۱۴:۲۴:۴۹ - دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
دیدنی‌های طبیعت چشم‌نواز فارس
پارس دشت: استان فارس علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، طبیعتی بسیار چشم‌نواز دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به زیباترین آبشارخاورمیانه و یا بهشت گمشده اشاره کرد.   طبیعت فارس بسیار منحصر به فرد است، آنجایی که آبشارش در گرم‌ترین فصل سال دمایی زیر ۱۰ درجه دارد و یا آبشاری که همزمان چهار نوع آب سرد و

پارس دشت: استان فارس علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، طبیعتی بسیار چشم‌نواز دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به زیباترین آبشارخاورمیانه و یا بهشت گمشده اشاره کرد.

 

طبیعت فارس بسیار منحصر به فرد است، آنجایی که آبشارش در گرم‌ترین فصل سال دمایی زیر ۱۰ درجه دارد و یا آبشاری که همزمان چهار نوع آب سرد و گرم، شور و شیرین را در یکجا جمع می کند.

 

 

    20101115195738_61960

مارگون، زیباترین آبشار خاورمیانه

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. بعد از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم است که این راه هموارسازی و سیمانی شده است. اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.

 

مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملا قطع می شود. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می شود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.

 

همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می خورد. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.

 

هیچ رودخانه ای در بالای این آبشار وجود ندارد.  ارتفاع آبشار نزدیک بیش از ۱۲۰ متر و عرض آن حدود ۴۰۰ متر تخمین زده میشود. هر چند آبشار چشمه، ابعاد مشخصی ندارد زیرا هر روز چشمه‌ای جدید در حاشیه آبشار ایجاد شده و گاه نیز چشمه‌ای آبش کم یا قطع می شود.

 

آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر ۱۰ درجه است، اما به علت جوشان بودن این آب، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچگونه عارضه‌ای مانند پا درد یا سرماخوردگی به دنبال ندارد.

 

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال ۷۸ با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و… از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می رود.

 

این آبشار را زیباترین آبشار خاورمیانه می دانند و جزو پنج منطقه نمونه گردشگری است.

 

درتمامی ایام هفته به خصوص روزهای تعطیل بالغ بر یک هزار خودرو سواری از اقصی نقاط کشور و به ویژه استان فارس به این منطقه سفر می کنند.

 

آبشار مارگون یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبا در خاورمیانه و استان فارس به شمار می رود.

 

 

2024991

آبشاری با چهار نوع آب

آبشارهای فدامی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله این آبشارها از مرکز استان فارس ۳۸۰ کیلومتر است که در منطقه گرم و خشک بخش فرگ داراب و در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندر عباس واقع شده است.

 

آبشارهای شور و شیرین فدامی در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی و در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب واقع شده است.

 

عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته به ۸۰۰ متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می شد به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به ۲۰۰ متر رسیده است.

 

راه دسترسی آبشار خاکی است که در سالهای اخیر تسطیح و موجب شده در فصل بهار و به ویژه ایام نوروز مشتاقان زیادی را از سراسر کشور به سمت خود بکشاند.ارتفاع آبشار شیرین بین ۱۲ تا ۲۰ متر و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۰۰ متر است.

 

بارش نزولات الهی در این منطقه به صورت باران و حداکثر ۲۲۰ میلیمتر در سال است. رودخانه دائمی ایجاد شده ازآبشارهای فدامی حدود دو هزار هکتار از نخیلات پایین دست را آبیاری می کند.

 

یکی از وی‍ژگیهای آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله ۲۰ متری آبشار شیرین با هم مخلوط می شوند و استخر طبیعی زیبایی با آب زلال و شفاف برای بازدیدکنندگان پدید می آورند.

 

ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده ۱۰ تا ۱۵ متر است و برای بازدید از آن باید حدود یک کیلومتر راه را طی کرد.

 

سرچشمه آبشار شور فدامی در ۵۰۰ متری آن است و وجود نخلهای خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی آن افزوده است.

 

 

sarasiab_seyyedan-(3)

سرآسیاب سیدان زیباترین نقش‌های نقاش طبیعت

بخش سیدان در شهرستان مرودشت از استان فارس واقع شده است و دارای تفرج گاه های طبیعی متعدی است که در هر زمان و هر فصل با جلوه های منحصر به فرد، طبیعت دوستان را به خود جذب می کند.

 

سر آسیاب یکی از زیباترین تفرج گاه های بخش سیدان می باشد که در شمال شهر سیدان و در جوار باغ های انار سیدان قرار گرفت است.

 

اشراف سر آسیاب سیدان بر شهر و باغ های زیبای سیدان، وجود یک چشمه  و همچنین وجود یادمان شهدای گمنام در این محوطه بر زیبایی این تفرچگاه افزوده است.

 

 

-بستانک-شیراز-1367735428

بهشت گمشده

بهشت گمشده در امتداد جنوبی-شمالی به سمت دشت کامفیروز قرار گرفته و یکی از زیباترین جلوهگاههای طبیعی استان فارس به شمار میرود.

 

وجود چشمه سارهای زیبا، آبشارهای کم ارتفاع طبیعی و انواع درختان جنگلی (بلوط، کیکم، بنه و بادام) سبب شده است تا در سال ۱۳۷۱ این منطقه که گسترهای بیش از ۲۰ هزار هکتار را دربرمیگیرد، به عنوان اثر طبیعی-ملی در زمره مناطق حفاظتی قرار گیرد.

 

بهشت گمشده با طبیعت بسیار زیبای خود همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

 

 

138828914320771

دریاچه سد درودزن

طبیعت بکر و چشمنواز پیرامون سد، وجود جنگلهای طبیعی، امکانات رفاهی مانند هتل و مجموعه اقامتی آن و امکانات دریاچهگردی از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود. این گردشگاه طبیعی در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری شمال غربی مرودشت قرار دارد.

 

همچنین در کنار روستای آسپاس چشمه‌ای قراردارد که نقل شده بهرام گور درهنگام شکار در آن فرو رفته‌است. بیشه زارهای سرسبز وقلعه بهرام گور و کوه شکارگاه و…. از جمله جاهای دیدنی مجاور این چشمه‌است.

 

 

1769784

دریاچه مهارلو

این دریاچه با ابعاد ۱۰×۶ در ۲۳ کیلومتری و وسعت ۲۵ هزار هکتاری جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته‌است. دریاچه مهارلو خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است.

 

مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار می‌آید. دو رودخانه فصلی «سلطان‌آباد» و رودخانه خشک دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند. آب چند چشمه نیز عمدتاً از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند. مهمترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است.

 

تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت به عنوان دیگر پرندگان دریاچه مهارلو هستند.

 

 

tang.jpg1

تنگ براق

تنگ زیبای براق در نزدیکی سد اقلید است که در ۲۰۰ کیلومتری شیراز و در جاده اقلید به یاسوج قرار دارد.

 

این مکان دیدنی در پایین دست سد ملاصدرا و در بالادست سد درود زن قرار گرفته و یکی از سرچشمه های مهم رود کر می باشد.

 

زیباترین و نزدیکترین مسیر از شیراز به تنگ براق از مسیر بهشت گمشده و در امتداد کامفیروز شمالی در کناررود  کر، شالیزارهای برنج و جنگلهای بلوط است که حدود ۲۰ دقیقه  راه خاکی دارد.

 

 

__-__20120727_1514596161

جوشش آب‌های خنک از دل چله گاه سپیدان

منطقه زیبای چله‌گاه سپیدان یکی از مناطق بکر و دیدنی شهرستان سپیدان است که در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شهر اردکان واقع است.

 

این منطقه زیبا با عبور از وسط درختان زیبای چنار که قد روی هم خمیده کرده و کوچه باغی زیبا تشکیل داده‌اند آغاز می‌شود.

 

پس از عبور از این منطقه، اردوگاه‌ها و باغ‌های زیبا مشاهده می‌شود که در اواخر فصل بهار و تابستان هوای خنک و دلچسب آن دل هر رهگذری را می‌نوازد.

 

با عبور از این مناطق زیبا از دل کوه که رودخانه‌ای پر آب از حاشیه آن می‌گذرد، وارد دره‌ای زیبا می‌شوی که در دل سنگ‌ها حفره‌هایی ایجاد شده و آب خنک و گوارا که محصول برف‌های زمستانی چشمه‌سارها است از آن جاری می‌شود.

 

 

7797.thumbst

تنگ بوان

تنگ بوان در جنوب شرقی شهرستان نورآباد در حاشیه جاده فرعی نورآباد به جاده اصلی شیراز-اردکان واقع شده است. این گردشگاه به علت نزدیکی به جاده اصلی، در محور چهار استان فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و امکان دسترسی ساکنان شهرهای پر جمعیت این استان ها را در فاصله زمانی مناسب فراهم می آورد.

 

زیر حوزه آبخیز وسیع و منطقه جنگلی پر باران بالادست این تنگ، موجب فراوانی آب شیرین و گوارای تنگ بوان شده ، به طوری که در طول سال (به ویژه در فصل بهار) از روی اغلب دیواره های صخره ای تنگ، آبشارهای زیبا سرازیر می شوند. این منطقه پر آب، از زمان های قدیم محل ییلاقی طوایفی از عشایر ممسنی بوده که به باغ داری و دام داری می پرداخته اند.

 

درختان گردوی تنومند باغ های این منطقه، عمری طولانی دارند. بعضی از این درختان تا شعاع ۱۰-۱۵ متری از ورود نور آفتاب به زیر درختان جلوگیری می کنند. اختلاف درجه حرارت این تنگه با نورآباد در روزهای گرم تابستان، گاه به بیش از ده درجه سانتی گراد می رسد.

 

منطقه نور آباد ممسنی از مناطق گرمسیر محسوب می شود و میانگین درجه حرارت آن در تابستان در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر است. با این وجود تنگ بوان با دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد از توانمندی گردشگاهی قابل توجه در جذب گردشگران برخوردار است. از دیگر مزایای این تنگ، راه ارتباطی آسفالته آن است.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر