خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۴/۱۱ ۱۴:۳۶
شناسه خبر : 20101

دودی که به چشم همه می رود!

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت- دکتر محمد مهدی تقی زاده عضو هئیت علمی دانشگاه استهبان و مهندس حبیب کشاورز کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان مرودشت در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مرودشت در مورد معضلات آتش زدن بقایای گیاهی صحبت کردند.   *** -آقای دکتر تقی زاده ممکن است ...

1026161_681

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت- دکتر محمد مهدی تقی زاده عضو هئیت علمی دانشگاه استهبان و مهندس حبیب کشاورز کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان مرودشت در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مرودشت در مورد معضلات آتش زدن بقایای گیاهی صحبت کردند.

 

***
-آقای دکتر تقی زاده ممکن است در مورد عوارض و معضلات آتش زدن بقایای گیاهی توضیحاتی ارائه دهید؟
هر ساله متأسفانه پس از برداشت محصولات کشاورزی اتفاق بسیار تأسف برانگیز و مخربی در اراضی زراعی صورت می گیرد و آن آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع می باشد که کشاورزان بدون آگاهی از عواقب آن، مضرات جبران ناپذیری به محیط زیست و شهروندان و حفظ چرخه طبیعی حیات وارد می نمایند.

 

این آتشی که به پا می شود، دودش به چشم همه می رود و دسترنج قرنها زایش طبیعت را به تل خاکستری مرده مبدل می کند.

 

رسمی دیرینه اما اشتباه با آتش زدن مزارع جنبه متفاوتی از کشاورزی و طبیعت مشاهده می شود و بقایای گیاهی که یک منبع تجدید پذیر طبیعی و مهم و سرشار از مواد مغذی گیاهی می باشد از بین می رود.

 

با فعالیت اشتباه انسان علاوه بر اینکه یک چهره نازیبا از طبیعت را نشان می دهد باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همچنین وارد آمدن خسارات اقتصادی و به خطر افتادن بهداشت وسلامت عمومی می شود.

 

-آقای تقی زاده  آتش زدن بقایای گیاهی بر روی خاک و حیوانات چه تأثیراتی دارد؟
یکی از تأثیرات کاهش رطوبت خاک و بالا رفتن آب مصرفی در کشت جدید، از بین رفتن موجودات زنده و مفید خاک، کاهش مواد آنی خاک، از بین رفتن ساختمان خاک، مصرف شدید کودهای شیمیایی و کاهش نفوذپذیری خاک و کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه گیاه می شود.

 

مقاومت خاک در مقابل آب روان و بادها کمتر و خلل فرج خاک از بین می رود. همچنین افزایش و پایداری خاک دانه، کاهش می یابد. حشرات مفید خاک از بین می رود؛ منابع مهم تأمین غذای دام و یکی از موانع در مقابل تبخیر رطوبت خاک از بین می رود. یکی از بسترهای مهم برای موجودات ریز خاک زی نیز از بین می رود.

 

-سوزاندن بقایای گیاهی آیا از لحاظ ایمنی و اقتصادی تاثیراتی بر جامعه دارد؟
بله. با کاهش میدان دید در هنگام آتش سوزی خصوصا در جاده ها تصادف ایجاد می شود و همچنین می تواند باعث سرایت آتش به مزارع سایرکشاورزان یا سوزاندن مزارع آنها شده و خسارات اقتصادی و روحی جبران ناپذیری ایجاد نماید.

 

طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست، وظیفه عمومی تلقی شده است و در نتیجه همه ما مکلف هستیم از محیط زیست حفاظت و آن را به نسل اینده تحویل نماییم.

 

-مهندس کشاورز شما به عنوان مسئول بهداشت محیط شهرستان بفرمایید آتش زدن بقایای گیاهی بر روی انسان چه تاثیراتی می تواند بگذارد؟
از تأثیرات منفی آن می توان به ایجاد بیماری های تنفسی خصوصأ بروز تنگی نفس، آلودگی شهرها و روستاها خصوصأ در اثر ستون های بلند دود همراه با خاکستر و همچنین انتقال بیماری های واگیر اشاره نمود.

 

همچنین گازهای حاصل، سمی و خفه کننده بوده و علاوه بر انسان بر روی گیاهان و جانوران نیز تأثیر منفی دارد. ذرات معلّق ایجاد شده موجب برونشیت و بروز بعضی از سرطان ها مانند سرطان ریه می شود و  بر سلسله اعصاب انسان و جانوران اثر گذاشته و افزایش فشار عصبی را در پی دارد.

 

-آقای کشاورز لطفأ درباره تأثیرات آن بر آب و هوا نیز توضیحاتی بفرمایید؟
از تأثیرات آن بر هوا، یکی اینکه باعث افزایش گازهای گلخانه ای در اتمسفر و آلودگی محیط زیست و ایجاد گازهای مضر و سمی می شود که باعث برهم زدن تعادل جو و باعث تغییرات اب وهوایی شده و در نهایت بر زندگی مردم تأثیر منفی می گذارد.

 

همچنین منو اکسید کربن و دی اکسید ناشی از دود می تواند با بخار آب ترکیب شده و باران اسیدی ایجاد نماید که ضررهای جبران ناپذیری بر طبیعت دارد.

 

-جناب تقی زاده در آخر چه پیشنهادی در مورد جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی دارید؟
یکی از مهمترین کارها، فرهنگ سازی و انجام آموزش به عموم جامعه خصوصأ کشاورزان از طریق جلسات آموزشی، صدا و سیما، رسانه های خبری، جزوات آموزشی (پمفلت) و تهیه و نصب بنر انجام شود.

 

جمع آوری بقایای گیاهی برای کشاورزان و ذخیره نمودن آن بعنوان تأمین علوفه و خوراک دام و انجام اقدامات تشویقی برای کشاورزان، همچنین چراندن دام ها در مزارع حمایت از پروژه های تبدیلی مثل کارخانه های تولید کاغذ بازار فروش این محصولات فراهم شود.

 

توسط نهادهای نظارتی پیگیری های جدی تر انجام و به عنوان یک ضرورت حتی می توان خصوصأ قبل از برداشت محصولات کشاورزی یک کمیته با عنوان ستاد مدیریت پسماند کشاورزی تشکیل و پیگیری انجام شده و در کار گروه های دیگر مرتبط با آن پیگیری شود.

 

باید متن قانون مجازات اسلامی ماده ۶۸۸ در آموزش ها به اطلاع عموم رسانیده شود که هیچکس حق ندارد سلامت عموم را با خطر مواجهه کند و نقش مراجع قضایی نیز به عنوان مدعی العموم موثر می باشد.