۱۵:۵۸:۱۴ - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵
لزوم وحدت گروه های سیاسی در مرودشت
هفته نامه مرودشت، شهرام صالحی- وحدت، میوه اسلام است و وحدت آفرینی، رسالتی است که به دوش تمامی پیامبران الهی و بویژه ختم رسل، محمد مصطفی(ص) گذاشته شده است. جامعه اسلامی لزوما باید مظهر وحدت اجتماعی و سیاسی بوده و کمترین اختلافات و دشمنی در آن دیده شود. اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه، اگر با

هفته نامه مرودشت، شهرام صالحی-

191801

وحدت، میوه اسلام است و وحدت آفرینی، رسالتی است که به دوش تمامی پیامبران الهی و بویژه ختم رسل، محمد مصطفی(ص) گذاشته شده است. جامعه اسلامی لزوما باید مظهر وحدت اجتماعی و سیاسی بوده و کمترین اختلافات و دشمنی در آن دیده شود. اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه، اگر با حفظ حرمت مخاطب و در مسیر رسیدن به هدف بهتر باشد(همانند اختلاف سلیقه اعضای خانواده برای خریدن خانه بهتر، خودرو مناسب تر و …) بلا اشکال است اما اگر اختلاف سلیقه منجر به دافعه کورکورانه شده و خدای ناکرده تخریب و نفی دیگران را بدنبال داشته باشد، امری مذموم و نکوهیده است.

 

شهرستان مرودشت به عنوان دومین شهرستان استان فارس، مجموعه ای از استعدادها و پتانسیل های خدادادی است که اگر توجه لازم به این نقاط قوت و توانمندی ها صورت گیرد، نه تنها مشکلات کنونی مرودشت رفع می گردد بلکه این شهرستان بزرگ می تواند کمک رسان و یاری گر استان و حتی کشور باشد.

 

ادعای گزافی نیست اگر مرودشت را نمونه کوچک شده ایران بزرگ بدانیم زیرا تجمع اقوام و فرهنگ های مختلف در کنار توانمندی های بی نظیر جغرافیایی و نیروی انسانی، مدلی متکثر از سرزمین مادری را به نمایش می گذارد که می تواند مبنای محکمی در رسیدن به توسعه پایدار درتمام زمینه ها باشد.

 

حقیقت غیر قابل کتمان این است که ظرفیت های این شهرستان و توانایی های مردمانش هرگز به نحو شایسته شناخته نشده و در پاره ای اوقات، لابلای منازعات بیهوده سیاسی و جناح بازی های بی ثمر، گم و ناپدید شده است. به فرموده مقام معظم رهبری: «بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می کند که بشدت ضد سرمایه گذاری و سرمایه داری حرکت کند، یک روز هم منافع اش یا فضا ایجاب می کند که طرفدار سرسخت سرمایه داری شود؛ حتّی به شکل وابسته و نابابش! نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو.

ما باید روش ها را اصلاح کنیم. در روش ها اشتباه و نقص وجود دارد. گاهی به مرحله یی می رسیم که امروز دیگر جواب نمی دهد؛ باید مرحله ی دیگری را شروع کنیم. حفظ اصول و اصلاح روش ها، معنای اصلاح طلبی است.»

 

دقت در این بیانات نغز و توجه به عمق مطالب ارائه شده ما را به این نقطه می رساند که دعوای سیاسی بر سر جناح های سیاسی و دامن زدن به اختلافات بی ارزش حزبی، بیراهه ای بوده که شهرستان ما را در سال های گذشته از رسیدن به منافع گروهی و اجماع و همگرایی حول منافع کلان مردم، بازداشته است.

 

مَثَل ما در شهرستان مَثَل دعوای نوجوانانی است که برای رسیدن به یک خواسته هیجانی(که اتفاقا ارزش چندانی هم نداشته است) خود و خانواده را بی احترام و بی منزلت ساخته ایم در حالی که سایر خانواده ها با کنار گذاشتن اختلافات و وحدت پیرامون نقاط مشترک توانسته اند به منافع بی شمار دست پیدا کنند. آیا کسی به یاد دارد که یک حزب یا گروه سیاسی برای تعطیلی یکی از کارخانجات مرودشت اقدامی کرده و یا بیانیه ای صادر کرده باشد؟!

 

نگاهی به وضعیت صنعت و کشاورزی مرودشت در دهه های قبل و مقایسه آن با وضعیت امروز، نشان می دهد که در مقایسه با سایر شهرستان های فارس، چقدر ضرر کرده و چه میزان از قافله توسعه عقب افتاده ایم. با این وصف، عقلانی نیست که امروز نیز این واقعیات را نادیده گرفته و با دامن زدن به حاشیه ها همچنان بر طبل افتراق و چند دسته گی بین نیروهای سیاسی مرودشت بکوبیم.

 

طاقت ما از دیدن بیکاری و بیماری و گرفتاری های مادی و معنوی همشهریان عزیزی که روزی با افتخار در کارخانه های صنعتی و مزارع سرسبز شهرمان، کار می کردند، لبریز شده است و بیش از این تاب دیدن جوانان با استعداد اما به بیراهه رفته و یا خانواده های متلاشی شده را نداریم. وقت آن رسیده تا بزرگتر ها و ریش سفیدها که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست و الحمدالله همگی از بلوغ و تجربه کافی نیز برخوردارند، پای به میدان گذاشته و با فراموش کردن اختلافات بی ارزش، چراغ راه پیشرفت و رفاه در این شهرستان زرخیز باشند. خیل عظیم شهداء و ایثارگران، پشتوانه معنوی و افتخار ما بوده و تنوع و تبحر سرمایه های انسانی موجود، قوت قلب و مایه دلگرمی ماست. حواسمان باشد که سایر شهرستان ها بدون برخورداری از منابع و توانمندی های ما و تنها با تکیه بر خویشتنداری و وفاق، امروز از مرودشت و مرودشتی ها جلو افتاده و مشغول ایجاد اشتغال پایدار و درآمد همگانی هستند.

 

باور کنیم که اشتغال از سوی هرکس که ایجاد شود، نیک و شایسته است و نان سفره مردم ربطی به چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا ندارد. این اعتقاد باید در میان گروه های سیاسی مرودشت ایجاد شود که ایجاد شهرک های صنعتی، حفظ اشتغال موجود و دستیابی به شاخص های قابل قبول در بخش فرهنگ، ورزش، صنعت، کشاورزی، توریسم و … نیازمند حضور و پشتکار همه ما با هر سلیقه و تفکر است. اگر امروز فردی از ما بتواند یاریگر مردم شهرش در عرصه های ذکر شده باشد و این کار را به بهانه مخالفت با فرد یا تفکر مقابل خویش انجام ندهد، علاوه بر این که حتما مرتکب گناه شده به مردم خوب و صمیمی این شهرستان نیز بد کرده و باید جوابگوی کوتاهی خود در محضر عدل الهی باشد.

 

در هفته گذشته نخستین نشست گروه های سیاسی شهرستان مرودشت در دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت به خوبی و خوشی و بدون حاشیه برگزار گردید و برای نخستین بار ریش سفیدها، بزرگترهای عرصه اجتماع و لیدرهای سیاسی دو جناح غالب اصولگرا و اصلاح طلب زیر یک سقف نشسته و محترمانه از درد مشترک خویش سخن راندند. در پایان نیز در نماز وحدت آفرین مغرب و عشاء شرکت جسته و بر خوان ضیافت رمضان، مهمان سفره خداوند بودند. گرچه این اقدام شایسته مانند هر قدم نخست دیگر، خالی از ایراد نبوده و نیازمند بهتر و گسترده تر شدن است اما شیرینی این اتفاق تا مدت ها در کام مردمان مرودشت خواهد ماند و انشاء الله اگر مواجه با شیطنت های مرسوم نگردد، شاید بتواند راهگشای اندکی از مشکلات موجود باشد.

 

فرماندار محترم شهرستان و سخنرانان حاضر نیز در این نشست بر لزوم وحدت همه گروه های سیاسی پیرامون منافع مرودشت تأکید نمودند و همه ما مرودشتی ها را برای کمک به شهرستان خوبمان فراخواندند اما چقدر برای حاضرین دردآور بود که عالیترین مقام سیاسی شهرستان در پایان سخنانش دردمندانه اعلام کرد: «از بدو حضورم در شهرستان، هیچ یک از مدیران کل مرودشتی که هم اکنون در استان فارس مشغول بکار هستند، با فرماندار تماس نگرفته و پیگیر موضوعات این شهرستان از طریق فرمانداری نبوده اند!» و این یعنی درد مشترکی که حافظه مردمان شریف این شهرستان را می آزارد.

 

سیاسیون نیک می دانند که حضور چند مدیر کل مرودشتی در مناصب ادارات کلیدی استان فارس چقدر می تواند برای منطقه ای مانند مرودشت حیاتی و اثرگذار باشد و چقدر مردم خوب این شهرستان نیازمند اعتنا و گوشه چشم فرزندان صاحب منصب خویش برای گذر از مشکلات فراوان خویش هستند.

 

رسیدن به بلوغ سیاسی و اجتماعی و پذیرفتن کوتاهی های انجام گرفته و تلاش برای رفع آن، چاره کار امروز ماست. یادمان باشد که دعوای بیهوده چپ و راست در سایر شهرستان ها نیز هواداران و مشتریانی دارد اما با به میان آمدن نام آن شهرستان، همگی برای اعتبار بخشی به نیروهای انسانی منطقه و افزایش اشتغال و رفاه در  خطه خویش هم قسم و همداستان می شوند.

 

وقت آن رسیده تا کارنامه خود را مرور کرده و با نگاهی به سرنوشت تلخ کارخانه های آزمایش، قند مرودشت، مجتمع گوشت، کاشی سازی بلفر، چرمینه، بیسکوئیت تینا و … سهم خود را در بی تفاوتی های گذشته پذیرفته و به فضل خداوند، از حاشیه سازی بیش از این و گم شدن لابلای دعواهای سیاسی بیهوده پرهیز کنیم.


مطالب مرتبط:

برگزاری نخستین نشست فعالان سیاسی اجتماعی شهرستان مرودشت با فرماندار حیدرزاده

گزارش تصویری/ برگزاری نخستین نشست فعالان سیاسی اجتماعی مرودشت با فرماندار این شهرستان

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر