۷:۰۶:۱۸ - پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳
طرد اتباع بیگانه با همکاری شهروندان
بهنام اسفندیاری- سال­ های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۳ شمسی، کشور ایران، شاهد مهاجرت تعداد بسیاری از خانواده­ های افغانی جنگ زده به این سرزمین بودند این مهاجرت برون مرزی ناشی از حمله ارتش سرخ شوروی سابق و روی کار آمدن حکومت کمونیستی دست نشانده و مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان بود.   تسخیر خاک

behnamesfandiary

بهنام اسفندیاری- سال­ های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۳ شمسی، کشور ایران، شاهد مهاجرت تعداد بسیاری از خانواده­ های افغانی جنگ زده به این سرزمین بودند این مهاجرت برون مرزی ناشی از حمله ارتش سرخ شوروی سابق و روی کار آمدن حکومت کمونیستی دست نشانده و مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان بود.

 

تسخیر خاک کشور افغانستان توسط یک کشور بیگانه و انزجار مردم مسلمان معتقد افغانستان از حکومت کمونیستی و مهاجرت آن­ها به ایران، تبعات فراوانی در سطح روابط سیاسی ایران و افغانستان در بر داشت و پذیرش مهاجرین افغانی توسط دولت و ملت ایران، تحسین و حمایت مجامع بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد رادر پی داشت.

 

این مهاجرت­ ها که در سال­ های بعدی و تا همین زمان ادامه دارد، جمعیت افغانی­ ها را در یک برهه زمانی به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسانید و آنها را تبدیل به پر جمعیت ترین اتباع بیگانه ساکن ایران نمود.

 

در سال­ های گذشته به علت مهاجرت موج عظیمی از افاغنه اعم از قانونی و غیر قانونی این موضوع به یکی از معضل­ های کشور تبدیل شد زیرا که از یک سو نگهداری، ایجاد اشتغال و ارائه خدمات و از سوی دیگر ارتکاب جرایم توسط برخی از آن­ها و به تبع عدم شناسایی دقیق و مسائل امنیتی، مشکلات فراوانی را برای دولت و مردم ایجاد نمود.

 

در نتیجه برای مقابله با این بحران، ستادی با همکاری وزارت کشور و قوه قضاییه به نام ستاد «طرد اتباع بیگانه غیر مجاز» تشکیل شد و شعبه­ های آن در بیشتر شهرستان­ ها از جمله شهرستان های استان فارس مشغول به فعالیت گردید.

 

در اجرای طرح سوم ساماندهی، از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خواسته شد تا از به کارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز در اماکن تجاری، صنعتی، کارگاهی، شرکتی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی اجتناب نموده و سریعاً نسبت به تسویه حساب و جایگزین نمودن هموطنان متقاضی اقدام کنند.

 

این ستاد در ادامه از صاحبان خودروهایی که مبادرت به حابه جایی مسافران بین شهری و حتی درون شهری می کنند، اعم از تاکسی و اتوبوس و مسافربر های شخصی و غیره خواست تا از هر گونه جابه جایی این افراد پرهیز نمایند و با در نظر گرفتن مجازات هایی اعم از جریمه مالی افراد متخلف و توقیف ۶ الی ۱۸ ماهه خودروهای حامل، در واقع حمل و نقل آن­ها را نوعی قاچاق و تخلف برشمرد.

 

این ستاد همچنین واگذاری هر گونه ملک و واحد تجاری به اتباع مذکور را ممنوع و مشمول جریمه­ های سنگین و پلمپ این اماکن اعلام نمود تا سیاست عدم تسلط اتباع بیگانه به اموال غیر منقول را که مورد تاکید قوانین اساسی و مدنی است، حمایت نماید.

 

از آنجا که طیف وسیعی از افغانی­ ها را نیروهای کارگری تشکیل می­ داد، شهرستان مرودشت به دلیل دارا بودن محیط مناسب کاری اعم از کشاورزی، صنعتی و ساخت و ساز از ابتدا پذیرای تعداد زیادی از خانواده­ های افغانی بود.

 

همین ویژگی اشتغال زایی مرودشت و سرگرم بودن افاغنه به کار و پیشه، باعث گردید تا میزان جرایم ارتکابی توسط افغانی­ ها در مرودشت در مقایسه با کلان شهرهایی چون تهران و شیراز بسیار اندک باشد اما رفته رفته با مهاجرت افغانی­ های غیر مجاز که معمولأ مجرد بوده و به صورت گروهی به اجاره خانه­ های تیمی بخصوص در حاشیه شهر می­ پردازند، میزان جرایم ارتکابی توسط آنان افزایش یافت چراا که عدم پایبندی به خانواده در یک کشور بیگانه، آنان را به طرف ارتکاب بسیاری از جرایم سوق می­ دهد که نهایتا امنیت هر شهری را به خطر می­ اندازد.

 

آری دلایلی از این قبیل که منافع و امنیت شهرمان را تهدید می کند و همچنین منافع ملی همچون لزوم اشتغال زایی برای افراد بیکار هم وطن، جلوگیری از هزینه­ های هنگفتی که دولت در راستای ارائه یارانه بر روی کالاهای استراتژیکی چون نان متحمل می­ شود و صرف هزینه­ های درمانی و دارویی و … می طلبد که همه شهروندان مرودشتی با مساعدت لازم و با تبع رعایت درخواست­ها و اجرای قوانین، ستاد طرد اتباع بیگانه غیر مجاز را در این امر حمایت بنماید.

 

البته ذکر این نکته نیز لازم است که در سال های پیش عده­ ای از فعالین سیاسی و اجتماعی، دانشگاهیان و روزنامه­ نگاران با ارسال نامه­ ای به مسئولین ذیربط و ذکر دلایلی چون عدم ثبات امنیتی و کاری در افغانستان برخوردهای این گونه و اخراج مهاجران را غیر انسانی و محکوم دانستند و به کارگیری قوای قهریه را در مورد این افراد مذوم شمرده و خواستار توقف این گونه سیاست­ ها گردیدند.

 

این عده، طرفداران این طرح را محکوم به ساخت تاریخ مجعول از دشمنی ایرانی­ ها و افغانی­ ها(با اشاره به اغتشاشات اواخر حکومت صفویه) نمودند آنها همچنین برخودروهای این چنینی را در آینده روابط سیاسی ایران و افغانستان مضر دانستند – اما واقعیت این نیست زیرا که از نظر تاریخی کشورهای ایران و افغانستان دارای مشترکات زبانی، فرهنگی، دینی و ملی مشترک هستند و ساخت هیچ گونه تاریخ مغشوش و مجعولی برای اجرای این گونه طرح­ ها لازم نیست.

 

همچنین از نظر سیاسی و حقوقی نیز برخورد با مهاجرین غیر مجاز که فاقد هر گونه پاسپورت، ویزا و گواهی اقامت هستند، در قوانین تمامی کشورهای دنیا پیش بینی گردیده و اجرا می­ شود و به نظر می­ رسد که دولت با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی متولی اصلی تصمیم گیری و اجرای سیاست­ های این گونه باشد زیرا که با ادامه روند مهاجرت اتباع غیر مجاز، مشکلات و ناهنجاری­ هایی که ناشی از نرخ بالای زاد و ولد، ازدواج­ های غیر قانونی با اتباع ایرانی که اغلب به ثبت نمی رسد و از همه مهم­تر ارتکاب جرایم توسط افراد ناشناس بیگانه، نهایتأ گریبان گیر مسئولین خواهد شد، پس چاره جویی نیز باید توسط خود آن­ها صورت گیرد.

 

و نکته پایانی این که مسولین ذیربط که بی­ شک هدف اصلی آنها اشتغال زایی برای نیروی کار داخلی و ایجاد امنیت بیشتر برای شهروندان است باید بدانند که تحقق خواست­ه های کارگران هم وطن همچون شمول فراگیر قانون کار، بیمه­ های تأمینی، حق داشتن سندیکاهای مستقل کارگری برای تأمین امنیت کار و … می­ تواند کارگران هموطن را به کار خویش و آینده دلگرم کرده و در نهایت آنها بدون هیچ خود کم بینی مشاغل کارگری را که توسط اتباع بیگانه خالی گشته را پر کنند.

منبع: وبلاگ مجموعه مقالات و مطالب بهنام اسفندیاری

اسفندماه ۱۳۸۹

  1. حسین کوچیکو   اسفند ۲۴, ۱۳۹۳  

    درود بر دویی. کاش مسوولان نظر حاجی بهنام را عملیاتی میکردند که اتفاقا تمامش هم قانونی است.والا الله نگهدار تو باشد


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر