۱۵:۵۵:۳۵ - چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
برادر شهید احد استخر: هر روسـتا، می تواند یک عـمادآباد باشد
هفته نامه مرودشت- در میان انسان هایی که دچار روزمرّگی شده اند، هنوز هم  هستند نیک اندیشانی که روح بزرگی داشته و قلبشان برای پیشرفت زمین های آبادی و اجدادی می تپد.   با یکی از این مردان شریف “حاج امین استخر” برادر شهید بزرگوار “اَحد استخر” همراه شدیم… ***   –جناب آقای استخر لطفأ

IMG_3707

هفته نامه مرودشت- در میان انسان هایی که دچار روزمرّگی شده اند، هنوز هم  هستند نیک اندیشانی که روح بزرگی داشته و قلبشان برای پیشرفت زمین های آبادی و اجدادی می تپد.

 

با یکی از این مردان شریف حاج امین استخر برادر شهید بزرگوار اَحد استخر همراه شدیم

***

 

جناب آقای استخر لطفأ در ابتدای گفتگو، قدری از روستای عمادآباد و خصوصیات آن برایمان بگویید.

روستای عمادآباد، با جمعیتی بالغ بر ۱۷۰۰ نفر، بیش از ۷ شهید والامقام به انقلاب اسلامی اهدا نموده که آرامگاه مطهر ۵ شهید بزرگوار احد استخر، حسین عمادی، قاسم عمادی، محمدعلی مهرابی و احمد نوری در روستای عمادآباد واقع شده و دو شهید ارزشمند محمدرضا احدی و جهانبخش استخری به ترتیب در گلزار شهدای مرودشت و زنگی آباد به خاک سپرده شده اند.

این روستا تاکنون بیش از ۳۷۵ فارغ التحصیل از مقطع لیسانس تا دکترا، بیش از ۳۰ پزشک عمومی و متخصص، ۶۷ معلم، ۷۰ فارغ التحصیل و دانشجوی رشته های پیراپزشکی، درجه دار نظامی از گروهبان تا تیمسار و … به جامعه تحویل داده است.

 

ایده بازسازی گورستان عمادآباد از کجا شکل گرفت؟

والدین مرحومم، هیچگاه راضی به استفاده از حقوق دریافتی از بنیاد شهید نشدند و همیشه می گفتند این پول از گلویمان پایین نمی رود. بنابراین آن را در حسابی پس انداز می کردند تا در صورت نیاز و در امور خیریه صرف شود. پس از درگذشت مادرم، در راستای وصیت ایشان، تصمیم گرفتیم پس انداز ایشان را صرف امری خیر کنیم. کارهای بسیاری مورد نیاز بود اما پس از بررسی شرایط تصمیم گرفتیم این ارثیه را خرج زیباسازی روستای عمادآباد و سرزمین پدریمان سازیم.

IMG_3695

چه اقداماتی در این خصوص انجام دادید؟

طرح زیباسازی روستا را از سال ۹۱ آغاز کردیم. برنامه های مختلفی نیز در این راستا در دستور کار قرار دادیم. از جمله این برنامه ها، نصب یادمان شهدای گمنام و دروازه در ورودی روستا بود.

تعویض و نصب تابلوی شهدای روستای عمادآباد بانضمام عکس دوتن از شهدای بزرگوار که دختران آنها به ازدواج فرزندان این روستا درآمده و در آن ساکن شده اند و جدول گذاری و بهسازی مسیر ورودی روستا از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

 

یکی از دغدغه های بنده، همواره وضعیت نامناسب گورستان روستا بود که به دلیل واقع شدن در میان روستا، باعث بروز مشکلاتی برای اهالی شده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم دستی به سر و روی این محوطه بکشیم و سعی کنیم امکانات را به گونه ای فراهم نماییم که اهالی روستا، زمان مراجعه به گورستان، به جز ناراحتی شخصی، دغدغه دیگری مثل فراهم نبودن مکان مناسب جهت عزاداری، دسترسی به آب آشامیدنی، تاریکی و … نداشته باشند.

 

در همین راستا، ضمن نوسازی محوطه، جدول کشی، تعبیه آب نما، نورپردازی و گلکاری سعی نمودیم مکانی را فراهم نماییم که اهالی روستای عمادآباد بتوانند به راحتی در این مکان توقف نموده و حتی شب ها با امنیت روانی بیشتری از این مسیر عبور نمایند.

 

به اتفاق خانواده شهید جهانبخش استخر نیز دو دستگاه آبسردکن تهیه کردیم و در این مکان قرار دادیم تا مشکل آب آشامیدنی خنک نیز حل شود. علاوه بر احداث یک آرامگاه برای شهدای معظم روستا، هر جانباز یا رزمنده ای نیز که فوت می کند، سعی می کنیم مراسمی در خور شأن ایشان برگزار نماییم. تکمیل محوطه آرامستان و نصب درب دوم ورودی، همچنین احداث نمازخانه در محوطه، از دیگر برنامه هایی است که برای تکمیل آنها در حال رایزنی با افراد خیر هستیم.

 

آیا تمام این اقدامات را به صورت فردی انجام دادید یا اینکه از مشارکت کسی بهره گرفتید؟

برخی از اقدامات فردی و به نیابت از برادر شهیدم انجام گرفت ولی بخشی دیگر را نیز با مشارکت مردم انجام دادیم. مثلا ماسه را ما تهیه می کردیم و فضای عمومی را بازسازی می کردیم، اهالی نیز هریک آرامگاه متوفای مربوط به خود را سامان می دادند. کم کم توانستیم نظر مساعد خیریّن دیگر را نیز جلب نماییم و به سمت مشارکت برای بهبود وضعیت روستا سوق دهیم.

از جمله این اقدامات، اهدای ۳۰۰۰ متر زمین برای احداث سالن ورزشی با همکاری تیمسار عمادی است که امیدواریم هرچه سریعتر عملی گردد.

 

آیا فعالیت هایی که در روستای عمادآباد انجام داده اید، محدود به اقدامات فیزیکی زیباسازی است؟

خیر. در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی اهالی، برای اصلاح برخی از رسوم دست و پاگیر و غیرضروری نیز قدم هایی برداشته ایم. بعنوان مثال یکی از اقداماتی که اولین بار در روستای عمادآباد انجام گرفت، برگزاری مراسم سوم و هفتم متوفی به صورت همزمان بود که این سنت به سرعت گسترش یافت. الآن هم اگر خدای نکرده خانواده ای، عزیزی را از دست بدهد، همه در حسینیّه روستا جمع می شوند و خانواده متوفی دیگر دغدغه پذیرایی از میهمان و … را ندارند.

 

در پنجشنبه آخر سال نیز رسم بر این بود که مردم، به دیدن خانواده هایی بروند که در آن سال، داغ دیده اند. با همفکری بزرگترها، از اهالی روستا خواستیم که به جای اینکه از خانه ای به خانه دیگر برویم و وقت بسیاری از دو طرف صرف شود، همه خانواده های داغدار در حسینیه جمع شوند و یک مراسم واحد برگزار گردد تا از رفت و آمدهای بیش از حد، به خانه افراد مصیبت دیده جلوگیری شود.

 

IMG_3747

بیشتر اقداماتی که بیان نمودید، در ارتباط با مراسم عزاست. آیا برای زنده ها برنامه ای ندارید؟؟

اتفاقا تمام این فعالیت ها برای کمک به بازماندگان است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ هزار عمادآبادی در نقاط مختلف استان و کشور زندگی می کنند که برای مناسبت ها و مراسم مختلف به روستای خود می آیند. احساس من این بود که چهره روستا، برای پذیرایی از میهمانانش مناسب نیست. به همین دلیل نیز با همکاری بنیاد مسکن و خیریّن سعی بر زیباسازی و احداث پارک داشتیم.

یک روز در حضور اکثر بزرگان روستا بیان کردیم که ما عماد آبادیها، یک قوم هستیم که از ۵ طایفه تشکیل شده ایم و باید هر طایفه سعی کند احتیاجات افراد نیازمند خودش را برطرف کند که خوشبختانه در این مدت نیز با همکاری اهالی خیراندیش روستا، مشکلی در زمینه ازدواج و تحصیل و … نداشته ایم.

 

دلیل این همه تلاش برای عمادآباد چیست؟ شما که ساکن اینجا نیستید، چرا این انرژی را در جای دیگری صرف نمی کنید؟

برادرم اَحد، وصیت کرده بود که اگر شهید شد، در روستایی به خاک سپرده شود که شهید نداشته باشد. زمانی که برادرم به شهادت رسید، عمادآباد هنوز شهیدی نداشت. انگار قسمت بر این بود که برادرم در خاک آباء و اجدادی خود آرام گیرد. من، یک سانتی مترمربع زمین هم در این روستا ندارم ولی همواره به این خاک، عشق و علاقه ویژه ای داشته ام. پدر و مادر و برادر شهیدم در خاک این روستا هستند و این تعلق خاطر ایجاد می کند.

همین که بچه ها و خانم ها از کنار آرامستان با ترس عبور نمی کنند و وقتی مردم به این محل مراجعه می کنند، افسرده نمی شوند، لذت بخش است.

IMG_3711

در خصوص اهداف و برنامه های مجمع خیرین عمادآباد نیز اگر ممکن است، توضیح بدهید

این مجمع، با هدف جمع آوری کمک های مردمی برای توسعه خود روستا راه اندازی شده است. تمام علاقمندان به توسعه عمادآباد می توانند با پرداخت ماهانه حداقل۱۰ هزار تومان، به رفع بخشی از مشکلات روستا کمک کنند.

 

صحبت پایانی؟

اعتقادم بر این است که برای بهتر شدن محیط زندگی خودمان، نباید همیشه منتظر اتفاقات بیرونی و اقدامات دولتی باشیم. خود مردم نیز می توانند به آبادی محله هایشان کمک کنند.

بر این باورم که هر روستا، می تواند یک عماد آباد باشد، جایی که مردمش هر یک در حد توان خود، برای بهبود شرایط آن تلاش می کند.

از شما و همکارانتان نیز سپاسگزارم.

 

«گفتگو از آرزو اسماعیلی»

«عکس از زهرا زارعی»

IMG_3708 IMG_3709 IMG_3710  IMG_3714 IMG_3715 IMG_3716 IMG_3717 IMG_3719 IMG_3721 IMG_3722 IMG_3723 IMG_3738 IMG_3739  IMG_3749 IMG_3753 IMG_3756 IMG_3758 IMG_3764 IMG_3771 IMG_3772 IMG_3777 IMG_3778 IMG_3781 IMG_3786 IMG_3788  IMG_3793 IMG_3795

  1. از اهالی   دی ۲۸, ۱۳۹۵  

    باسلام
    امروز که این نظر را مینویسم سه شنبه ۲۸دیماه ۹۵ میباشد.درتابستان گذشته کلنگ سالن ورزشی با حضور بسیاری از مردم روستا و تعدادی از مسؤلین شهری برزمین زده شد و قرار بود این سالن از سهم اموال مرحومه فرخ عمادی ساخته شود ولی تاکنوتپن هیچگونه اقدام عملیاتی صورت نگرفته است! مشکلی پیش آمده ویا بازماندگان مرحومه ازاین کار خیر انصراف داده اند؟


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر