاوردهای علمی- پژوهشی پایگاه جهانی تخت جمشید بازدید و دفتر یادبود تخت جمشید را امضاء کرد.

 

معاون میراث فرهنگی کشور از محوطه تاریخی تل آجری و موزه تخت جمشید بازدید کرد

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور طی بازدید از نزدیک وضعیت کاوش در محوطه تاریخی تل آجری و همچنین روند مرمت موزه تخت جمشید را بررسی کرد.

.

در این بازدید ، پروفسور پیرو فرانچسکو کالیری،سرپرست تیم ایتالیایی کاوش تل آجری ضمن تشریح نتایج بدست آمده و مطالعات انجام شده در فصل های گذشته ی کاوش و گمانه زنی های مرتبط  با محوطه تاریخی تل آجری ، به ارائه گزارش پرداخت.

 

 دکتر طالبیان با اشاره به موقعیت محوطه تل آجری که در ۳٫۵ کیلومتری بنای تخت جمشید قرار دارد و یکی از چند محوطه باستانی مربوط به دوره هخامنشی است که به ثبت ملی رسیده است.

 وی شناسایی و کاوش محوطه ی تل آجری را که هم از نظر ارزش تاریخی در گذر زمان قابل توجه است و هم به لحاظ هویت محتوایی جزء میراث فرهنگی به شمار میرود، حائز اهمیت خواند و افزود: این مکان به پیش از زمان داریوش و برپایی تخت جمشید بر می گردد و آجرهای لعابدار آن به دلیل برخورداری از  مضامین اسطوره ای و آیینی حائز اهمیت است.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور ابراز امیدواری کرد در محوطه هایی تاریخی همچون تل آجری پس از اینکه بحث مطالعاتی آن در تمامی سطوح کامل و نتایج ارزشمندی از کاوش و مطالعه باستان شناختی آن فراهم شود،  ایجاد سایت موزه بتواند از یکسو بخشی از تاریخ ناشناخته و یا کمتر شناخته شده کشور را زنده و معرفی کند و از سوی دیگر باعث توسعه محور گردشگری نیز شود.

 

  طالبیان همچنین با بازدید از موزه تخت جمشید که چندی پیش،  فاز جدید مرمتی آن آغاز شده است، در جریان روند مرمت و توسعه موزه قرار گرفت.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر