۱۴:۰۵:۰۶ - شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
ردپای تمدن ایران در ۵ کشور به‌تصویر درآمد/ عکس از مردابی که دیگر نیست
ولدبیگی هنرمند عکاس ومستندساز با اشاره به انتخاب ۱۷ اثر از میان ۱۰ هزار فریم عکس برای نمایشگاه «زمینی که بود»، آثار این نمایشگاه را روایتگر آثار تمدنی ایران در ۵ کشور دنیا عنوان کرد که بخشی از این آثار طی سالیان اخیر از بین رفته است.  علی اکبر ولدبیگی مستندساز و عکاس در گفتگو

ولدبیگی هنرمند عکاس ومستندساز با اشاره به انتخاب ۱۷ اثر از میان ۱۰ هزار فریم عکس برای نمایشگاه «زمینی که بود»، آثار این نمایشگاه را روایتگر آثار تمدنی ایران در ۵ کشور دنیا عنوان کرد که بخشی از این آثار طی سالیان اخیر از بین رفته است.

 علی اکبر ولدبیگی مستندساز و عکاس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برپایی نمایشگاه آثارش با عنوان «ایران فراسو» در فرهنگسرای نیاوران توضیح داد: «ایران فراسو» عنوان فرعی این نمایشگاه است چراکه فیلم مستندی با همین عنوان ساخته ام که فاز اول آن آماده نمایش است و آثار این نمایشگاه نیز بر اساس عکس هایی از همین مستند است اما عنوان اصلی نمایشگاه را «زمینی که بود» انتخاب کرده ام.

ولدبیگی درباره موضوع این آثار هم توضیح داد: از سال ۲۰۰۸ با موضوع آثار تمدنی ایران در سه قاره برای شبکه یک سیما مستندی را در حال تولید داشتم که به این منظور در ظرف چهار سال به پنج کشور دنیا سفر کردم و آثار تمدنی ایران را از هزاره سوم قبل از میلاد تا قرن ۱۵ میلادی جستجو کردم و حاصل آن در فاز اول فیلم مستندی با عنوان «ایران فراسو» در ۱۵ قسمت آماده شده است که قرار است بعد از ماه مبارک رمضان پخش شود. از خلال این سفرها عکس های بسیاری را ثبت کرده ام که آنها را در قالب نمایشگاهی به نمایش خواهم گذاشت.

این مستندساز درباره تعداد آثاری که در این نمایشگاه روی دیوار  خواهد رفت، بیان کرد: حدود ۱۰ هزار فریم عکس در طول این چهار سال از ۵ کشور آسیایی ازبکستان، سوریه، ترکیه، ترکمنستان و ایران عکاسی کرده ام که از میان آنها ۱۷ قطعه عکس در ابعاد بزرگ انتخاب کرده ام که به نمایش درخواهد آمد.

او ابعاد آثارش را بیشتر از یک متر عنوان کرد و درباره انتخاب تعداد کم آثار برای این نمایشگاه گفت: قصد نداشتم که نمایشگاه شلوغی با عکس های بسیار برپا کنم بنابراین بهترین نمونه ها را برای نمایش انتخاب کردم که هر کدام مربوط به یک کشور است.

ولدبیگی درباره عکسی که از ایران برای این نمایشگاه انتخاب کرده است، توضیح داد: عکسی که از ایران انتخاب کرده ام مربوط به مرداب پاسارگاد است که به مرغاب معروف بوده و به دلیل وجود منابع آب فراوان در این منطقه، مرغان دریایی بسیاری هم داشته است که البته امروز از آنها خبری نیست و حتی بخش  اعظم آثار تاریخی ایران در این منطقه به دلیل ساخت سد از بین رفته است.

ولدبیگی با بیان این که پرداختن به آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف دنیا تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است، ادامه داد: برای فازهای بعدی به کشورهای اروپایی و آفریقایی سفر خواهیم کرد تا آثار تمدنی ایران را در این کشورها به تصویر بکشیم.

او همچنین تأکید کرد که از خلال سفرهایش در فاز دوم ساخت این مستند نیز نمایشگاه عکس دیگری برپا خواهد کرد.

کارگردان مستند «ایران فراسو» در ادامه با اشاره به اهمیت ساخت این مستند و نمایش عکسهایش از حوزه تمدنی ایران گفت: در این تصاویر  آثار چند هزار سال تمدن ایران در دوره هخامنشیان تا انتهای دوره ساسانی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم.

او درباره چگونگی تأثیرگذاری تمدن و معماری ایران در دیگر کشورهای دنیا بیان کرد: برخی از این آثار تمدنی ایران با حضور ایرانی ها در دیگر کشورها به وجود آمده است و یا آن که معماری ها و آثار تمدنی ایران با آثار تمدنی کشورهای دیگر ترکیب شده است که باز هم ایرانی ها در ساخت آنها نقش داشته اند.

ولدبیگی با ذکر مثالی در این باره اضافه کرد: مسجد سبز و آرامگاه سبز در ترکیه مربوط به دوره اسلامی است و ایرانی ها آنها را ساخته اند و به طور مثال ما در ایران هیچ گونه کتیبه ای به زبان فارسی نداریم اما در یکی از قدیمی ترین نقاط ترکیه، کتیبه فارسی داریم که در فیلم مستند ایران فراسو مفصل درباره آن توضیح داده ام.

این عکاس در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به این موضوعات در قالب فیلم و عکس گفت: معماری و تمدن در واقع حافظ تاریخ ماست و برخی اندیشمندان بر این باور هستند که نبوغ، مدیون حافظه بشر است و این آثار تمدنی در واقع نبوغ زمین هستند که متأسفانه در ایران این حافظه و این نبوغ زمین در حال از بین رفتن است و تنها چیزی که از آنها باقی می ماند تصاویر است.

وی افزو: عکسی از مسجد اموی شهر حلب سوریه دارم که قبل از جنگ و درگیری های این کشور عکاسی کرده ام؛ مسجدی که امروز دیگر وجود ندارد.

این عکاس و مستندساز در خاتمه با اشاره به سخنی از یکی از متخصصان  معماری اسلامی گفت: رابرت برانت متخصص معماری اسلامی معتقد است که بدون شناخت معماری ایران، شناخت معماری اسلامی دنیا در خلاء حرکت کردن است و این بر  اهمیت پرداختن ما به معماری و تمدن ایرانی تأکید دارد.

نخستین نمایشگاه عکس‌های علی اکبر ولدبیگی با موضوع بررسی آثار تاریخ تمدن ایران ۲۳ خردادماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش خواهد یافت.

عکس‌های این نمایشگاه درجریان سفرعلی اکبر ولد بیگی به کشورهای سوریه، ترکیه، ترکمنستان، ازیکستان در خلال سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی تهیه شده و تاریخ تمدن ایران را از هزاره سوم تا قرن هشتم هجری روایت می‌کند.

این نمایشگاه از ۲۳ خرداد، ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه مندان است و تا ۳۰ خرداد ماه جاری  ادامه دارد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر