۵:۲۹:۴۶ - دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
خشکسالی دائمی و نابودی کشاورزی در برابر تغییر نام پتروشیمی شیراز به مرودشت
خشکسالی دائمی و نابودی کشاورزی در برابر تغییر نام پتروشیمی شیراز به مرودشت اگر این روزها در مسیرجاده درودزن – پتروشیمی نظری عمیق داشته باشید، خطوط لوله های ۴۷ اینچی و بزرگ آبرسانی را مشاهده خواهید نمود، این لوله ها آب سد درودزن را به پتروشیمی جدید مرودشت انتقال می دهند، با توجه به وضعیت

خشکسالی دائمی و نابودی کشاورزی در برابر تغییر نام پتروشیمی شیراز به مرودشت

اگر این روزها در مسیرجاده درودزن – پتروشیمی نظری عمیق داشته باشید، خطوط لوله های ۴۷ اینچی و بزرگ آبرسانی را مشاهده خواهید نمود، این لوله ها آب سد درودزن را به پتروشیمی جدید مرودشت انتقال می دهند، با توجه به وضعیت خشکسالی در فارس ، متاسفانه توافقی ناعادلانه شکل گرفته است، با انتقال دائمی این خط لوله ، کشاورزان در انتظار بی آبی و خشکسالی برای همیشه خواهند بود، خصوصا کسانی که از کانالهای آبرسانی سد درودزناستفاده می کنند.

پتروشیمی صنعتی می باشد که جهت ساخت محصولاتش نیاز اساسی به آب فراوان دارد و متاسفانه هیچ سودی برای شهروندان مرودشتی نداشته، حتی باعث ایجاد سرطانهای متعدد درآینده نزدیک در این منطقه خواهد شد، وقتی بحث اشتغال پیش می آید تمام مهندسین و نیروهای پرسنلی و استخدامی از شیراز راهی پتروشیمی مرودشت می شوند، اما در جایگاه نیروهای ضعیف کارگری ، تعدادی از همشهریانمان مشغول هستند. اگر به هر متخصص صنایع شیمیایی و پتروشیمی مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که مخالف شدید احداث پتروشیمی، در این منطقه می باشند، در اصل مکانهایی مانند بوشهر، عسلویه و… که آب فراوان و دریا دارند، مناسبترین مکان جهت ساخت اینچنین صنایعی می باشند، که هم آب دریا وجود دارد و هم پسابها به دریا ریخته می شود.

یک سوال مهم که شاید برای هر شهروندی پیش آید این است که علاوه بر دود های سمی و آلاینده های پتروشیمی، که هوای شهرمان را آلوده می کند، فاضلابهای عظیمی که از پسابهای این حجم عظیم آب، بوجود می آید را کجا می ریزند؟ جواب این است: یا در دل خاک و زمینهای اطراف که روز به روز به وسعت این زمینها اضافه می گردد یا اینکه در رودخانه کم آب کر که آخرین امید بخش کربال شهرمان می باشد.

در آینده ای نزدیک به دلیل نامناسب بودن شرایط زندگی نتها راه مناسب و درمان کوچ می باشد. اما آیا همه مردم شرایط جابجایی را دارند، شهرستان مرودشت به دلیل داشتن زمین های حاصلخیزی که دارد بایستی در ضمینه تخصصی کشاورزی وصنایع زیر دستی آن رونق داشته باشد.
 
به هر حال این توافق در قبال تغییر نام پتروشیمی شیراز به مرودشت بوده و بایستی در انتظار نابودی صنعت کشاورزی باشیم. حتی با احداث پتروشیمی جدید و انتقال این حجم آب، علاوه بر مشکلات کشاورزی ، مشکل آب شرب هم خواهیم داشت. در آینده ای نزدیک به جزئیات ریزتر اشاره خواهم کرد و مقاله ای کامل با جزئیات در این خصوص می نویسم.

جواد روزگار دکترای مهندسی عمران ( هیدرولیک)

منبع: ندای مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر