خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۴/۱۴ ۰۴:۵۴
شناسه خبر : 15208

مبتکری که پرورش ماهی در آب های غیرممکن را ممکن کرد

روستای گرمه کامفیروز شمالی واقع در شهرستان مرودشت استان فارس عرصه بروز ابتکار و خلاقیت دو جوان ایرانی است که با طراحی فیلترهایی خاص ، امکان پرورش ماهی در این منطقه را که ناممکن بود، فراهم کرده اند.   حامد اعلمی فر دانشجوی دوره دکترای تخصصی آبزیان به همراه همسرش مهندس عالی نژاد،سکاندار این مجموعه ...

روستای گرمه کامفیروز شمالی واقع در شهرستان مرودشت استان فارس عرصه بروز ابتکار و خلاقیت دو جوان ایرانی است که با طراحی فیلترهایی خاص ، امکان پرورش ماهی در این منطقه را که ناممکن بود، فراهم کرده اند.

 

حامد اعلمی فر دانشجوی دوره دکترای تخصصی آبزیان به همراه همسرش مهندس عالی نژاد،سکاندار این مجموعه پرورش ماهی است.

 

وی که به عنوان یکی از ستارگان اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی کشور معرفی شده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این مجموعه قبل از ما، هفت مالک داشته است که به دلیل زیان ده بودن مجموعه، آن را یکی پس از دیگری واگذار می کردند اینجا یک جایگاه پرورش ماهی شکست خورده بود که در سال ۷۶ تاسیس شد و به مدت ۱۶ سال شاهد تلفات گسترده ماهیان بود به گونه ای که شماری از استادان دانشگاه در کتاب های خود ، پرورش ماهی مذکور را غیر قابل اصلاح دانسته بودند.

 

وی اظهار کرد: دو سال بعد از راه اندازی این مجموعه پرورش ماهی، با احداث سد ملاصدرا، سطح PH و میزان آمونیاک در آب این چشمه افزایش یافته بود.

 

این فعال حوزه شیلات گفت: این مجموعه پرورش ماهی هفت هزار مترمربع وسعت دارد که ۲۰ استخر آن در فضایی به وسعت دو هزار مترمربع قرار دارد و پس از احداث سد ملاصدرا، دچار تلفات گسترده ماهیان شد، موضوعی که فعالیت این مجموعه را عملا زیان ده و غیراقتصادی کرد.

 

** از مرکز شهر تا وسط بیابان
اعلمی فر می گوید: خودم اهل اصفهان هستم و همسرم که دانش آموخته رشته شیلات است اهل شیراز است؛ هر دو ما تا سه نسل قبل در مرکز شهرهایمان زندگی می کردیم اما چهار سال است که به بیابان آمده ایم؛ فرزندم ۳۳ روزه بود که به اینجا آمدیم و به کار و فعالیت خود ادامه دادیم.

 

وی با اشاره به تحصیل خود در مقطع دکتری تخصصی آبزیان دانشگاه شیراز گفت: گاه باید هر روز مسافت ۱۵۰ کیلومتری مجموعه پرورش ماهی تا دانشگاه را بپیمایم و سخت درگیر کار و تولید هستیم.

 

مدیر این مجموعه پرورش ماهی گفت: در سال ۹۱ ، با از پیش رو برداشتن موانع تولید به پیشنهاد شیلات فارس، تولید را به ماهیان خاویاری تغییر دادیم و قرار بود بچه ماهیان خاویاری را به وزنی خاص برسانیم و آن را به دیگر مجموعه های پرورش ماهی عرضه کنیم.
اعلمی فر گفت: طراحی جیره غذایی مخصوص ماهیان خاویاری که مشکلات تغذیه ای این گونه ارزشمند را برطرف می کند و مانع بروز بسیاری از بیماری ها می شود تحت عنوان خوراک بیومان که به ثبت و تایید پارک علم و فناوری فارس رسیده است، از ابتکارهای اینجانب، در سال های زندگی شبانه روزی در پرورش ماهی است.

 

وی می گوید: هم اینک به طور متوسط چهار تا پنج نفر در این مجموعه پرورش ماهی مشغول فعالیت هستند.

 

مدیر این مجموعه پرورش ماهی گفت: ما ۳۰ میلیارد ریال در اینجا سرمایه گذاری کرده ایم، بی آنکه از کوچکترین کمک دولتی بهره مند شویم و در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز مجبور شده ایم وام هایی با سود و کارمزد ۲۷ تا ۳۷ درصد از بانک های خصوصی بگیریم.

 

وی اظهار کرد: تنها یک بار تسهیلاتی به ارزش شش هزار میلیارد ریال به مجموعه ما تعلق گرفت که این مبلغ را بانک ها به عنوان تسویه بدهی واحد ما برداشت کردند و امروز در شرایط دشوار اقتصادی، بعد از گذشت دو سال مجموع بدهی ما بابت این تسهیلات، به حدود ۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

 

اعلمی فر افزود: تولید ماهیان خاویاری با هزینه های بسیار زیادی همراه است و ما با وجود آن که جیره و خوراک ماهیان را با کمترین هزینه تولید می کنیم ولی با احتساب سود بانکی به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی، ۳۵۰ هزار ریال هزینه می کنیم اما این محصول را کیلویی ۳۰۰ هزار ریال از ما خریدار نیستند.

 

** خواسته از مسئولان
اعلمی فر گفت: ما نیازمند تسهیلاتی برای مکانیزه کردن پرورش ماهی هستیم تا به مدد آن، با نصب درام فیلتر و دیزل ژنراتور، فرایند برگشت آب در مجموعه پرورش ماهی را فراهم کنیم اما تاکنون هیچ مساعدتی به ما نشده است.

 

این فعال عرصه پرورش تولید ماهیان خاویاری در استان فارس گفت: یکی از مشکلات ما در شش ماه نخست سال این است که برخی کشاورزان به خاطر خراب بودن جوی آب کشاورزی منطقه، جوی آب مجموعه ما را مسدود می کنند و حال آن که به خاطر خراب بودن جوی های آبشان، آبی به مزرعه شان هم نمی رسد و از این رو، باید شبانه روزی نگهبان آب باشیم، آن هم آبی که فقط از استخر پرورش ماهی عبور می کند و به مزارع پایین دست می رود ولی یک لحظه قطع شدن آن معادل نابودی تمام ماهیان خاویاری مجموعه است.

 

اعلمی فر از مسئولان خواست که وی را در پیشبرد برنامه های پرورش ماهی یاری کنند.

 

وی گفت: از سال ۹۱ که ماهی ریزی را آغاز کردم، فعالیت ما به سوددهی نرسیده است و از این رو هم اینک حدود ۳۰ میلیارد ریال بدهکار هستیم و حتی هزینه کارگر سال قبل را هم نتوانسته ایم پرداخت کنیم؛ خودم و همسر و فرزندم هم شبانه روز سر پرورش ماهی هستیم و اگر یک روز رها کنیم کل بیست میلیارد ریال ماهی موجود در آن از بین می رود.

 

وی که سابقه تدریس در دانشگاه غیرانتفاعی آفاق ارومیه و دانشگاه های جامع علمی کاربردی را دارد گفت: هم اینک ۶۰ درصد ظرفیت تولید پرورش ماهی ما به خاطر نبود نقدینگی خالی است که در صورت تامین نقدینگی، امکان فعال سازی آن و همچنین اجرای سیستم برگشت آب به پرورش ماهی، مشکلات زیادی را از فراروی واحد تولیدی ما برخواهد داشت.