۹:۱۵:۲۱ - سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
بخشدار کر: نفس سد درودزن به شماره افتاده است
بخشدار کر گفت: نفس سد درودزن که سال‌های متمادی روح مردم را نوازش می‌‌کرد امروز با آثار و پیامدهای خشک‌سالی، به شماره افتاده است.   به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، شاهرخ رستمی در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی بخش کر که با حضور معاون بهره‌برداری از شبکه‌های زهکشی فارس، تعدادی از کشاورزان

12750

بخشدار کر گفت: نفس سد درودزن که سال‌های متمادی روح مردم را نوازش می‌‌کرد امروز با آثار و پیامدهای خشک‌سالی، به شماره افتاده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، شاهرخ رستمی در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی بخش کر که با حضور معاون بهره‌برداری از شبکه‌های زهکشی فارس، تعدادی از کشاورزان و دیگر اعضا و در سالن جلسات این بخشداری تشکیل شد از خشک‌سالی و بحران آب به‌عنوان زلزله خاموش یاد کرد و اظهار داشت: تغییر اقلیم آب‌وهوا، کاهش‌های بارندگی، عدم استفاده بهینه و اصولی از منابع آب‌های زیرزمینی، حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم فرهنگ‌سازی، اکنون کار را به‌ جایی رسانده که در سرزمین و منطقه سرسبز و پرآب کامفیروز که روان‌آب‌های بسیاری وجود داشت و به‌وسیله آن مردم ارتزاق و گذران زندگی می‌کردند دیگر خبری از بسیاری از آن‌ها نیست که متعاقب آن امسال مجبور شدیم کشت برنج را در این منطقه محدود کنیم.

 

وی افزود: مهم‌تر این‌که غرش سد درودزن که سال‌های متمادی روح مردم را نوازش می‌‌کرد امروز با آثار و پیامدهای خشک‌سالی، نفس‌های آن به شماره افتاده که در صورت ادامه بحران در سال‌های آینده سد عظیم تاریخی درودزن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

 

وی از کاهش ۵۰ درصدی کشت برنج در منطقه کامفیروز در سال جاری خبر داد و fh تشکر از مسؤولان استانی و شهرستانی به‌خاطر پیگیری حق‌آبه و احقاق حقوق کشاورزان این بخش بیان داشت: برای جلوگیری از هدررفت زمان و همچنین به‌منظور تسریع در کشت برنج، کشاورزان روستاها هرچه سریع‌تر ۵۰ درصد از زمین خود را به کارگروه آب اعلام کنند تا رهاسازی آب صورت گیرد.

 

بخشدار کر (کامفیروز شمالی) گفت: مطابق مصوبه و دستورالعمل کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس چنانچه کشاورزانی اقدام به مقدار کشت اضافه‌بر مصوب کنند، ضمن اعمال قانون و الزام به پرداخت جریمه، احکام سخت‌تری در کشت‌های بعدی برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.

 

فرهاد پرتوجو معاون بهره‌برداری از شبکه‌های زهکشی فارس نیز در ادامه این نشست میزان آب تخصیصی برای کشت برنج کشاورزان بخش کر را ۲۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: برابر مصوبه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی این استان کشاورزان باید نسق‌بندی اراضی را بر این اساس مشخص و اعلام کنند تا کسی بیش از این متضرر نشود.

 

همچنین مدیر جهاد کشاورزی بخش کر در ادامه این نشست گفت: بسیاری از باغ‌هایی که از چشمه سارات گرمه حق برداشت آب را دارند در حال حاضر از رودخانه کر برای آبیاری آب پمپاژ و برداشت می‌کنند که این خلاف قانون است و باید موردتوجه قرار گیرد.

 

سلامت توکل علت ممانعت از برداشت آب و برخورد قانونی را تصرف عدوانی و غیرقانونی عنوان کرد و بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اراضی و عرصه‌های بکر ملی به افراد برای تبدیل به باغ واگذار شد و در کنار آن صدها هکتار باغ بدون مجوز و در نظر گرفتن حق‌آبه کشاورزان زیردست با به‌کارگیری صدها دستگاه موتورپمپ اقدام به برداشت آب از رودخانه کر می‌‌کنند که همین دست‌درازی و قانون‌شکنی باعث تضییع حقوق کشاورزان زیردست شده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر