۴:۵۷:۵۳ - چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳
کارگردان مرودشتی بیان داشت: سینما به دلیل ماهیت چند وجهی نیازمند حمایت همه جانبه مسوولان است
 یک کارگردان سینما و تئاتر گفت: سینما به دلیل ماهیت چند وجهی و تاثیرگذار نیازمند حمایت همه جانبه مسوولان است.   ‘حمیدرضا روستا ‘ درگفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه سینما یکی از عرصه های تاثیرگذار ترویج فرهنگ و ارتقا سطح آگاهی مردم جامعه به شمار می رود نیازمند برنامه ریزی های دقیق و

81382074-6069633

 یک کارگردان سینما و تئاتر گفت: سینما به دلیل ماهیت چند وجهی و تاثیرگذار نیازمند حمایت همه جانبه مسوولان است.

 

‘حمیدرضا روستا ‘ درگفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه سینما یکی از عرصه های تاثیرگذار ترویج فرهنگ و ارتقا سطح آگاهی مردم جامعه به شمار می رود نیازمند برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی و منسجم است.

 

وی بااشاره به اینکه سینما برای بقا خود نیازمند نگاه به گیشه است، افزود: نبایستی صرف تامین هزینه ها کیفیت ترویج فرهنگ و ارایه های الگوهای مناسب را قربانی کمیت و فروش بالا کرد و این امر تنها درگرو حمایت همه جانبه مسوولان از گردانندگان صنعت سینما کشور است.

 

روستا با بیان اینکه آموزش سینما درهمه جا به دو صورت آکادمیک و شاگرد استادی انجام می شود، تصریح کرد: در ایران از ابتدای شکل گیری و پیدایش پدیده سینما، آموزش آن به صورت تجربی و پس از سال ها با راه اندازی هنرستان، دانشکده وهم اکنون دانشگاه به صورت آموزش آکادمیک انجام می شود.

 

وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی با گرایش فیلمنامه نویسی است، گفت: با توجه به شرایط دانشگاهی به دلیل طولانی بودن زمان آموزش وحجم زیاد دروس تا مقطع کارشناسی ارشد سینما آموزش داده می شود.

 

وی تصریح کرد: در این راستا سیستم های آموزشی دیگری نیز در کنار دانشگاه های هنر به آموزش سینما مبادرت کرده اند تا استعداد های موجود در جامعه که به هر دلیلی امکان حضور در دانشگاه را ندارند، کشف وجذب وپرورش یابند.

 

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران از جمله نهادهای آموزشی است که با تاریخچه سی ساله به آموزش و تولید فیلم کوتاه در کشور اقدام کرده، اظهار داشت: این انجمن در سراسر کشور دارای ۶۰ دفتر است که فعالانه پیگیر این مساله هستند.

 

این کارگردان سینما و تئاتر اهل شهرری افزود: در شهر ری نیز طی چند سال گذشته دفتر انجمن سینمای جوانان ایرن راه اندازی شد و هر ساله به چند شیوه اقدام به جذب و پذیرش هنرجو می کند که این هنر جویان در دوره های متفاوت و به اشکال مختلف از آموزش سینما بهرمند می شوند.

 

روستا بیان داشت: در انجمن سینمای جوانان ایران به دو شکل ‘آموزش بلند مدت’ مانند برپایی دوره آموزش فیلمسازی در سه گام و ‘آموزش کوتاه مدت مشاغل’ که شامل دوره های عکاسی و فیلمسازی می باشد به جوانان و علاقه مندان جویای کار آموزش های لازم ارایه می شود.

 

وی با بیان اینکه دفترانجمن سینمای جوانان در شهرری نیازمند حمایت همه مسوولان و مشارکت شهروندان است، گفت: دفتر انجمن سینمای جوان این شهرستان با رویکرد تمرکز بر توانمندی های جوانان این شهرستان هم اینک با داشتن فضا و امکانات مناسب در حوزه تولید و آموزش و با بهره گیری از مدرسان مجرب و تحصیل کرده سینما همزمان با سراسر کشور اقدام به برپایی دوره آموزش فیلم سازی در سه گام کرده و آماده پذیرش وحمایت از استعداد های بالقوه جوانان این منطقه می باشد.

 

همچنین حمیدرضا روستا متولد ۱۳۵۶ شهرستان مرودشت از توابع استان فارس دارای مدرک کارشناس کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی (گرایش فیلمنامه) بوده و هم اینک به عنوان مدرس کارگردانی فیلم، داستان، فیلمنامه نویسی، مبادی سواد بصری، جلوه های ویژه و کاربرد رایانه در سینما در انجمن سینمای جوانان ایران شهرستان ری فعالیت می کند.

 

وی کارگردانی فیلم های مستند ‘بافت با موضوع بافت شهری و شهرسازی’، ‘چیدرذار’ (روستایی در مناطق کوهستانی استان فارس)، ‘مردمان بهشت’ و مستند ‘برفراز بهشت’ که همگی از شبکه سوم سیما پخش شده وهمچنین کارگردان فیلم های داستانی کوتاه مانند: ‘قابی برای همیشه’، ‘درباره کشتن’، ‘رقص جارو ها’ و آثار ترکیبی همچون ساخت برنامه اصحاب نور (۱۱ قسمت ۴۰ دقیقه ای ویژه محرم – شبکه سحر) ، ‘برشی از یک مستند’ ( شبکه مستند – در حال پخش) می باشد.

 

روستا کارگردانی و نمایشنمامه نویسی تئاتر ‘مخمصه’ (اجتماعی) و کارگردانی تئاتر ‘بازگشت لوکوموتیوران’ (اجتماعی) را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

 

فیلمنامه بلند ‘کلاغ’ (پلیسی)، ‘سکوت سفید’ (دفاع مقدس) و فیلمنامه کوتاه ‘قابی برای همیشه'( اجتماعی)، ‘کشتن’ ( پلیس) و ‘باند سه روایت از تاریکی’ و ‘ دویدن در شیب’ از دیگر آثار این هنرمند می باشد.

 

وی همچنین در بخش تدوین فیلم و تصویر برداری آیه های گندمزار (شبکه سوم سیما) و باغ های پرندین ( شبکه سوم سیما) و اهواز ساتراپ نشین (مستند- بخش خصوصی) و کودکان کار(مستند-شبکه تهران) و عروسک(مستند- شبکه تهران) و سرطان(مستند-شبکه تهران) را بر عهده داشته است .

 

این هنرمند و کارگردان سینما و تئاتر دارای دیپلم افتخار و مقام سوم جشنواره فیلم دفاع مقدس را برای فیلمنامه ‘سکوت سفید’، مقام دوم جشنواره شهر وفرهنگ شهر نشینی برای فیلم مستند ‘بافت’ را نیز کسب کرده است.

 

روستا هم اکنون به عنوان عضو فعال در کارگاه فیلمنامه نویسی روایت نو ، شورای بررسی فیلمنامه بنیاد روایت، انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب و دستیار تهیه برنامه ‘صبح باخبر’ شبکه خبر همکاری می کند.

  1. حسن   آبان ۲۱, ۱۳۹۳  

    باتشکر کاش عکس این همشهری عزیز رانیز گذاشته بودید .

  2. دلواپس   آبان ۲۱, ۱۳۹۳  

    کاش عکس این همشهری عزیز رانیز گذاشته بودیدتا باچهره وی آشنا میشدیم

  3. سلیمانی   آبان ۲۴, ۱۳۹۳  

    درود به هنرمند گرامی جناب آقای حمید روستا که مایه افتخار ند و خوشا بحال هنرمندان و علاقمندان به هنر فیلمسازی شهرستان شهر ری که از افراد هنرمند با سوادی چون آقای روستا بهره می برند؛ وزادگاه خود ایشان “شهرمرودشت”بی نصیب!برای این عزیز هنرمند آرزوی موفقیت وسربلندی داریم.

  4. حمید رضا روستا   آبان ۲۴, ۱۳۹۳  

    با سلام خدمت تمام دوستان و همشهریان گرامی و تشکر از ابراز محبت شما عزیزان


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر