۲۰:۴۱:۲۵ - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴
برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی سیدان
جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان برگزار شد.   به گزارش خبرنگار هفته نامه مرودشت، جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان در دفتر حجه الاسلام و المسلمین روح الهی امام جمعه این شهر برگزار شد.   در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت قرآن، حجت الاسلام اکبر روح اللهی امام جمعه سیدان با ذکر

Screenshot_۲۰۱۵-۰۶-۲۷-۱۰-۰۲-۲۳

جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار هفته نامه مرودشت، جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان در دفتر حجه الاسلام و المسلمین روح الهی امام جمعه این شهر برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت قرآن، حجت الاسلام اکبر روح اللهی امام جمعه سیدان با ذکر احادیثی از پیامبر (ص) و ائمه اطهار علیه السلام در فضیلت و اهمیت ماه مبارک رمضان، بیان کرد: هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن انسان، گرفتن روزه می باشد که ادای آن موجب سلامت روح و جسم افراد می گردد.

 

وی بر توجه به اوقات شریف ماه مبارک رمضان و به ویژه شب های قدر برای بهره مندی از برکات آن توصیه نمود.

 

در ادامه حمزه علیزاده رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان مرودشت با تشکر از عبدالصمد سلیمانی بابت فعالیت های فرهنگی و هنری در سال های گذشته و معرفی شایسته شهر و بخش سیدان در رسانه های محلی و ملی، از امام جمعه سیدان تقاضا کرد در یک برنامه شایسته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت از خدمات این گزارشگر تقدیر به عمل آید.

 

وی همچنین از خبرنگار آزاد شهر و بخش سیدان و حامیان فعالیت رسانه ای بخش و شهر سیدان تشکر کرد و خواستار حمایت بیش از پیش مسئولین برای معرفی بیشتر و بهتر این بخش در رسانه ها شد.

Screenshot_۲۰۱۵-۰۶-۲۷-۱۰-۰۳-۳۲

علیزاده با موفق خواندن شورای فرهنگ عمومی سیدان گفت: بر اساس آیین نامه، سه نفر از مسئولین دستگاه های فرهنگی و هنری بخش، به عنوان اعضای اصلی این شورا باید دعوت شوند و از آنجا که در این بخش های شهرستان، ادارات فرهنگی و هنری استقرار ندارند، می شود از مسئولین دستگاه های فرهنگی و هنری شهرستان دعوت به عمل آید.

 

علیزاده همچنین شورای فرهنگ عمومی را ظرفیتی برای برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی با همکاری و مشارکت مردمی دانست.

 

وی فعالیت فرهنگی و هنری انجام شده در مناسبت های مذهبی و ملی در شهر و بخش سیدان با همکاری و مشارکت ادارات و تشکل های مردمی به ویژه بسیج برای سرگرمی و نشاط شهروندان را قابل تقدیر دانسته و رعایت موارد قانونی در برگزاری برنامه ها و اخذ مجوز لازم که در قانون پیش بینی شده است را یاد آورشد.

 

علیزاده افزود: دستگاه های دولتی، غیر دولتی و نهاد ها برای انتشار مطالب و گزارش عملکرد خود به صورت نشریه مستقل، نیازمند اخذ مجوز قانونی هستند.

 

در ادامه این جلسه، مهران بهنام مرشدی کارشناس امور سیاسی انتظامی بخشداری سیدان، هجوم فرهنگ بیگانه از طریق ماهواره و فضای مجازی در بخش سیدان را بی تاثیر ندانسته و گفت: گرچه این تاثیر و آسیب با توجه به پیشنه مذهبی اهالی بخش سیدان در مقایسه با شهرهای بزرگتر و یا بخش های دیگر کمتر بوده است ولی لازم است هوشیارانه تر عمل کنیم.

 

وی گفت: اگرچه بخشداری بطور مستقیم متولی امور فرهنگی نمی باشد اما به عنوان نماینده عالی دولت در بخش سیدان آمادگی هرگونه همکاری در موضوعات فرهنگی با متولیان امر را دارد و در این مسیر از شنیدن انتقاد و پیشنهاد برای عملکردی بهتر و رفع نقایص استقبال می کند.

 

این مسئول فعالیت های رسانه ای و خبری در بخش سیدان در چند سال گذشته را از دغدغه های این بخشداری دانست و خواستار توجه بیشتر برای رفع مشکلات این حوزه  شد.

ابوذر چراغی شهردار سیدان با اشاره به وجود مصوباتی که انجام آن مورد استقبال شهروندان بوده، افزود: این شورا از بدو تشکیل، بر اساس موضوعات مطرح شده از طرف اعضاء، پس از بررسی و بحث گفتگو با اعضای شورای فرهنگ عمومی و صاحب نظران، فعالیت های فرهنگی خود را انجام داده است.

 

شهردار سیدان از تلاش های فرهنگی و هنری عبدالصمد سلیمانی در قالب تهیه برنامه های تلویزیونی برای معرفی شهر و بخش سیدان در مطبوعات و رسانه های ملی و محلی و مهدی زارع خبرنگار آزاد صدا و سیمای مرکز فارس و همکاران در انعکاس اخبار سیدان تشکر کرد.

 Screenshot_۲۰۱۵-۰۶-۲۷-۱۰-۰۲-۳۱

ستار سجادیان رییس شورای اسلامی شهر سیدان نیز با تشکر از فعالیت عبدالصمد سلیمانی و مهدی زارع در تلویزیون و مطبوعات در دوسال گذشته از نقش موثر ایشان در تقویت افکار عمومی، فرهنگ سازی، امنیت، پویایی وامید میان شهروندان و اهالی بخش سیدان تشکر کرد.

 

رییس شورای شهر سیدان گفت: با توجه به فرصت ماه مبارک رمضان برای ترویج و تقویت برنامه های فرهنگی مذهبی با داشتن شش هزار نفر دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در سطح بخش سیدان، متاسفانه برنامه ای نداریم ویا بسیار کمرنگ می باشد.

 

ستوان یکم کمالی فرماندهی پلیس راهور شهر سیدان از آمادگی نیر و های خود در ایجاد نظم، امنیت و تقویت برنامه های فرهنگی و مذهبی به ویژه برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان خبر داد.

 

بهنام سجادیان کارشناس نمایندگی اداره آموزش و پرورش بخش سیدان نیز با تاکید به تاثیر پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروزی بر رفتار و فرهنگ جوامع، لزوم برنامه ریزی برای مواجهه با این تاثیر را یادآور شد.

 

 

وی با اشاره به تاثیر منفی برخی از مصادیق تکنولوژی و برنامه های تلویزیونی بر فرهنگ و ارتباط خانواده، آسیب های جدی این بخش را متذکر شد.

 

کم رنگ شدن ارتباط اعضای خانواده، کم رنگ شدن نقش پدر در خانواده به دلیل مشغله کاری و یا شغل های خاص، سردرگمی و بی هدفی مادر در مسائل فرزندان به دلیل کم آگاهی و نبود آموزش لازم از دیگر مشکلاتی بود که توسط این کارشناس فرهنگی بیان گردید.

 

سپس عبدالصمد سلیمانی کارشناس امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) که «فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد»، بیان داشت: سخن امام راحل، اهمیت و توجه به مقولات فرهنگ را برای ما روشن می کند چرا که “فرهنگ”، مجموعه ای از آداب و سنن، رسوم، دین و مذهب، آثار و رفتارهای اجتماعی است که تجلیات معنوی، هنری، ادبی، تاریخی و مذهبی یک قوم می باشد.

 

 

وی افزود: “فرهنگ”، درطول تاریخ شکل گرفته و برای پاسداشت، مراقبت و تامین امنیت فرهنگی باید برنامه داشته باشیم. امنیت فرهنگی در جامعه تامین نمی شود مگر اینکه آگاهی ها افزایش پیدا کند و شورای فرهنگ عمومی به منظور دست یابی به این مهم شکل گرفته است.

 

 

خبرنگار شبکه دو و سه سیما گفت: برای بهره گیری بهتر از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی، باید از افراد کارشناس و صاحب نظر در موضوعات مختلف در این شورا دعوت به عمل آید. همچنین برای کارآمد شدن و اجرایی شدن مصوبات شورا نیاز به سخت افزار و نرم افزار لازم و پشتیبانی مالی می باشد.

 

وی خاطر نشان ساخت: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده “فرهنگ را دست کم نگیرید ،خیلی مهم است”، بنابراین صرف وقت کنید و در بودجه هم برایش پول و فصول قابل توجه بگذارید.”

 

سلیمانی گزارشگر برنامه “گلخانه” شبکه ۳ و برنامه “خوبی از خودتونه “شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران، از حسن توجه امام جمعه سیدان به موضوعات فرهنگی به ویژه فعالیت های رسانه ای در شهر و بخش سیدان تشکر کرد و گفت: تلاش برای شناسندن و معرفی سیدان در رسانه ها را وظیفه خود به عنوان یک شهروند سیدانی می دانم و فعالیت انجام شده را مدیون شایستگی مردمان خوب و شریف شهر و بخش سیدان هستم.

 

سید صدرالدین سجادیان از خیرین سلامت و عضو سابق شورای اسلامی شهر سیدان در ادامه جلسه، توجه به احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر به صورت عملی در شهر و بخش سیدان و همچنین استفاده از مشاوره کارشناسانه در امور خانواده، فرهنگ سازی در خصوص نذورات مردمی بر اساس آنچه در شرع و دین و سخنان بزرگان دینی سفارش شده را، لازم دانست.

 

فاضلی جو، فرماندهی حوزه مقاومت بسیج امام سجاد (ع) سیدان نیز اعلام کرد: این حوزه در کنار وظایف سازمانی خود در مقولات فرهنگی، بطور منظم با مشارکت فعال بسیجیان پایگاه های مقاومت شهر و بخش با شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان در اجرایی شدن مصوبات همکاری داشته است.

 

فرمانده حوزه مقاومت امام سجاد(ع) از عدم مشارکت و همکاری برخی از ادارات و نهاد ها در برنامه و مصوبات گلایه کرد و گفت: این حوزه، در ایام ماه مبارک رمضان در سطح بخش و شهر سیدان بر نامه های فرهنگی مذهبی شبی با قرآن و شبی با شهدا را پیش بینی کرده و برگزاری یادواره شهید امر به معروف و نهی از منکر سیدان شهید قاسم سجادیان را در دستور کار دارد. این یادواره در محل زندگی شهید با عنوان “آبروی محله” انجام خواهد شد و با پیگیری های انجام شده، قرار است با همکاری صدا و سیمای مرکز فارس این برنامه بطور پخش زنده از این مرکز پوشش داده شود.

 

سپس ابراهیم سجادیان دبیر شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان و عضو شورای اسلامی شهر ضمن ارائه گزارش کوتاه از نحوه تشکیل شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان، به برخی از مشکلات موجود در شورای فرهنگ عمومی اشاره و پیش بینی نکردن منابع مالی برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی را مهمترین مشکل این شورا بیان کرد.

 

وی گفت توجه به برنامه های مناسبتی و اجرای برنامه های مرتبط و تهیه گزارش، گرچه لازم می باشد اما بخشی از کار بوده وبه معنای تمام کارهای فرهنگی نیست.

 

مهدی زارع خبرنگار آزاد واحد مرکزی خبر صدا و سیمای فارس قول طرح مسائل و مشکلات خبر در جلسه بعدی را داد.

 

در پایان، حجت الاسلام محمد روح اللهی دبیر جلسه، ضمن دعوت مسئولین بخش و شهر سیدان به همکاری بیشتر در برنامه های فرهنگی شهر سیدان، گفت: انتظار است که مسئولین بخش و شهر سیدان در نماز جمعه شهر حضور پر رنگ داشته تا از اوضاع و احولات شهر و شهروندان بیشتر باخبر شوند تا در رفع مشکلات بهتر عمل کنند.

 

پاسداشت حرمت ماه مبارک رمضان در سطح شهر، انتظامات مجموعه تفریحی سرآسیاب، آذین بندی سطح شهر در مناسبت های مذهبی، تشکیل جلسات آمرین به معروف و ناهیان ازمنکر اصناف، برگزاری مسابقات جام رمضان مساجد با مشارکت تربیت بدنی و متولیان مربوطه، مسابقات قرآنی، مراسم شب های قدر، راهپیمایی روز قدس، نمازعید فطر، جشن اکرام زکات دهندگان در پایان ماه مبارک رمضان، مسابقات کتابخوانی، اکرام روحانیون شهر و بخش در پایان ماه مبارک رمضان، تشکیل موسسه نخبگان سیدان، نوشتن تقویم فرهنگی سیاسی شهر سیدان از موضوعات پیشنهادی وی به شورای فرهنگ عمومی شهر سیدان بود.

 Screenshot_۲۰۱۵-۰۶-۲۷-۱۰-۰۳-۲۷

در حاشیه این جلسه

حجت الاسلام روح اللهی امام جمعه شهر و بخش سیدان در حاشیه این جلسه بیان داشت: ما باید انتقاد پذیر باشیم، چرا از انتقاد می ترسیم؟

 

وی تاکید کرد: مطلب چاپ شده در هفته نامه مرودشت با موضوع مسکن مهر سیدان، توسط هر کسی که انجام شده، کار خوبی بوده و مسئولین نباید ازآن ناراحت شوند. چه کسی می خواهد جوابگوی این عده (متقاضیان مسکن مهر) باشد؟ اگر این مسئله رسانه ای نشود که به گوش مسئولین نمی رسد و اقدامی انجام نمی دهند.

 

امام جمعه سیدان افزود: بنده از زمانی که امام جمعه این شهر شدم و متوجه این موضوع گردیدم، درجلسات مختلف به فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بخشدار و همه مسئولین متذکر شدم ولی تا کنون اقدام موثری انجام نشده است.

 

وی ادامه داد: در موضوع فعالیت خبرنگاران هم باید فکری شود؛ خبر نگاران هم مخارج زندگی دارند. برای انجام کارشان نیاز به ابزار کار دارند و برای وقتی که می گذارند، باید به آنها حق الزحمه پرداخت شود. باید مسئولین فکری برای این موضوع کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی بخش سیدان با توجه به این که اخلاص در کار موجب موفقیت خواهد شد، بیان نمود: بنده ازعبدالصمد سلیمانی، به دلیل اینکه بطور جدی در انعکاس موضوعات اجتماعی فعالیت دارد، تشکر می کنم.

 

ابراهیم سجادیان عضو شورای اسلامی شهر سیدان از نحوه انتشار موضوع مسکن مهر در هفته نامه مرودشت که القاء کننده قصور شورای شهر! در این خصوص بوده است، گلایه نموده و با نظر اعضاء حاضر مقرر شد موضوع مسکن مهرسیدان و مشکلات بخش خبر، در جلسه اختصاصی رسیدگی شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر