۲۱:۱۲:۰۷ - پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳
خواب روشن…/ آشنایی با فعالیت های موسسه خیریه «فرزندان غدیر مرودشت»
هفته نامه مرودشت- وقتی در جاده زندگی به عقب برمی گردی و اتفاقات زندگی ات را مرور می کنی، چه زیبا وسیله ساز بودن خداوند را لمس می کنی.   آری… همه چیز از یک خواب شروع شد. خوابی که مسیر زندگیم را عوض کرد. سال ۱۳۸۵ بود که یکی از دوستانم گفت: دیشب خواب

DSC01301

هفته نامه مرودشت- وقتی در جاده زندگی به عقب برمی گردی و اتفاقات زندگی ات را مرور می کنی، چه زیبا وسیله ساز بودن خداوند را لمس می کنی.

 

آریهمه چیز از یک خواب شروع شد. خوابی که مسیر زندگیم را عوض کرد. سال ۱۳۸۵ بود که یکی از دوستانم گفت: دیشب خواب یکی از خادمین حرم امام رضا(ع) را دیده ام. من که شماره حرم امام رضا(ع) را داشتم با آنجا تماس گرفتم و به طور اتفاقی یکی از خادمین حرم، گوشی را برداشت. با ایشان مشغول به صحبت شدم. این تماس سرآغاز آشنایی من با این خادم حرم امام رضا (ع) گردید. برای ما که دور از حرمیم، صدای خادم حرم و نفسی که از آن صحن و سرا بر می آید، بسیار ارزشمند است. ایشان شماره موسسه را دادند که هر وقت کاری داشتم بتوانم تماس بگیرم. من نیز با فرستادن سوغاتی های فارس، سعی می کردم ارادت خود را به امام رئوف نشان دهم. دو سال از این ماجرا گذشت. سال ۱۳۸۷ بود. یک شب در خوابی پر از رمز و راز، دیدم که در مقابلم کوهی نمایان شد و خود را در دل این کوه سحر انگیز یافتم. در آنجا چشمم به آبی زلال افتاد. با آن آب وضو گرفتم و بعد به زیارت آقایم رفتم. این خواب دلم را منقلب کرد. دلم را هوایی کرد. اشک امانم نمی داد. دلم، تنگ زیارت شده بود. حدود سه سال بود که به حرم آقایم مشرف نشده بودم. با خودم گفتم با خادم امام رضا تماسی داشته باشم و از وی بخواهم که نائب الزیاره ام باشد. بعد از تماس با وی با حالتی بغض آلود گفتم: سلام مرا به آقا امام رضا (ع) برسانید.

 

خادم امام رضا نیز ما را به اتفاق خانواده برای زیارت دعوت کرد. این دعوت با نیمه شعبان مصادف شد. چه زیارت زیبایی بوداین انسان بزرگوار رسم مهمان نوازی را به خوبی بجا آورد و برای ما زائران سنگ تمام گذاشت. یکی از همان روزها، وی ما را به موسسه غدیرشان برده و با آنجا آشنا نمود. سپس از من دعوت کرد که موسسه ای به اسم «غدیر» و برای کمک به بچه های بی سرپرست شهرستان مرودشت راه اندازی کنم. علیهذا این پیشنهاد را به فال نیک گرفته و با توکل به خدای بزرگ و مهربان و عنایت امام رضا(ع) از سال ۱۳۸۷ موسسه غدیر شهرستان مرودشت آغاز به کار کرد.

 

***

داستان زندگیش را که تعریف کرد، با خود اندیشیدم چند نفر از ما در مسیر زندگی مان به چنین نشانه هایی برای تغییر خود و جامعه رسیده ایم و آن را جدی گرفته ایم؟

این سوال بهانه ای شد تا ساعتی را با دو نفر از پیشگامان راه اندازی موسسه غدیر به گفتگو بنشینیم. افرادی که رضای خدا را بالاتر از هر منفعتی می دانند و حفظ نام و سنت «غدیر» برایشان از بردن نام خودشان مهم تر است.

(توضیح: به دلیل عدم تمایل مسئولین موسسه، از ذکر نام آنها خودداری گردید.)

 

لطفأ بفرمایید موسسه غدیر از چه زمانی فعالیت خود را آغاز نمود؟

– موسسه خیریه فرزندان غدیر مرودشت از سال ۱۳۹۳ با شماره ثبت ۳۱۹ و با مجوز از وزرات کشور زیر نظر فرمانداری مرودشت شروع به فعالیت کرد.

 

در حال حاضر چند نفر تحت پوشش این موسسه هستند؟

در حال حاضر در حدود ۱۹۰ نفر از ایتام را تحت پوشش خود در آورده است که چندتن از این عزیزان، تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی دیگری نیستند و اغلب به دلیل حفظ آبرو، از مراجعه به نهادهای دولتی خودداری کرده اند.

 

این عزیزان را چگونه در موسسه پذیرش می کنید؟ آیا شرایط خاصی برای پذیرفتن سرپرستی کودکان دارید؟

کودکان تحت پوشش این موسسه، از میان افرادی هستند که از نعمت داشتن پدر محرومند و شرایط آنها پس از گرفتن استعلام های مورد نیاز و ارائه مدارکی چون خلاصه فوت پدر، بررسی شده است.

برای حفظ شئون خانواده های تحت پوشش، خدمات ارائه شده به صورت محرمانه صورت می پذیرد و سپرده فراگیر افتتاح و بنا به توان موسسه مبلغی به حسابشان واریز می گردد.

 

کمک های ارائه شده به افراد تحت پوشش چگونه صورت می گیرد؟

به طورکلی دارایی موسسه به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نیکوکاران به صورت نقدی و غیرنقدی خدماتی به این موسسه ارسال می شوند و خیرین محترم نیز به عنوان حامی آنها، با توجه به شرایط فرد معرفی شده، ماهیانه مبلغی بنا به توان خود به حساب آنها واریز می کند.

در بحث کمک های غیرنقدی نیز اقلام مختلفی چون سبد غذایی، پوشاک، تأمین جهیزیه و … از سوی موسسه به نیازمندان اهدا می گردد. بازگشایی مدارس، فرا رسیدن نوروز و ماه رمضان از جمله مناسبت هایی است که برنامه های ویژه ای چون توزیع لوازم التحریر و … داریم.

 

آیا آماری از میزان تهیه جهیزیه برای نوعروسان دارید؟

بله، به لطف خدای تبارک و تعالی در این مدت بیش از ۱۵۰ مورد کمک هزینه تهیه جهیزیه داشته ایم که به طریق مختلف برای عزیزان تهیه شده است. گاهی با فروشگاه هایی هماهنگ می کنیم و اقلام مورد نیاز را به صورت اقساط تهیه می کنیم، گاهی نیز خیرین تهیه لوازمی مثل فرش، اجاق گاز، یخچال، ظروف آشپزخانه و … را متقبل می شوند و با هزینه نقدی به حساب موسسه واریز می کنند و ما پرداخت می کنیم.

 

کودکان تحت پوشش این موسسه، مرودشتی هستند؟

حوزه فعالیت ما، مرودشت و روستاهای اطراف است.

 

در سال اول چه تعداد از ایتام را تحت پوشش داشتید؟

اوایل این فعالیت را در منزل شخصی خود، پیگیری می کردیم و در حدود ۴۰ نفر را تحت پوشش داشتیم.

 

چند نفر با شما همکاری دارند؟

حدود ۶۰-۷۰ نفر به صورت مداوم با موسسه همکاری دارند که ان شاء الله این میزان را می توانیم در آینده گسترش دهیم.

 

آیا موسسه غدیر برنامه های دیگری را نیز برای کودکان تحت حمایت خود دارد؟

بله، افطاری دادن در ماه رمضان، کمک هزینه اجاره مسکن، اشتغال و… از دیگر کارهایی است که در این موسسه انجام می دهیم.

 

منابع مالی شما چگونه تأمین می شود؟

چنانچه توضیح دادیم بخشی به طور مستقیم از طریق خیرین به حساب موسسه واریز می شود. البته یکی از برنامه های مهم موسسه، پخش “قلک” بین داوطلبین کمک به ایتام است که خوشبختانه بسیار هم مورد استقبال واقع شده است.

صدور کارت عضویت، از دیگر کارهایی بود که دنبال کردیم. در آینده نیز که مکان موسسه –که از طریق یکی از خیرین برای موسسه آماده شده است- مشخص و ثابت گردد، برنامه های دیگری برای جذب خیرین به این موسسه داریم.

برگزاری همایشی جهت تجلیل از خیرین محترم، از جمله برنامه هایی بود که در همین راستا، سال گذشته انجام دادیم.

 

آیا موسسه فقط در بخش حمایت های مالی به ایتام فعالیت می کند؟

خیر. هدف اصلی هیئت امنای این موسسه، زنده نگه داشتن نام «غدیر» است. این خدمت در راستای پیروی از مولایمان حضرت علی (ع) صورت می پذیرد و کمک به ایتام می باشد. کمک رسانی این موسسه شامل تأمین هزینه تحصیلی و دیگر نیازهای آنها از قبیل: لوازم درسی، ایجاد روحیه حمایتی، تأمین پوشاک و … می باشد. با توجه به اینکه اغلب افراد تحت پوشش موسسه، کودک هستند، برای تربیت آنها نیز برنامه ریزی خواهد شد تا در آینده فردی مثمر ثمر برای خانواده و جامعه باشند. اینگونه نیست که این عزیزان را به حال خود رها کنیم و تنها به ارائه حمایت های مالی اکتفا نماییم.

در این موسسه برنامه های خاص علمی، آموزشی، فرهنگی و … نیز برای آنها در نظر گرفته شده است و در بحث اشتغال آنها نیز برنامه ریزی صورت گرفته طوری که هر فرد بتواند پس از رسیدن به استقلال مالی، خود نیز در نقش یک حامی به این موسسه خیریه ظاهر شود.

 

از دیگر برنامه هایی که در این موسسه دنبال کرده ایم، بحث بیمه حوادث انفرادی و بیمه عمر افراد تحت پوشش بوده است که هم سرمایه ای برای آنها باشد و هم خدای نکرده در صورت بروز حادثه ای، بخشی از هزینه های آنها جبران شود.

هچنین پرداخت هزینه های تحصیل این افراد چه در مدرسه و چه در دانشگاه، از دیگر اقداماتی است که در این موسسه دنبال شده است.

 

به طور کلی شعار موسسه غدیر، «بازدید، فکر و کمک» می باشد.

پذیرش فرزندخواندگی، قلک های صدقات و دیگر کمک های مردمی از جمله نذورات، لوازم اضافی منزل و پوشاک و … نیز انجام می شود.

 

با توجه به اینکه این کودکان از نعمت داشتن پدر محرومند، برای مباحث تربیتی آنها نیز راهکاری داشته اید؟

بله، بیشتر در این زمینه می توانیم فعالیت کنیم. تلاش ما بر این است که افراد تحت پوشش موسسه را به راهی هدایت کنیم که سعادت خود و جامعه را به دنبال داشته باشد.

 

هیئت امنای موسسه متشکل از چه افرادی است؟

با عرض پوزش این سوال شما را بدون پاسخ می گذارم. هدف در این موسسه تنها حفظ سنت نیک یادگار از «غدیر» است و نام ها در این راه، مطرح نیستند.

 

نحوه کمک به ایتام چگونه است؟

کودکانی که «حامی» آنها مشخص شده است، هزینه های نقدی را مستقیمأ از طریق حساب های خود دریافت می کنند، برخی دیگر نیز به حساب موسسه واریز می کنند و سپس از طریق موسسه بین آنها توزیع می گردد.

 

سقف کمک به هر نفر، چقدر است؟ آیا محدودیتی در این زمینه وجود دارد؟

سقف کمک به هر فرد، با نظر خیرین و با توجه به بررسی هایی که انجام می دهیم، نیازهای اساسی افراد را مشخص می کنیم و با مشورت خیرین در حد امکان سعی می کنیم مشکلاتشان را حل کنیم.

 

افراد تحت پوشش موسسه در چه رده های سنی هستند؟

در حال حاضر از کودک یکساله تا چند دانشجو، تحت پوشش موسسه هستند که در رشته هایی مثل مدیریت صنعتی، حسابداری و … تحصیل می کنند.

 

به طور کلی، وضعیت مرودشت در زمینه فعالیت های خیریه چگونه است؟

مرودشت در این زمینه بستر بسیار مناسب برای امور خیریه دارد و در بیشتر موارد خود خیرین به ما مراجعه می کنند. خیرین مرودشت، همواره و بی هیچ چشمداشتی، یاری رسان نیازمندان بوده اند اما متأسفانه گاهی حتی یک تشکر ساده نیز از آنها دریغ می شود.

اگر زمینه لازم فراهم شود، شرایط می تواند بسیار بهتر از این باشد.

 

چه راهکارهایی برای ارتقای وضعیت فعلی وجود دارد؟

یکی از این راهکارها، فعالیت خادمین موسسه های خیریه و تلاش آنها به منظور شفاف سازی فعالیت ها و جلب اعتماد خیرین است. وقتی که مردم، عملکرد خادمین دیده شود و مورد قضاوت قرار می دهند، نحوه کار آنها روشن شده و تمایل بیشتری برای کمک به موسسه دارند. و خود به خود اطلاع رسانی این فعالیت خیرخواهانه است.

تمام راهکارها و اهداف عالی موسسه در اساسنامه قید شده است. در حال حاضر موسسه در گام های آغازین فعالیت خود می باشد و انتظار داریم در آینده به اهداف والا دست یابیم.

 

شاید برخی از مخاطبین اینگونه فکر کنند که برای مشارکت در فعالیت های خیرخواهانه موسسه غدیر، به سرمایه های کلان نیاز است. آیا این اندیشه درست می باشد؟

خیر. فعالیت های موسسه تنها به صورت مالی نیست که از شهروندان فقط انتظار کمک هزینه های مختلف را داشته باشیم. هر کس با توجه به توانایی های فردی خود می تواند به کودکان تحت پوشش این موسسه کمک کند. به عنوان مثال ممکن است فردی دیپلم ریاضی باشد و بتواند با تقبل آموزش دادن به کودکان این موسسه، کمک بزرگی به موسسه بکند چرا که ما تلاش داریم در این موسسه، به قول معروف ماهیگیری را به کودکان بیاموزیم نه اینکه ماهی را به راحتی به آنها بدهیم.

 

همشهریان چگونه می توانند با موسسه ارتباط برقرار کنند؟

شماره تماس های ۰۹۱۷۴۱۷۴۹۴۲، ۰۹۱۷۳۲۹۶۴۶۰ و ۴۳۲۲۶۳۰۴ همچنین آدرس الکترونیکی farzandanghadirmarvdasht@gmail.com راه های ارتباطی ما با شهروندان است.

همچنین شماره حساب ۰۱۰۶۹۱۳۱۰۲۰۰۶ شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۰۵۹۷۷۶ بانک صادرات، قابل پرداخت در تمامی شعب بانک صادرات برای دریافت کمک های نقدی همشهریان در نظر گرفته شده است. از همشهریان می خواهیم که جهت آشنایی بیشتر با این موسسه با ما تماس داشته باشند و بدانند کلیه کمک های آنها با کمترین هزینه های جانبی، صرفأ برای ایتام هزینه می گردد.

 

صحبت پایانی؟

امیدواریم در آینده، شاهد زندگی شیرینی برای تمامی ایتام شهرمان باشیم.

 

 

«گفتگو: آرزو اسماعیلی»

هفته نامه مرودشت

  1. حمید   اسفند ۹, ۱۳۹۳  

    خیلی خوشم امد که اسمشون را قید نکردن.کار که برای رضا خدا باشه همینه. این خلوص نیت زحمت کشان این موسسه را نشان میده. در پناه خدا باشید

  2. هاجر   اردیبهشت ۷, ۱۳۹۴  

    با سلام
    خدا خیرتون بده
    انشالا خدا خودش جواب زحماتتنون وبده


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر