خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۱۰/۰۶ ۰۷:۴۴
شناسه خبر : 17642

به آسمان خواهم رسید… گفتگو با عباد کشاورزی، هنرمند خوش صدای شهر سیدان

هفته نامه مرودشت- داشته های این سرزمین پاک، گویی تمامی ندارد و خوشه توانایی های این بوم و بر، خشک ناشدنی است. جوانان خوش ذوق و هنرمند، میراث گران بهای این دیارند و پاسداشت ایشان، رسالت هر روز ماست. عباد کشاورزی جوان محجوب و خوش صدای شهرمان، چشم به فرداهای روشن دارد. هم صدایش شده ...

هفته نامه مرودشت- داشته های این سرزمین پاک، گویی تمامی ندارد و خوشه توانایی های این بوم و بر، خشک ناشدنی است. جوانان خوش ذوق و هنرمند، میراث گران بهای این دیارند و پاسداشت ایشان، رسالت هر روز ماست.

عباد کشاورزی جوان محجوب و خوش صدای شهرمان، چشم به فرداهای روشن دارد. هم صدایش شده ایم تا از دغدغه هایش بشنویم:

keshavarzi

جناب کشاورزی  لطفا خود را بیشتر معرفی نمایید.

به نام خدا و عرض ادب خدمت شما، عباد کشاورزی هستم، متولد اسفندماه ۱۳۶۵٫ بزرگ شده علی آباد سیدان هستم. فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد مرودشت.

پیش از ورود جدی به عرصه موسیقی، سه سال مددکار بهزیستی شهرستان مرودشت بودم و این را از افتخارات زندگی خود می دانم.

 

از چه زمان وارد دنیای موسیقی شدید؟

از دوران ابتدایی صاحب چندین مقام شهرستانی و استانی در زمینه اذان و قرائت قرآن بودم. در دوران نوجوانی به خواندن علاقه مند شدم ولی آموزش تخصصی ندیدم و بیشتر از طریق گوش دادن به موسیقی و مطالعه شخصی به کسب اطلاعات می پرداختم.

سال ۸۹ و در پی حادثه دلخراش درگذشت پدرم، کاری را به نام هوای عاشقی خواندم که مردم بیشتر آن را به اسم پدر می شناسند. بعد از آن کار بود که موسیقی را به صورت جدی دنبال کردم.

 

آیا برای خوانندگی، آموزش هم دیدید؟

با توجه به اینکه در ابتدای این راه، قدم بر میدارم سعی کرده ام تأیید اساتید بزرگوار این رشته را داشته باشم که خوشبختانه این اتفاق افتاد ولی به صورت  رسمی آموزش ندیده ام.

 

نوازندگی هم می کنید؟

آواز خواندن بدون ساز جذابیتی ندارد، به همی دلیل چون دوست داشتم بخوانم، از سال ۸۳ به صورت مبتدی تا نیمه حرفه ای به یادگیری ساز گیتار پرداختم. در حال حاضر نیز آموزش خود را زیر نظر اساتید این رشته دنبال می نمایم.

 

ترانه، آهنگسازی و تنظیم آثارتان را خودتان انجام می دهید؟

تاکنون ترانه های کارهایم را خودم سروده ام، آهنگسازی را نیز خودم انجام می دهم ولی در تنظیم آثار از آهنگسازان با تجربه ای کمک گرفته ام، از جمله آقایان محسن شفیعی پیشکسوت موسیقی پاپ مرودشت در قطعه های اول به نام “هوای عاشقی” و دوم به نام “بیا برگرد”، آرشام معصومیان هنرمند همدانی برای قطعه سوم به نام “پل”  و صابر آرام باش، از اساتید برجسته موسیقی پاپ هرمزگان برای قطعه های “احساس” و “عاشق”.

 

در تنظیم آهنگهای خود، از تنظیم کنندگان مناطق مختلف کشور بهره جسته اید. آیا این مسئله اتفاقی است یا به خواست خودتان بوده است؟

بعد از ساخت قطعه بیا برگرد، دوست داشتم با هنرمندان خارج استان بیشتر تعامل و همکاری داشته باشم. آهنگساز هر استان، متناسب با موسیقی محلی خودش، تحت تأثیر قرار گرفته که این تأثیر، ناخودآگاه در سبک موسیقی او، نمایان خواهد شد. به همین منظور برای دور شدن از تکرار و تنوع بخشیدن به آثارم، از آهنگسازان مختلف بهره می گیرم. علاوه بر این، فرصت آشنا شدن با فرهنگ های مختلف و افراد جدید برایم به وجود می آید که برایم

لذت بخش است.

img-20161217-wa0091

آیا تاکنون آلبومی به بازار عرضه کرده اید؟

هنوز نه، عجله ای هم ندارم. به طورکلی کیفیت آثار برایم اهمیت بیشتری دارد و دوست دارم کارهایم قوی بوده و مورد پسند مخاطب واقع شود. به همین دلیل روی کارهایم وقت زیادی صرف می کنم.

مردم بعنوان شنونده آثار و مخاطبین ما، نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده اند و می توان گفت “گوش ها” به درجه ای رسیده اند که در مقام بهترین منتقد آثار قرار گیرند. بنابراین تفاوت کار با کیفیت و کار سطحی را به خوبی متوجه می شوند به همین دلیل باید توجه زیادی را برای تولید آثار داشته باشیم.

 

در میان صحبت هایتان اشاره کردید که ترانه های خودتان را اجرا می کنید. دلیل خاصی وجود دارد؟

هیچکس بهتر از خود انسان نمی تواند حالات درونی خودش را بیان نماید. ادعا نمی کنم که ترانه هایم قوی است ولی توانسته احساس درونی ام را منتقل کند به همین دلیل از آنها استفاده کرده ام.

 

جوانان و نوجوانان بسیاری دوست دارند همچون شما، پای در وادی خوانندگی بگذارند. بعنوان یک خواننده، آیا علاقه را برای پیشرفت در این زمینه کافی می دانید؟

مسلمأ علاقه به تنهایی برای پیشرفت کافی نیست. در وهله اول باید توانایی انجام کار را داشته باشیم و با علاقه توأم شود. در حقیقت علاقه بدون توانایی و توانایی بدون علاقه، منجر به پیشرفت نخواهد شد. اینها شروط لازم برای پیشرفت هستند. معتقدم هر انسانی توانایی خواندن را دارد ولی باید دید چه کسی می تواند مخاطب را به خود جذب کند. باید آثاری که تولید می شود، توانایی جذب مخاطب را نیز داشته باشد.

 

در زمینه موسیقی پاپ، مرودشت چه جایگاهی دارد؟

همواره گفته ام و باز هم این را تکرار می کنم که مرودشت یکی از قطب های استعداد کشور است و در هر زمینه ای حرف های بسیاری برای گفتن دارد. صداهای خوبی در این شهر وجود دارد که به دلیل برخی مشکلات به عرصه ظهور نمی رسد. مرودشت واقعأ می تواند جایگاه خوبی داشته باشد که تاکنون توجه چندانی به این زمینه نشده است.

البته نیاز است که هنرمندان موسیقی پاپ شهرستان، تعامل بیشتری با همدیگر داشته باشند و از پراکنده کار کردن بپرهیزند.

 

یعنی گروه های موسیقی تشکیل شود؟

خیر. در موسیقی پاپ سبک ها و کارها تنوع بسیار دارد. منظورم این است که تعامل بیشتری وجود داشته باشد تا بتوانیم از تجربیات یکدیگر و به ویژه پیشکسوتان  بیشتر استفاده کنیم.

 

آیا امکانات موجود در سطح شهرستان برای پیشرفت علاقمندان موسیقی کافی است؟

در بحث موسیقی و هنر، آموزشگاه هایی در سطح شهرستان وجود دارند که از وجود اساتید خوبی بهره می برند و در این زمینه می توان گفت تقریبأ شرایط خوبی وجود دارد و فرد می تواند آموزش های مورد نیاز را فرا گیرد. در حقیقت بعد از این مرحله است که هنرمند نیاز به حمایت دارد تا بتواند آثار خود را معرفی کند و به مخاطب بشناساند. البته اقداماتی در این زمینه انجام می شود که تاحدودی شرایط را بهبود بخشیده است. من خودم از طریق اجراهایی که در برنامه های مختلف داشتم، فرصت ارائه آثارم را پیدا کردم ولی نیاز است که یک گام از این مرحله جلوتر برویم.

 

چگونه؟

هنر، ظرفیت بسیار زیادی در ارائه و انتقال مفاهیم دارد که اگر شناخته شود می تواند به فرهنگ سازی در زمینه های مختلف کمک کند تا بتواند رسالت اجتماعی خود را از این طریق انجام دهد. هنر، به واقع در پی انتقال یک تفکر است و برخی از آثار می تواند عامه مردم را مخاطب قرار دهد. هنرمندان می توانند با شناختی که از مخاطبین و شرایط جامعه دارند، از طریق هنر خویش، مسئولین را یاری دهند تا در مواردی که نیاز به فرهنگ سازی است، به بهترین شکل انتقال مفاهیم صورت گیرد، مثل حفظ منابع طبیعی، مراقبت از میراث فرهنگی، محیط زیست و … .

 

هنر موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت “موسیقی” یک رسانه است. مردم وقتی ترانه ها را گوش می دهند، آن را به دفعات زمزمه می کنند به همین دلیل تأثیر این هنر بسیار زیاد است. انتظار می رود مسئولین با شناخت بیشتر از این ظرفیت ها، زمینه مشارکت فعالتر هنرمندان را در موضوعاتی که منافع ملی را تأمین می نماید، بیش از پیش فراهم نمایند.

 

 –در سال های اخیر، هنرمندان موفقی از شهر سیدان به جامعه هنری شهرستان و بلکه استان و کشور معرفی شده اند. دلیل این امر را چه می دانید؟

معتقدم هنوز هنرمندان بیشتری هستند که دیده نشده اند و ما بعنوان هنرمندان سیدانی تلاش می کنیم در حد توان خویش به معرفی آنها همت گماریم. ابتدا باید تشکر ویژه ای داشته باشم از هنرمند ارزشمند جناب آقای سلیمانی که هم بعنوان یک شهروند سیدانی و هم در جایگاه کارشناس امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت نقش مهمی در معرفی هنرمندان سیدان به شهرستان داشته اند. در واقع این از خوش شانسی های ما سیدانی هاست. شاید اگر بنده اطلاع پیدا نمی کردم که یکی از هم شهریانم در این اداره فعالیت می کند، دلگرم نمی شدم.

 

از نظر درک جایگاه هنر و هنرمند و همچنین آماده سازی زیرساخت ها نیز نه به صورت کامل ولی شرایط بهتر از قبل شده است که امیدواریم با تعامل هرچه بیشتر مردم و مسئولین، شاهد پیشرفت بیش از پیش هنرمندان این منطقه باشیم.

 

آیا در خانواده، افراد دیگری نیز در زمینه هنر فعال هستند؟

تقریبأ می توان گفت سایر برادرانم نیز از موهبت صدای خوش بهره مندند، البته در زمینه مداحی فعالیت می نمایند.

 

فعالیت در زمینه های مذهبی همچون قرائت قرآن، اذان و مداحی نشان دهنده اعتقادات قوی مذهبی در شماست. آیا این اعتقادات در آثار موسیقایی شما نیز منعکس شده است؟

در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم و از کودکی علاقه بسیاری به مداحی داشتم هرچند که اسم مداح را بر روی خودم نمیگذارم. این علاقه ذاتی است و مسلمأ در دیگر ابعاد زندگی نیز نمود می یابد. همانطور که پیش از این اشاره کردم، موسیقی یک رسانه است که انتقال دهنده مفاهیم به مخاطب است و من دوست دارم در آثارم، حس امید به زندگی، پیشرفت، دوست داشتن و … به طورکلی احساس خوب و مثبت را جایگزین احساسات منفی و نامید کننده سازم.

 

به یاد ماندنی ترین اجرایی که داشتید در چه برنامه ای بوده است؟

سال  ۸۴ در دوران دانشجویی، در حالی که هنوز کار ضبط شده ای نداشتم، این افتخار را پیدا کردم که در کنار تعدادی از دوستان بسیار خوبم در دانشگاه اجرا داشته باشم که از آنجایی که جزء اولین برنامه های اجرا شده در دانشگاه بود و همچنین از اولین برنامه های خودم بود، به یکی از به یادماندنی ترین برنامه های من تبدیل شد.

 

آیا هنوز در زمینه مددجویی فعالیت می کنید؟

خیر اما پس از ورود به عرصه هنر، این افتخار را داشته ام که چندین بار با دعوت از سوی اداره بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان، برای معلولین عزیز و مددجویان گرامی، اجرا داشته باشم.

 

سقف آرزوهای شما کجاست؟

به نظرم هیچ انسانی نمی تواند به طور قطعی به این سوال پاسخ دهد چرا که انسان به طور ذاتی، بلند پرواز است و نقطه نهایتی را نمی توان برای خواسته های او متصور شد. من الان در جایی هستم که چند سال پیش دوست داشتم به آن برسم و دوست دارم در چند سال آینده نیز به جایگاهی برسم که در حال حاضر برای خودم به تصویر کشیده ام.

 

چه کسانی را در پیشرفت خود سهیم می دانید؟

مسلمأ در موفقیت هر هنرمند، ورزشکار و … ، خانواده نقشی بسیار مهم دارد که غیر قابل انکار است. اگر حمایت های خانواده از من نبود، شاید نمی توانستم در این راه به موفقیتی دست یابم. بر خود می دانم که از زحمات ایشان تشکر کنم.

همچنین از مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه آقای سلیمانی و صالحی که همواره با حمایت و تشویق هنرمندان، حس اعتماد به نفس و امید به موفقیت را در درون ایشان تقویت می نمایند، قدردانی می کنم.

مسئولین شهر سیدان و به ویژه امام جمعه محترم این شهر حجه الاسلام رستگار نیز در این مدت با حمایت های خود از بخش هنر، تحرک خوبی را در این زمینه ایجاد نموده اند که شایسته تقدیر است.

 

سخن پایانی؟

امروزه تأثیرات مثبت موسیقی بر روی هوش و افزایش یادگیری از نظر علمی تأیید شده است. کودکانی که با موسیقی آشنا می شوند ضمن پرورش توانایی های ذهنی و هنری، با آداب اجتماعی، فرهنگ و … نیز آشنا می شوند و نسبت به همسالان خود، اغلب هوش اجتماعی بالاتری خواهند داشت. به عنوان یک عضو کوچک خانواده موسیقی شهرستان، از خانواده ها دعوت می نمایم ابتدا خودشان مطالعه ای در این زمینه داشته باشند و در صورت صلاحدید خودشان، علاقه به موسیقی را در فرزندانشان تقویت نموده و آن را با مراجعه به اساتید شهرستان، پرورش دهند.

 «گفتگو از آرزو اسماعیلی»

منبع: هفته نامه مرودشت