۵:۴۱:۳۵ - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴
شتر سواری را با مرودشتی ها در مسیر بانه – سقز تجربه کنید
  ایرنا- حضور دو شتر سفید و قهوه ای رنگ در مسیر بانه – سقز نظر هر رهگذر سواره و پیاده ای را به خود جلب کرده است، این حیوان اهلی که کویر ماوا و مکان زندگیش است همراه سه شتربان شیرازی به کردستان آمده اند.   به گزارش ایرنا این سه نفر که از

81667859-70009078

 

ایرنا- حضور دو شتر سفید و قهوه ای رنگ در مسیر بانه – سقز نظر هر رهگذر سواره و پیاده ای را به خود جلب کرده است، این حیوان اهلی که کویر ماوا و مکان زندگیش است همراه سه شتربان شیرازی به کردستان آمده اند.

 

به گزارش ایرنا این سه نفر که از اهالی مرودشت شیراز هستند و از لحاظ ایل و طایفه نسبشان به قشقایی ها بر می گردد این دو شتر را آورده اند تا هم درآمدی کسب کنند و هم موجب شادی و خوشحالی مردم کردستان شوند.

این مطلب را مهدی مختاری یکی از شتربانان به خبرنگار ایرنا گفت و ادامه داد: جاهای زیادی از ایران رفته ایم و این شترها را با خود برده ایم که از جمله می توان به تهران،قشم،همدان و بندرعباس اشاره کرد.

 

با وی که هم سخن می شوی از علاقه اش به شتر می گوید و به شتربانی و از شغلش که می پرسم می گوید: شتر داری و شتربانی را انتخاب کرده ام.

 

او آب و هوای کردستان را خوب و مناسب و مردمانش را خونگرم توصیف می کند و از مردم می خواهد تا مهمان آنان شوند تا هم با ‘آیفا’ و ‘سالار’ که نام شترهایشان است آشنا شوند و شتر سواری کنند و مبلغ ۵ هزار تومان هم به وی بدهند.

 

می پرسم شتر جایش مکان های گرم و کویری است اینجا مشکلی نخواهند داشت: جواب می دهد مشکلی پیش نخواهد آمد شتر با این آب و هوا سازگار است.

 

از غذایی که به شترها می دهد سوال می کنم می گوید: یونجه و کاه به آنها می دهیم و دوستان دیگرش به نام های حسین مختاری و بهرام رحیمی می گویند گاهی کنسانتره نیز می خورند.

 

81667859-70009077

با آنهاد خداحافظی و در دل دعا می کنم که خدا به آنها رزق و روزی برساند چون از مسیر دوری آمده اند و به واسطه آشنا شدن با کردستان از طریق محمد که در سربازی با آنها هم دوره بوده اینجا را انتخاب کرده اند.

 

اگر گذرتان به بانه افتاد قبل از رسیدن به کیله شین آنها را خواهی دید که چادر ایل برپا کرده اند و منتظر شما هستند، سلام مرا نیز به آنها برسانید.

 

بانه را که به واسطه مجتمع های تجاری می شناسید اگر از سمت سنندج آمدید در ۲۴۲ کیلومتری غرب آن واقع شده و اگر از سمت شهرهای آذربایجان غربی و شرقی آمدید حدودا در ۳۰۰ کیلومتری شهرتان است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر