خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۳/۲۲ ۱۱:۱۷
شناسه خبر : 19707

بهترین راه وحدت مردم و مسئولین، حضور در نماز عید سعید فطر می باشد

هفته نامه مرودشت، الهام اتحاد خوب- با نزدیک شدن به ایام برپایی نماز دشمن شکن عید سعید فطر و بنا به مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مبنی بر اقامه متمرکز نماز عید فطر در شهر مرودشت، مصاحبه ای را با حجه الاسلام قنبر علی احمدی امام جمعه محترم مرودشت انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان محترم می گردد:   ضمن ...

IMG_3836

هفته نامه مرودشت، الهام اتحاد خوب- با نزدیک شدن به ایام برپایی نماز دشمن شکن عید سعید فطر و بنا به مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مبنی بر اقامه متمرکز نماز عید فطر در شهر مرودشت، مصاحبه ای را با حجه الاسلام قنبر علی احمدی امام جمعه محترم مرودشت انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان محترم می گردد:

 

ضمن تشکر از شما و همکارانتان در هفته نامه مرودشت به دلیل پوشش اخبار منطقه و به ویژه اخبار ناب و دست اول و خبرهایی که می تواند گره گشا بوده و گرهی از کار مردم و اجتماع را باز نماید و در این ایام نورانی ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی، ماه تمرین صبر و  استقامت، ماه تمرین مالکیت نفس و ماه انس با قرآن، به شما و همکاران عزیزتان تبریک می گویم. طاعاتتان قبول.

 

دین مبین اسلام هم دارای برنامه فردی است و هم دارای برنامه های اجتماعی. برنامه های فردی، شامل اعمال عبادی شخصی است که فرد ملزم به انجام آن است اما اعمال عبادی اجتماعی انسان، هم مورد تأکید و از برنامه های حیات بخش اسلام است و هم اینکه سفارش بسیاری از سوی بزرگان بر روی آنها شده است به این دلیل که معمولا حرکت های جمعی و کارهای عبادی، برکات بسیاری دارد.

 

یکی از این برکات، ایجاد وحدت و همدلی و صفا و صمیمیت بین مسلمین و مومنین و همچنین سبب یأس و ناامیدی دشمنان برای نفوذ در میان اجتماع خواهد شد. می بینیم که برنامه های عبادی اجتماعی اسلام، دارای جایگاه ویژه ای است. بعنوان مثال اگر فردی نماز خود را در منزل بخواند، دارای ثواب معینی است اما اگر این نماز را به جماعت بخواند، ثواب آن بیشتر می شود و هرچه اجتماع بزرگتر شود، پاداش آن نیز فزونی می یابد.

 

یا اجتماع نماز جمعه ثواب بسیار زیادی دارد و تأکید بسیاری نیز بر اینگونه اجتماعات شده که اوج آن را میتوان در اجتماع میلیونی موسم حج مشاهده نمود که مسلمانان در یک فرصت و زمان خاصی در کنار کعبه اجتماع می نمایند. این نشان دهنده شکوه و عظمت اسلام بوده و همبستگی مسلمانان را به نمایش گذاشته و ضمن ایجاد یأس در قلب دشمنان، راه نفوذ آن ها را می بندد.

 

نماز عید سعید فطر نیز از همین دست اعمال عبادی اجتماعی است. مومنین و متدینین، بعد از یک ماه روزه داری که آنهم شامل اجتماع در شب های قدر در مساجد می باشد و اوج این اعمال عبادی که هنگام دریافت جایزه برای تک تک مومنین است، اقامه نماز عید سعید فطر می باشد. نماز عید را در روایات آمده است که باید در یک فضای باز و با شکوه هرچه تمامتر اقامه شود. در روایات نیز از حضرت رسول اکرم(ص) نقل شده که می فرمایند: «اغدوا الی جوائزکم» یعنی بشتابید به سوی جایزه هایتان. یعنی در حقیقت برای دریافت جایزه و زحمات یک ماهه و عبادات شبانه روزی یک ماهه همه به طرف مصلی نماز عید فطر بشتابند این ازتعالیم اسلام است.

 

بعلاوه این مساله از شئون ولایت فقیه است. نماز عید فطر در حقیقت در زمان معصوم، توسط امام معصوم و در زمان غیبت امام زمان (عج) توسط نائب عام امام زمان، اقامه می گردد. بنابراین یا خود ولی فقیه باید نماز عید را  اقامه کند یا کسی که از جانب ایشان اذن داشته باشد. به همین دلیل در شهرستانها نمایندگان ولی فقیه (بی واسطه یا با واسطه) باید نماز را اقامه کنند.

 

منظور از شئون ولایت، این است که موضوع جایگاه بسیار ویژه ای دارد و به دلیل دستورات  اکید اسلام مبنی بر اقامه نماز  عید فطر به صورت جماعت و به صورت همگانی، الحمدلله در مرودشت سومین سال پیاپی است که بصورت یکجا برگزار می گردد  البته قبلا هم توسط امامان جمعه محترم پیشین برگزار می شد. ما سعی کردیم هماهنگی بیشتری را با مساجد و امامان جماعت مساجد، هیات امنا، هیآت مذهبی داشته باشیم تا بتوانیم نماز عید سعید فطر را با حضور حداکثری مومنین در میدان شهرداری اقامه نماییم.

 

الحمدلله مردم مرودشت و مسئولین امر نیز همکاری بسیار خوبی دارند و سال قبل تصاویر بسیار باشکوهی خلق نمودند که مورد توجه مسئولین استان به ویژه نماینده محترم ولی فقیه استان آیت الله ایمانی و همچنین مسئولین کشوری که برگزاری برنامه های فرهنگی را رصد می نمایند قرار گرفت. ایشان وقتی کلیپ های نماز عید سعید فطر را دیدند بسیار برایشان جالب بود و این حضور باشکوه را تحسین نمودند.

 

به دلیل اهمیت این مسأله، امسال نیز اقامه نماز عید سعید فطر را در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دادیم تا بعنوان مصوبه این شورا باشد که الحمدلله با رأی همه اعضا تصویب شد و همه مسئولین نیز ضمن استقبال از این برنامه، قول همکاری برای برگزاری هرچه باشکوهتر این برنامه را دادند. امیدواریم بتوانیم آنچه جایگاه این نماز پر خیر بعنوان محور وحدت و همدلی است را بجا آورده و اقامه کنیم.

 

از همین جا از تمام علما، شخصیت ها، ائمه جماعات مساجد شهر، هیآت امنا، مسئولین، افراد تأثیرگذار و به ویژه شهروندان متدین و روزه دار مرودشت، خانواده های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم درخواست می نمایم که باشکوه هرچه تمام تر و با حساسیت هرچه بیشتر امسال نماز عید فطر را به صورت هماهنگ در یک نقطه اقامه کنیم.

 

باید بدانیم که در کشوری قرار داریم که متأسفانه بدخواهان، دشمنان، جریانهای تکفیری و وهابی به سرکردگی آمریکای جنایتکار در اطراف ما، در صدد هستند بین مردم انشقاق و اختلاف ایجاد نمایند. تلاش می کنند تا صف های بهم پیوسته وحدت و همدلی را بتوانند بشکافند و مردم را نسبت به یکدیگر بدبین نمایند.

 

همین امروز که مشغول مصاحبه هستیم، شاهد یک عملیات ناجوانمردانه تروریستی در کنار مرقد مطهر امام راحل(ره) عظیم الشأن و مجلس شورای اسلامی بودیم که اینها حرکت دشمنانی است که درصدد وارد نمودن ضربه به این نظام هستند. دشمن در تلاش است از این طریق مردم را نسبت به نظام بدبین نموده و وحدت و همدلی را در میان مردم کمرنگ نمایند. باید بر آن باشیم تا برای ناکام نمودن دشمن و یأس جریانهای تکفیری و داعش و سرکوب نمودن آنها حرکت کنیم و بتوانیم آنها را درمنطقه نابود کنیم.

 

در این اجتماع بزرگ مردم شرکت کنند و بار دیگر نشان دهند که ملت ایران در کنار یکدیگر و مسئولین ایستاده اند و در حقیقت ما همواره از قربانیان تروریسم بوده ایم و این تهمت که ایران تروریست پرور است حقیقت ندارد. در دهه ۶۰ بیش از ۱۷ هزار قربانی ترور داشتیم لذا ما خود، قربانی این پدیده شوم هستیم. همه دست اندرکاران باید دقت نمایند دشمنان ما شامل منافقین، جریانهای وهابی، تکفیری و … در صدد رخنه هستند و به هرطریق می توانیم باید آنها را دلسرد نماییم. بهترین راه، وحدت و همدلی مردم و مسئولین و بهترین شاخصه در این ایام، حضور در نماز عید سعید فطر می باشد.

 

یکی از تأکیدات شما برای حضور درنماز عید سعید فطر به صورت متمرکز و همه جانبه، به دلیل وحدت و هماهنگی، ثواب و دلسرد نمودن دشمنان است. دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد؟

مرودشت شهرستان بسیار بزرگی است. مردمی دارد که بیش از ۱۲۰۰ شهید والامقام تقدیم انقلاب نموده اند. قطعأ اینجا شهر ویژه ای است و بدخواهان بعنوان یک طعمه به آن نظر دارند. اگر این مودت و همدلی را در قالب های مختلف مثل نماز جمعه، نماز عید سعید فطر، مناسبت های ملی، روز قدس و .. داشته باشیم، قطعأ این همراهی و همدلی می تواند به حل مشکلات شهر از جمله اشتغال، تولید و … کمک کند.

 

در بحث اقتصاد مقاومتی نیزکه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و شعار سال می باشد، تکیه بر استفاده از ظرفیت های درونی است. این شهر، ظرفیت های فراوانی دارد که در سایه همدلی شکوفا می شود. کشمکش ها و اختلافات و درگیری های قومی قبیله ای با چنین حرکت هایی خنثی خواهد شد.

 

در مورد روز قدس چه پیامی دارید؟

روز قدس، یکی از روزهای بسیار تاریخی  و از یادگارهای ارزشمند امام راحل(ره) است که فرمودند آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف، همه به صحنه بیایند و در راهپیمایی عظیم روز قدس شرکت کنند و برای نابودی دشمنان و برای اینکه اسرائیل بعنوان کشور جعلی و غده سرطانی در منطقه باعث ایجاد خیلی از ناامنی ها محصول این کشور جعلی است و لذا پیام بنده و به ویژه به مردم مرودشت، این است که این را یک وظیفه سیاسی عبادی بدانند.

 

برای لبیک به ندای امام عظیم الشأن و مقام معظم رهبری در این راهپیمایی شرکت نموده و بار دیگر مشت محکمی را به دهان استکبار، اسرائیل، آل خلیفه و آل سعود بزنند تا مردم مظلوم منطقه از جمله فلسطین، بحرین، یمن و … که واقعا در شرایط بسیار نامناسبی هستند، از دست جنایتکاران و خونخواران راحت شوند.

 

چه پیامی برای آن دسته جوانانی دارید که تحت تاثیر برخی تبلیغات نادرست قرار گرفته و از معنویات فاصله گرفته اند؟

باید عرض کنم که در کشور و شهر خودمان جوانان بسیار خوبی داریم علاقمند به دین، انقلاب و کشور و قبول ندارم که فاصله گرفته اند از معنویات بلکه معتقدم با روشن فکری و آگاهانه ورود پیدا می کنند. در انتخابات اخیر حضورشان بسیار پررنگ بود. این نشان می دهد که به کشور و به دین شان علاقمندند. اما مطالباتی نیز دارند و اگر بتوانیم مطالبات جوانان را برآورده ساخته و به جوانان اعتماد کنیم، همانگونه که امام در زمان جنگ به آنها اعتماد کرد و فرماندهی میادین را به دست آنها سپرد.

 

مقام معظم رهبری هم نظرشان این است ما نیز باید اعتماد کرده و کار را به دست خودشان بسپاریم و قطعأ جوانان از پس کارها برمی آیند. ما در ستاد نماز جمعه نیز اغلب کارها را به دست جوانان سپرده ایم و در این شهر نیز همینگونه است. از ایشان می خواهم با صلابت هرچه بیشتر در اقامه نماز عید سعید فطر، سهیم باشند نه صرفأ شرکت کنند. تبلیغ کنند، ما را یاری دهند و دست ما را بگیرند.

 

اگر می خواهید شاهد تدین و ایمان جوانان باشید، در شب های قدر پیش رو، به مساجد سر بزنید و تحقیق نمایید می بینید اکثر شب زنده داران جوان هستند. اکثر معتکفین نیز جوان بودند. لذا نگاهمان به جوان باید یک نگاه متعالی، عمیق و دینی باشد و یک نگاه عمیق اعتقادی و اعتمادی باشد و اگر اینگونه باشد این جوانان برنامه های بسیار خوبی را در همه صحنه ها انجام خواهند داد.

 

اگر مطلبی در پایان باقیمانده به گوش جان می شنویم.

از شما خبرنگار هفته نامه مرودشت و از همه اصحاب رسانه تشکر می کنم از رسانه خوبی در شهرستان برخورداریم. گرچه احساس می کنم یک مقدار عزیزان ما در رسانه های مکتوب و مجازی در این ایام فعالیت شان کند شده، نمی دانم علت چیست با وجود اینکه الحمدلله جوان های زرنگ را در رسانه داریم. ان شاءالله با تعامل، وحدت هرچه بیشتر بین اصحاب رسانه و مطبوعات، کارهای بزرگ را با واقع بینی و دور از سیاه نمایی انعکاس دهند.

 

تقاضای ما این است که در مسیر وحدت و همدلی و مسیر ارتقای فکر و اندیشه جامعه قدم بردارند، اخبار ما را انعکاس دهند. متأسفانه اخبار کمرنگ بود. هفته نامه هایی زیادی هستند که حضور و مشارکت ندارند، انتظار می رود تنها یک اسم را یدک نکشند. اگر این اتفاق مبارک بیفتد که خبرنگار ما شکار لحظه اش، مشکلات مردم و اتفاقات بزرگ باشد، بهتر است. متأسفانه شورای فرهنگ عمومی را ندیدم انعکاس دهند.

 

انتقادات سازنده که از سر صدق است را انعکاس دهند و مسئولین نیز آستانه صبرشان را بالا ببرند. اگر خبرنگاری حرفی دارد، به دنبال این است مشکلات شهرستان را بیان کند، شاید مسئولین استانی و کشوری برای رفع این مشکلات حساس شوند، چه خوب است که مسئولین ما نیز حمایت کنند. تا اینکه بتوانیم حرکتی بزرگ در مسیر شکوفایی این شهرستان انجام دهیم.