۱۵:۴۳:۱۶ - یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
صالحی، رئیس ارشاد: انجمن فرهنگ و مفاخر مرودشت راه اندازی می گردد
در آیینی با حضور خانواده و فرزندان، مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، رئیس اداره آموزش و پرورش، رئیس شورای اسلامی شهر، شورای اسلامی و دهیاری روستای کناره، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، بستگان و شهروندان فرهنگدوست از خدمات فرهنگی و شخصیت هنری زنده یاد استاد محمود رضا کاووسی تقدیر به عمل

IMG_3709

در آیینی با حضور خانواده و فرزندان، مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، رئیس اداره آموزش و پرورش، رئیس شورای اسلامی شهر، شورای اسلامی و دهیاری روستای کناره، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، بستگان و شهروندان فرهنگدوست از خدمات فرهنگی و شخصیت هنری زنده یاد استاد محمود رضا کاووسی تقدیر به عمل آمد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، پس از تلاوت قرآن توسط عباد کشاورز و اجرای ایوب پاکدل، شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت با اشاره به برگزاری برنامه تجلیل از استاد محمود رضا کاووسی در سال ۸۱، بیان داشت: خرسندم از اینکه بعد از این همه سال، شهر مرودشت از یکی انسان های بزرگش یاد می کند.

 

وی ضمن بیان ویژگی های فردی و اجتماعی شادروان کاووسی، وی را عنصری تأثیرگذار در فرهنگ و هنر شهرستان دانست و خاطرنشان ساخت: در جغرافیای ایران، شاید به تعداد انگشتان دست، افرادی را نیابیم که بعد از فوت، برگه سهام خویش را به کتابخانه عمومی اهدا نموده باشند در حالی که شادروان کاوسی ضمن انجام این عمل، نقش بسزایی در همراه ساختن خانواده خویش برای اهدای زمین به کتابخانه و مصلی شهر ایفا نمود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت از تداوم برپایی برنامه های بزرگداشت مفاخر فرهنگ و ادب و هنر شهرستان خبر داد و بیان داشت: درصدیم با راه اندازی انجمن فرهنگ و مفاخر شهرستان، برنامه های منظمی جهت تجلیل و بزرگداشت جایگاه افراد اثرگذار در حوزه فرهنگ و هنر و ادب و نخبگان شهرستان داشته باشیم.

 

در ادامه این مراسم، کشاورز رئیس شورای حل اختلاف روستای کناره، ضمن برشمردن موقعیت و ویژگی های این روستا، اظهار نمود: نامگذاری محلات قدیمی این روستا به نام هایی همچون محله شیخ حسینی و امام جمعه ای، نشان دهنده اهمیت دادن مردم این روستا، به ادب و علم بوده است و پرورش و بالیدن فرهیختگان و ادبیان متعدد در سالیان متمادی، گواه این مدعاست.

 

وی با اشاره به گوشه ای از فعالیت های محمودرضا کاووسی بعنوان اولین کتابدار و مدیریت کتابخانه عمومی مرودشت بیان داشت: استاد کاوسی بسیار مردم دار بود و روحیه حساس ایشان باعث شد تحت تأثیر انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، اشعار متعددی در وصف شهدا بسراید.

 

کشاورز در پایان، تأسیس اماکن فرهنگی متعدد از جمله مسجد، آرامگاه، کتابخانه، مصلی و … را باقیات الصالحات برای خاندان بزرگ کاووسی برشمرد.

 

در قسمت دیگری از این برنامه غلامحسین فارسی، از شاگردان شادروان کاووسی، با اشاره به فعالیت های آن مرحوم در جهت گسترش انجمن شعر مرودشت عنوان نمود: اگر تلاش های استاد کاووسی نبود،  شعر مرودشت به تأخیر می افتاد و شاید شاهد ستاره های درخشانی که امروز در آسمان شعر فارس می درخشند، نبودیم.

 

سید صدرالدین اکبرزاده شاعر پیشکسوت روستای کناره نیز ضمن قرائت اشعاری، عشق را از جانب خدا دانست و شادروان کاووسی را نمونه ای از یک عاشق حقیقی برشمرد.

 

مجتبا صادقی شاعر برجسته مرودشتی نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن اشاره به برخی تألمات روحی شادروان کاووسی در اواخر دوره حیات، بیان داشت: خوشحالم در آن سالها، شاگرد جدی ایشان بودم و در لحظه سرایش بسیاری از  اشعار برجسته ایشان، کنار این استاد پیشکسوت شعر مرودشت حضور داشتم.

 

در بخش دیگری از این برنامه گروه عشاق به سرپرستی رامین فرهادی(سنتور) و خوانندگی سید منصور میری به نوازندگی عباس استخر(کمانچه)، سعید سعیدی مهر(تنبک) و غلامرضا نجفی(سه تار) به اجرای برنامه پرداختند. سپس میترا کاووسی و علیرضا کاووسی فرزندان استاد کاووسی، به بیان گوشه ای از ویژگی های فردی شادروان کاووسی پرداختند. میترا کاووسی با بیان اینکه علاقه پدر به کتاب، وی را به سمت کتابخانه سوق داده خاطرنشان ساخت: کتابخانه، بخش مهمی از زندگی من بود و این را مرهون پدر هستم. پدرم، زبان خاموش زمانه اش شد و امیدوارم این دیار، قدر سرمایه های معنوی اش را بداند.

 

در بخش نهایی این برنامه با حضور مسئولین و خانواده زنده یاد کاووسی از کتاب درخت بلند، حاوی گزیده ای از اشعار شادروان محمودرضا کاووسی، گرد آوری شده توسط علی مرادی و غلالمحسین فارسی در نشر باران، رونمایی شد و لوح سپاس اداره فرهنگ و شورای اسلامی کناره به خانواده زنده یاد استاد کاووسی اهداء گردید.

 

لازم بذکر است که در انتهای این یادمان که حمزه علیزاده را به عنوان دبیر برنامه با خود داشت، روایت تازه ای از اشعار و زندگی استاد کاووسی به کارگردانی مشترک عبدالصمد سلیمانی و علی اکبر جعفری، تصویربرداری غلامعلی نوروزی و رضا مختاری، روایت کننده سحر وراوی و تدوین عبدالصمد سلیمانی تهیه شده در سمعی و بصری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت در این مراسم به نمایش درآمد.

 

IMG_3719

IMG_3843


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر