۲۰:۴۶:۵۲ - چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴
شرحی از این نهایت … گفتگو با پیمان پارسی، عضو ستاد نماز جمعه و بسیج جامعه پزشکی شهرستان مرودشت
لطفأ از خودتان برایمان بگویید. پیمان پارسی هستم، سال ۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد معماری فارغ التحصیل شدم.. عضو بسیج جامعه پزشکی، پزشک بهداری سپاه مرودشت، عضو ستاد نمازجمعه مرودشت، روابط عمومی، امدادگر، مربی کمک های اولیه جمعیت هلال احمر و… نیز بوده و یا هستم.   –در هیئت پزشکی ورزشی، چه فعالیت هایی انجام

IMG_20160107_104303

لطفأ از خودتان برایمان بگویید.

پیمان پارسی هستم، سال ۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد معماری فارغ التحصیل شدم.. عضو بسیج جامعه پزشکی، پزشک بهداری سپاه مرودشت، عضو ستاد نمازجمعه مرودشت، روابط عمومی، امدادگر، مربی کمک های اولیه جمعیت هلال احمر و… نیز بوده و یا هستم.

 

در هیئت پزشکی ورزشی، چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

با توجه به وسعت و جایگاه مرودشت به عنوان دومین شهر استان فارس، هیئت پزشکی ورزشی از حدود ۸ سال قبل با پیگیری های جناب دکتر دهقانپور آغاز به کار کرد. در حال حاضر با تلاش هایی که در مجموعه هیئت صورت گرفته، بیش از ۲۵ نفر امدادگر و پیراپزشک در حال خدمت رسانی به ورزشکاران شهرستان می باشند.

 

IMG_20160101_210103

اعضای هیئت پزشکی ورزشی را معرفی نمایید.

دکتر رحمت اله دهقانپور بعنوان رئیس، دکتر لیلا رهنما (استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران) نائب رئیس، دکتر مهرداد شاه حسینی کمیته آموزش، دکتر خاموشی بعنوان عضو هیئت مدیره، دکتر خواجه یوسفی کمیته مالی، محمدرضا ظهرابی کمیته برگزاری دوره ها و بنده نیز به عنوان قائم مقام و روابط عمومی هیئت در حال فعالیت می باشیم.

 

حدود یکسال و نیم است که فعالیت های هیئت پزشکی ورزشی به صورت تشکیلاتی درآمده و پشتیبانی تمام مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری که در شهرستان برگزار می شود را به عهده دارد.

 

مهمترین سابقه هیئت پزشکی ورزشی مرودشت چه بود؟

پشتیبانی مسابقاتی از جمله انتخابی تیم ملی کاراته که به میزبانی مرودشت برگزار شد که توسط ۷ نفر از بچه های تیم پزشکی صورت گرفت.

 

IMG_20160101_210105 IMG_20160101_210046

چه اقدامات دیگری در این هیئت انجام داده اید؟

پس از اینکه فعالیت های هیئت به صورت رسمی شکل گرفت، تصمیم گرفتیم پا را از وضع موجود فراتر گذاشته و تحولاتی در بخش آموزش ایجاد کنیم. در همین راستا و به دلیل اینکه اعضای هیئت پزشکی ورزشی، عضو افتخاری ستاد نمازجمعه و بسیج جامعه پزشکی نیز هستند، بر آن شدیم طی توافقنامه ای با انستیتو ایزایران، طرحی را بعنوان «توانمند سازی علمی خانواده نیروهای مسلح» اجرا نماییم. طی این طرح، آموزش کمک های اولیه ای که به ورزشکاران بسیجی و نیروی مسلح داده می شد، به خانواده های ایشان نیز ارائه می شود.

 

از فعالیت های دیگر نیز، می توان به راه اندازی بخش حقوقی اشاره نمود. در این واحد نه تنها با همکاری جناب سعید زارع، وکیل رسمی دادگستری، کار انعقاد قراردادهای مختلف هیئت در جهت پوشش مسابقات، برگزاری دوره ها و … به صورت کاملا دقیق انجام می گیرد، بلکه در نظر داریم که کل ورزشکاران را نیز از نظر روانشناسی و مشاوره حقوقی تحت پوشش قرار دهیم.

 

همچنین با توجه به آسیب های اجتماعی رایج، در نظر داریم با همکاری موسسه، آموزش و پرورش و اداره ورزش مرودشت، دوره های پیشگیری از مواد مخدر، استفاده از مواد نیروزا، پیشگیری از آسیب در اماکن ورزشی، پیشگیری از آسیب های ورزش مدارس و … را برگزار نماییم. به همین منظور درصددیم نشستی را با مسئولین هیئت ها، باشگاه، مدال آوران برجسته و … داشته باشیم تا آخرین تذکرات و آگاهی بخشی های لازم را ارائه نماییم.

IMG_20160101_210100

جناب پارسی، از فعالیت باشگاه فرهنگیورزشی ستاد نماز جمعه بگویید.

در ستاد نمازجمعه، باشگاهی به نام «قهرمانان»، حدودأ یکسال است فعالیت خود را در رشته کاراته در دو بخش بانوان و آقایان آغاز نموده است. در این باشگاه سعی داشته ایم تمام اصول علمی را که در دوره های آموزشی خود برای مربیان و ورزشکاران، ارائه می کنیم، به صورت عملی برای این دانش آموزان به کار گیریم. باشگاه ستاد نمازجمعه با استفاده از تجربیات مربیان ارزنده کاراته استان فارس، آقایان هدایت اله حاجی زاده(کارشناس ارشد تربیت بدنی) و مهندس مهدی شیری، سعی دارد، الگوی واقعی باشگاه فرهنگی ورزشی را ارائه نماید.

 

به همین دلیل هر اندازه که در این باشگاه، آموزش فنون و کاراته اهمیت دارد، توجه به ابعاد علمی، اخلاقی و معنوی بچه ها نیز مورد تأکید است. مربیان در کمال احترام با ورزشکاران ارتباط برقرار می کنند، موقع اذان بدون هیچگونه اجباری مربیان و ورزشکاران دست از تمرین کشیده و به نماز می ایستند. به همین دلیل است که تیم ۲۶ نفره ما در مسابقات استانی، ۲۶ مدال کسب می کند.

 

اشتیاق به انجام فرائض دینی در کودکانی که هنوز زمان زیادی به مکلّف شدن آنها باقی مانده است، ناشی از چیست؟

بچه ها در میان همسالان خود بهتر مسائل را می آموزند و تحت تأثیر مربیان خود نیز هستند. بنابراین باشگاه های ورزشی یکی از بهترین جاهایی است که می توان مفاهیم فرهنگی و دینی را به آنها منتقل نمود. یک خاطره از این موضوع در ذهنم نقش بسته است. زمانی که مکان باشگاه را عوض کرده بودیم، مشغول آماده سازی باشگاه بودیم و به شدت سرگرم کار. یک موقع دیدم یکی از ورزشکارانمان که حدود ۹ سال سن دارد، مشغول خواندن نماز است. به سِنسی گفتم که خدا را شکر که این بچه ها هستند ما را متوجه غفلتمان کنند. دست از کار کشیدیم و مشغول فریضه واجب شدیم.

 

ما حتی در گام های بعدی به دنبال این هستیم که طرح «توانمند سازی خانواده های نیروهای مسلح» را نیز در باشگاه پیاده نموده زبان و مهارت های کامپیوتر و … را نیز به ورزشکاران خود بیاموزیم.

 

هزینه های مورد نیاز خود برای برگزاری دوره های مورد نظر را چگونه تأمین می کنید؟

درآمد ما، بیشتر از طریق درآمدهای حاصل از برگزاری خود دوره هاست. بعنوان مثال دوره مقدماتی پزشکیاران ورزشی را با حضور پزشکیارانی از هلال احمر و اورژانس برگزار نمودیم که به جای هزینه کامل این دوره که در شهرهای دیگر حدود ۲۰۰ هزار تومان است، مبلغ ناچیزی در حدود ۲۵ هزارتومان از داوطلبین اخذ نمودیم. موسسه نیز با ما همکاری نمود و هزینه را پایین تر آورد. خلاصه اینکه به فرموده مقام معظم رهبری و طبق تأکید معظم له، «بسیجی وار» در این عرصه فعالیت می نماییم.

 

IMG_20160101_210115

از جمله اقداماتی که در هیئت به چشم می خورد، فعالیت آن در فضای مجازی است. در این خصوص نیز بیشتر توضیح دهید.

بله. مدتی است که فعالیت در فضای مجازی را نیز دنبال می کنیم و در شبکه های اجتماعی فعال هستیم. به زودی سایت هیئت نیز با همکاری آقای شریفی و خانم ها روستا و آزموده، زیر نظر دکتر رهنما رونمایی می شود تا بتوانیم اطلاع رسانی های لازم را نیز به صورت گسترده و نظام مند دنبال نماییم.

 

شعار ما به طورکلی «هر خانواده، یک امدادگر» است و هر جایی که بتوانیم قدمی برای حفظ جان مردم برداریم، فعالیت خواهیم کرد.

 

جناب پارسی شما در رشته معماری تحصیل کردید، چرا فعالیتتان را در این عرصه ادامه ندادید؟

بنده سال ۶۹ در رشته معماری از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم. حدود ۷-۸ سال قبل از شیراز با حکم استانداری بعنوان مشاور شورای شهر به مرودشت آمدم ولی در حقم کم لطفی شد. یکی از کارهایی که در زمینه معماری در شیراز انجام دادم، طراحی پلکان ورودی یکی از ساختمان های معروف شیراز بود که به دلیل اشتباه فنی، طراحی پله نداشت و پس از ساخت متوجه آن شدند، با این حال وقتی به مرودشت آمدم بسیار کم لطفی صورت گرفت.

 

من هم کاملا از این حوزه کنار کشیدم و گفتم به هلال احمر می روم تا بتوانم فعالیت های خدمات رسانی و امدادگری را که علاقه دوران کودکی ام بود، انجام بدهم. من هم از این وادی به طورکلی کنار کشیدم تا حداقل در بحث های امداد و نجات بتوانم مثمر ثمر واقع شوم و خوشحالم از اینکه در این وادی برای همشهریانم مفید بودم. راه اندازی «خانه داوطلب» به منظور ارائه حمایت های روانی، از جمله اقداماتی بود که در این حوزه توانستم انجام دهم که مور استقبال نیز واقع شد و موجب گردید چند بار هم بعنوان داوطلب نمونه کشوری انتخاب شوم.

 

IMG_20160101_210044

شما پزشک هستید و با این حال مسئولیت روابط عمومی هیئت پزشکی ورزشی را نیز بعهده دارید. برایتان سخت نیست دوربین دست بگیرید و گزارش تهیه کنید؟ به هرحال شما پزشک هستید!

به هیچ وجه برای خودم عیب نمی بینم که یک پزشک، کار روابط عمومی انجام دهد. به فرموده مقام معظم رهبری، همه ما در ایجاد «بصیرت» و آگاه نمودن مردم مسئولیم.

 

نقطه تلاقی فعالیت های گوناگون معماری، امدادگری، پزشکی ورزشی، ستاد نمازجمعه، تهیه خبر وپیمان پارسی کجاست؟

من به عشق رهبرم و برای میهنم، هر کاری نیاز باشد و در توان داشته باشم انجام می دهم واین را برای خود عیب نمی دانم.

 

در حال حاضر شما با چندین مجموعه از جمله ستاد نمازجمعه، سپاه، هلال احمر ودرحال همکاری هستید. نگرش مدیران این مجموعه ها، تا چه اندازه در موفقیت برنامه ها و طرح های شما در جهت تقویت ارتباط نقش داشته است؟

مسلمأ ایجاد هماهنگی برای انجام موفق طرح هایی مثل «توانمندسازی خانواده های نیروهای مسلح» نیازمند همکاری مجموعه های ذیربط است و در این میان نقش افراد هم فکر، مسئول و متعهد بسیار مهم است. بنده یکی از افتخاراتم این است که مربی حلقه صالحین هستم. به همین دلیل نیز با بسیج جامعه پزشکی ارتباط داشتم. پس از فعالیتم در بهداری سپاه مرودشت، با همکاری جناب سرهنگ محمدی، در ستاد نمازجمعه نیز وجود فردی همچون جناب حجت محمدی مسئول ستاد، که هم عضو خانه داوطلبین جمعیت هلال احمر مرودشت و هم از مربیان هلال احمر و حلقه های صالحین و هم از امدادگران دوران جبهه و جنگ هستند، نقش مهمی در این زمینه داشت.

 

IMG_20160101_210051

پزشکیاران، یار تمام ورزشکاران تمام رشته ها هستند و در تمام مسابقات یار و مراقب سلامتی ورزشکاران هستند. آیا با اینکه این قشر پرتلاش، مسئولیت حفظ سلامتی ورزشکاران را به دوش می کشند، از جایگاهی متناسب با این نیز برخوردارند؟

متأسفم که بگویم گاهی حتی یک لیوان آب خنک نیز از این یاوران ورزشکاران دریغ می شود! می دانم که شخصیت والا و وجود ارزشمند همکارانم در هیئت راضی به گفتن این مطلب نیست، اما بیشتر مواقع حتی یک تشکر ساده نیز در پایان مسابقات از همکاران پرتلاش ما نمی شود. هیئت های ورزشی بودجه چندانی ندارند و باید هزینه های خود را به نحوی حاصل کنند؛ چگونه است که هنگام برگزاری مسابقات، هزینه داور، سالن و … همه در نظر گرفته می شود ولی هزینه امدادگران که مبلغی بسیار ناچیز است و فقط می تواند صرف تهیه حداقل امکانات مورد نیاز شود، پرداخت نمی گردد؟

 

البته همین جا این نکته را عرض می کنم که ما همگی امدادگر هستیم و بدون هیچ چشمداشتی، حفاظت از جان همنوعان را بر خود فریضه می دانیم ولی فراموش نکنیم که « من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق». جامعه پزشکی، حرمت دارد، لطفأ این حرمت ها را حفظ کنیم تا حداقل این دلخوشی در میان ما نیز ایجاد گردد که بدانیم تلاشمان مورد قبول و رضایت همشهریانمان است.

 

در ادامه با فاطمه آزموده مسئول کمیته برگزاری مسابقات بانوان هیئت پزشکی ورزشی مرودشت به گفتگو نشستیم:

 

لطفأ از فعالیت های بانوان در این هیئت بیشتر توضیح دهید.

امروزه، استقلال بانوان در حوزه های مختلف، یک ضرورت است. در مسابقات ورزشی نیز، به دلیل پایبندی به موازین شرعی، نیاز به امدادگران و پزشکیاران زن، وجود دارد. همچنین از آنجایی که بیشتر مربیان و ورزشکاران محترم، تحصیلات آکادمیک در زمینه ورزش ندارند، دوره هایی را با حضور دکتر رهنما، نائب رئیس هیئت، برای مربیان و ورزشکاران خانم شهرستان برگزار کرده ایم.

 

آیا این کلاس ها با دوره های آقایان یکسان است؟

خیر، تفاوت هایی هم وجود دارد. یکسری آسیب ها در میان بانوان شایع تر بوده و آناتومی آنها نیز متفاوت است. به همین دلیل، سعی داریم با زبان ساده، اطلاعات پزشکی مورد نیاز مربیان و ورزشکاران را در اختیار آنها قرار دهیم.

 

شرایط برای ورود به این هیئت چگونه است؟

درب هیئت به روی همه علاقه مندان باز است و در دوره های آموزشی، مطالب از پایه شروع می شود اما گذراندن دوره ۳۵ ساعته “کمک های اولیه” و کسب اطلاعات از منابع مختلف، باعث می شود که سریعتر بر این حوزه مسلط شوند.

 

چه اقداماتی برای بهبود سطح کیفیت خدمات و برخورد با تخلفات احتمالی در باشگاه های ورزشی انجام داده اید؟

تاکنون بیشتر فعالیت های این هیئت، در زمینه آگاه سازی و ارتقای دانسته های مربیان و ورزشکاران در زمینه های تغذیه، مواد نیروزا و …، بوده است اما مسلمأ پس از ارائه آموزش های لازم به افراد ذیربط، در صورت مشاهده تخلف در باشگاه ها، آنها را برای رسیدگی بیشتر به مراجع مسئول، گزارش خواهیم داد.

 

به عنوان یک امدادگر، اهمیت رشته خود را در چه می دانید؟

قرار نیست اطلاعات پزشکی که بعنوان یک امدادگر یا پزشکیار و … داریم، حتمأ در قالب یک حرفه یا فعالیت خاص استفاده شود.این اطلاعات، در زندگی روزمره ما نیز به کار می آید. همین که فرد امدادگر، می تواند مشکل خود یا خانواده و اطرافیان را نجات دهد، از هر پول و جایگاهی بالاتر است.

 

فاطمه روستایی منشی هیئت پزشکی ورزشی و زهرا شعبانی (از امدادگران جدیدالورود به هیئت) نیز در این مصاحبه همراه ما بودند.

خانم روستایی چگونه با هیئت پزشکی ورزشی آشنا شدید؟

بنده فعالیتم را از امدادگری جمعیت هلال احمر مرودشت آغاز کردم. سپس با فعالیت های هیئت نیز آشنا شدم و خوشحالم که چند ماه است این افتخار را دارم که خدمت کوچکی به جامعه و شهرم ارائه دهم.

 

چه برنامه هایی در دستورکار هیئت قرار دارد؟

در حال حاضر به دنبال برگزاری یک دوره آموزشی پیراپزشکی شامل مباحث مختلفی همچون فیزیولوژی، کمک های اولیه، پیشگیری و کاهش آسیب های ورزشی، کاهش استرس و … هستیم.

 

محمدرضا عمادی موسسه ایز ایران نیز در این گفتگو، در خصوص علت برگزاری دوره های پیراپزشکی با همکاری هیئت پزشکی ورزشی مرودشت بیان داشت: موسسه ایزایران مرودشت، به عنوان یک موسسه مهندسی-پژوهشی دولتی، با همکاری مراکز علمی از جمله دانشگاه های این شهرستان، اقدام به برگزاری دوره های کاربردی برای واحدهای نظری ارائه شده در این مراکز نموده که برخی از آنها همچون HSE در جنوب کشور نمونه بوده است.

 

وی افزود: موسسه از سال ۹۰ تا کنون با مجموعه ادارات شهرستان از جمله نیروی انتظامی و سپاه، همکاری داشته است که در این مراودات و پس از آشنایی با جناب پارسی، در جریان طرح «توانمندسازی خانواده های نیروهای مسلح» قرار گرفتیم و همین موضوع نیز باعث گسترش همکاری های بعدی ما با هیئت پزشکی ورزشی شهرستان شد.

 

وی به هزینه بسیار پایین این دوره ها اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: بحث توانمند سازی خانواده های نیروهای مسلح و بسیج، موضوعی است که به صورت پایلوت در مرودشت اجرا می شود و همکاری با این طرح، در راستای برنامه های این موسسه، به منظور تبدیل کردن شهرستان مرودشت به قطب علمی استان فارس صورت می گیرد.

 

 «گفتگو از آرزو اسماعیلی»

منبع: هفته نامه مرودشت

  1. رضا   دی ۱۹, ۱۳۹۴  

    بسیار انسان کار درستی است


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر