۵:۲۱:۱۰ - دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶
بازگشت جوجه تیغی به زیستگاه طبیعی در پاسارگاد
رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: یک سر، جوجه تیغی  گوش بلند به همراه دو نوزاد، توسط یکی از دوستداران محیط زیست  به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تحویل گردید و پس از بررسی وضعیت سلامت آن به زیستگاه طبیعی برگردادنده شد. به گزارش “پارس دشت” مکرمی در ادامه گفت: جوجه‌تیغی یا خارپشت به

1562072109422810715512218115020338220164177

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: یک سر، جوجه تیغی  گوش بلند به همراه دو نوزاد، توسط یکی از دوستداران محیط زیست  به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تحویل گردید و پس از بررسی وضعیت سلامت آن به زیستگاه طبیعی برگردادنده شد.

به گزارش “پارس دشت” مکرمی در ادامه گفت: جوجه‌تیغی یا خارپشت به جانوران پستانداری گفته می‌شود که در خانواده خارپشت‌ها قرارمی‌گیرند. جوجه‌تیغی‌ها، شب زی، همه‌ چیزخوار و از راسته پستانداران حشره‌خوار هستند.

 

مکرمی در ادامه بیان داشت: در مجموع ۱۷ گونه جوجه تیغی در نقاط مختلف آسیا، اروپا، آفریقا شناسایی شده است. در ایران چهارگونه خارپشت شامل خارپشت اروپای شرقی، خارپشت بیابانی، خارپشت گوش بلند و خارپشت ایرانی یا برانت زندگی می‌کند. این خارپشتها به‌وسیلهٔ خارها از خود دفاع می کنند که این خارها بر خلاف باور عمومی سمی نیست.

 

جوجه‌تیغی‌ها اغلب در هنگام احساس خطر خود را به صورت گلوله در می‌آورند به طوری‌که تمام تیغ‌های آن‌ها رو به سمت بیرون قرار می‌گیرد. تمام گونه‌های جوجه تیغی از این مکانیسم دفاعی بهره‌مندهستند.

 

جوجه تیغی دشمنان طبیعی زیادی مثل پرندگان شکاری به ویژه جغدها، راسو، روباه، گرگ، گورکن و خدنگ دارد.

از جوجه تیغی هم به عنوان حیوان خانگی هم در بعضی فرهنگها به عنوان غذا استفاده می‌شود.  اما مهمترین استفاده‌ای که می‌توان از جوجه تیغی کرد در کنترل آفات در کشاورزی است به طوریکه هر عدد جوجه تیغی قادر است ۲۰۰ گرم حشره را در هر شب خورده و نقش مهمی در  کنترل بیولوزیکی آفات و حشرات در کشاورزی دارد.

 

مکرمی در پایان گفت: از والدین گرامی درخواست می شود در هنگام حضور و استفاده از طبیعت، ضمن برقرای آرامش، از برداشتن نوزاد حیوانات، تخم پرندگان و خزندگان توسط فرزندان و خروج آنها از زیستگاه طبیعی خودداری نمایند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر