۱۵:۱۲:۱۷ - سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
خشکسالی در قاب هنرمندان مرودشت
هفته نامه مرودشت، هنر، امروزه در سراسر دنیا، اولین و شاید بهترین گزینه برای آموزش مفاهیم اجتماعی و شهروندی به شمار می رود. برقراری ارتباط غیرمستقیم با مخاطب و آموزش ضمنی به آنان از مهم ترین ویژگی هایی است که آثار هنری را در بین راه های مختلف موجود آموزش متمایز و ممتاز می سازد.

هفته نامه مرودشت، هنر، امروزه در سراسر دنیا، اولین و شاید بهترین گزینه برای آموزش مفاهیم اجتماعی و شهروندی به شمار می رود. برقراری ارتباط غیرمستقیم با مخاطب و آموزش ضمنی به آنان از مهم ترین ویژگی هایی است که آثار هنری را در بین راه های مختلف موجود آموزش متمایز و ممتاز می سازد. در این بین آثار نمایشی به دلیل درگیر نمودن حس های مهم بینایی و شنوایی، اهمیتی غیر قابل انکار دارند. هنرمندان متعهد نیز در برهه های مختلف، با تکیه به این ویژگی و با شناخت کارکردهای اجتماعی هنر، کوشیده اند با انتقال مفاهیم شهروندی، نقش خود را در ارتقای فرهنگ جامعه ایفا نمایند.

 

در همین راستا، هنرمندان مرودشتی اولین پرفورمنس خود را با موضوع خشکسالی اجرا نمودند. “پرفورمنس” گونهای از هنرهای اجرایی است که با بهرهگیری از هنرهای نمایشی و تجسمی، در مکان و زمان مشخص توسط گروه یا به شکل یک نفره اجرا میشود. زمان، فضا، بدن بازیگر و ارتباط دوسویه بازیگر و مخاطب، چهار عنصر سازنده و اصلی یک اجرای پرفورمنس هستند.

 

هدف اصلی پرفورمنس قضاوت و داوری مردم از اجرای پرفورمنس است ،قضاوت و داوری که مخاطب خود مستقیما در اجرا دخیل می باشد.

 

محمد رضا فلاحی متولد ۷۱ از اعضای انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت و نماینده تئاتر خیابانی شهرستان مرودشت در استان فارس است که پس از حضور در بیش از ۲۰ تئاتر صحنه ای و خیابانی، در اولین تجربه گارگردانی خود در زمینه پرفورمنس به سراغ موضوع خشکسالی، رفت.

 

وی هدف اصلی از اجرای پرفورمنس “خشکسالی” را آشنایی مردم با معضل و مقوله خشکسالی عنوان نمود. اهداف دیگر اجرای این پرفورمنس ارائه سایرگونه های اجرایی تئاتر و نمایش به مردم می باشد.

 

محمدرضا که فرزند نوراحمد فلاحی بازیگر باسابقه و پیشکسوت نمایش شهرستان است گفت: ما با اجرای این پرفورمنس نمایش را به دل خیابان ها آورده ایم طوری که مردم به طور مستقیم خواه یا نا خواه درگیر دیدن نمایش می شوند و این یک مزیت نسبت به تئاتر صحنه ای است.

 

نکته قابل توجه و جالب این پرفورمنس انعکاس فراوان آن در فضای مجازی و ارتباط گرفتن قوی مردم با آن بود.
تاثیر گزاری زیاد بر مخاطبین و آشتی شهروندان با هنر و هنرمند و بازخوردهای خوب و فوق العاده در فضای مجازی از نکات مفید این اجرا بود.

 

پرفورمنس “خشکسالی”

طراح و کارگردان :محمدرضا فلاحی

اجراگران : محمد رضا فلاحی / حمید رضا راستگو / احمد مرادی

عوامل اجرایی :

عکاس : محمد حسین زارع / مرضیه زارع / فاطمه غلامزاده


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر