۴:۳۵:۳۳ - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
تمام طرح های اشتغالزای صنعتی به لار رسید! آزمایش همچنان سرگردان است! سهم مرودشت از سفر هیئت دولت به فارس چه بود؟
 ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: با فراهم شدن زمینه استخراج از معادن منطقه بهرام گور نی ریز و از سرگیری فعالیت معدن سنگ مرمریت چاه مرغی خرم بید در سفر استانی دولت تدبیر و امید به فارس، گره های چندین ساله از فراروی این معادن برداشته شد.   علی همتی

IMG10321527

 ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: با فراهم شدن زمینه استخراج از معادن منطقه بهرام گور نی ریز و از سرگیری فعالیت معدن سنگ مرمریت چاه مرغی خرم بید در سفر استانی دولت تدبیر و امید به فارس، گره های چندین ساله از فراروی این معادن برداشته شد.

 

علی همتی در گفت و گو با ایرنا افزود: آغاز عملیات اجرایی واحدهای بزرگ صنعتی تولید شمش آلومینیوم و منیزیوم، تولید فرآورده های نفتی از گاز طبیعی (GTL) همزمان با شماری از طرح های دیگر در حوزه های صنایع پتروشیمی و نفت نویدبخش ورود استان فارس به فضای جدیدی از امید، رونق اقتصادی و توسعه اشتغال و کسب و کار است.

 

اشاره این مقام مسوول به آغاز عملیات اجرایی پنج طرح در استان فارس با فرمان رییس جمهوری در روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه بود که به دنبال آن عملیات ساخت واحدهای تولید شمش آلمینیوم و منیزیوم، فرآورده های نفتی از گاز طبیعی و نیروگاه برق در منطقه ویژه انرژی بر شهرستان لامرد در جنوب استان فارس آغاز شد.

 

طرح اتان گیری اتیلن و تولید میعانات گازی پالایشگاه پارسیان و طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه شیراز نیز در حوزه انرژی در این آیین کلید خورد.

 

** تفاهمی برای نخستین بار در شرق استان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه با اشاره به همراهی وزیر صنعت، معدن و تجارت با کاروان دولت تدبیر و امید در سفر به این استان گفت: در سالیان گذشته تفاهمی با سازمان حفاظت محیط زیست برای بهره برداری از منابع غنی آهن در منطقه بهرام گور در شرق استان صورت نگرفته بود اما در نتیجه تلاش ها، در این سفر سازمان حفاظت محیط زیست پذیرفت که از بخشی از منابع معدنی این منطقه بهره برداری شود.

 

وی افزود: با تفاهم صورت گرفته، بهره برداری از معدن بهرام گور به شکل مدیریت شده و با رعایت ملاحظات زیست محیطی آغاز می شود.

 

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز واقع شده و در کنار جلوه های بکر زندگی جانوری، معادن غنی را در خود جای داده است.

 

این مقام مسوول گفت: با توجه به جلوه های بکر زندگی حیات وحش در منطقه بهرام گور، انتظار است گام های لازم برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی و توسعه گردشگری از این منطقه نیز برداشته شود.

 

منطقه بهرام گور در شهرستان نی ریز واقع است. این شهرستان در ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز واقع است.

 

** احیای معدن چاه مرغی در شمال فارس

همتی گفت: در سفر استانی هیات دولت، سازوکار و مجموعه شرایطی برای از سرگیری بهره برداری از معدن سنگ مرمریت چاه مرغی در شهرستان خرم بید پیش بینی و تصویب شد که امید است فعالیت های این معدن که اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر را به دنبال دارد در هفته های آینده از سر گرفته شود.

 

وی ادامه داد: از سرگیری فعالیت معدن چاه مرغی که در حدود ۶ سال گذشته تعطیل بود، در عرصه کارآفرینی و اشتغال در این منطقه و صادرات محصولات اثرات مثبتی بر اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در سازوکار پیش بینی شده، هیات امنایی متشکل از استاندار فارس، رییس کل دادگستری استان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، امام جمعه خرمبید و یک سرمایه گذار در هفته های آینده با تشکیل جلسه، زمینه از سرگیری فعالیت معدن چاه مرغی و صادرات محصولات آن را فراهم می کند.

 

وی اظهار کرد: بنا بر تصمیم های اخذ شده، ۳۰ درصد سود این معدن صرف توسعه و آبادانی شهرستان خرمبید به مرکزیت صفاشهر می شود.

 

شهرستان خرم بید به مرکزیت صفاشهر در ۱۷۸ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

** پروژه های اشتغالزا در جنوب استان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به آغاز عملیات ساخت واحدهای تولید شمش آلمینیوم و منیزیوم، فرآورده های نفتی از گاز طبیعی و نیروگاه برق در منطقه ویژه انرژی بر شهرستان لامرد در جنوب استان فارس، اجرای این طرح ها را زمینه ساز برداشتن گام های بلند در عرصه اشتغالزایی منطقه جنوب استان و ارتقای شاخص های اقتصادی استان عنوان کرد.

 

همتی گفت: برای احداث مجتمع بزرگ آلومینیوم در جنوب استان، یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی صورت می گیرد.

 

وی افزود: این طرح که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر عملیاتی می شود، در زمان راه اندازی برای ۷۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

 

این مقام مسوول گفت: محل اجرای طرح بر اساس مطالعات مکان یابی به دلیل نزدیکی به منابع گاز پارسیان و آب های بین المللی و محل احداث تاسیسات دریایی برای حمل و نقل مواد اولیه درمنطقه ویژه صنایع انرژی لامرد انتخاب شده است.

 

وی همچنین گفت که طرح تولید فرآورده های نفتی از گاز طبیعی موسوم به GTL نیز در قالب شرکت مهندسی مدیریت و سرمایه گذاری رزموند در دستور کار قرار گرفت که برای ساخت این واحد صنعتی ۱۵۰ میلیون یورو به اضافه ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین طرح تولید شمش منیزیوم را از دیگر طرح هایی عنوان کرد که همزمان با سفر دولت تدبیر و امید در جنوب استان کلید خورد.

 

شهرستان لامرد در ۴۶۴ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. 

 

 

** تلاش برای احیای کارخانه آزمایش

همتی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه آزمایش مرودشت گفت: توصیه مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت بر این بود که سرمایه گذارانی برای نوآوری و بازآفرینی خط تولید این کارخانه جذب شوند تا ماشین آلات این کارخانه به فناوری روز مجهز شود.

 

وی با اشاره به از سرگیری فعالیت خط تولید یخچال و کولر کارخانه آزمایش پس از چند سال وقفه گفت: در مقطع کنونی باید توجه داشت که بسیاری از ماشین آلات این کارخانه قابل استفاده نیست و از نظر زیست محیطی نیز اجازه تولید ندارند و طبیعی است که باید فروخته شوند و به سرمایه تبدیل شوند.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان این که خط تولید یخچال قدیمی و کولر در کارخانه آزمایش فعال است، بروز رسانی تولید در این واحد صنعتی را از ملزومات تداوم حیات آن دانست و گفت: این کارخانه همچنین با مشکلاتی مانند بدهی های بانکی و … روبرو است که جذب سرمایه گذاران به این کارخانه را با موانعی همراه کرده است که باید با تدبیر در مسیر از میان برداشتن آنها گام برداشت.

 

همتی گفت: در مجموع می توان گفت که با طرح ریزی های دولت برای اجرای طرح های مختلف در استان فارس، این استان وارد فضای جدیدی از امید و جذب سرمایه گذاری ها شود.

 

وی اظهار کرد: هرچند امروز کارهای بزرگی در حال اجرا است، ممکن است که دو سال دیگر زمان نیاز باشد که مردم دستاوردهای این تلاش ها را لمس کنند.

 

هیات دولت در سفر استانی به فارس که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نهم و دهم اردیبهشت ماه صورت گرفت، ۹۲ طرح برای اجرا در این استان تصویب و مقرر کرد که این طرح ها باید در سال های ۹۴ و ۹۵ به بهره برداری برسند. هنوز به صورت رسمی، سهم شهرستان مرودشت از مصوبات سفر هیئت دولت به فارس اعلام نشده است.

 

  1. قادر   اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۴  

    آقای برومند چکاره است؟ اون که میگه هیشکی مث من نمیتونه وزیر بیاره!!!

  2. فرشید   اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۴  

    مهندس برومندی نماینده هست ولی وقتی نماینده های استانمون دارند از وزرا امتیاز میگیرن مهندس داره به این فکر میکنه که چجوری از جلسه خارج بشه و. کی خارج بشه که بتونه قشنگترین عکس رو بگیره بعدشم راست میگه میاره همه وزیرها رو،البته برای دیدن تخت جمشید و عکس گرفتن باباشون.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر