۷:۴۱:۵۹ - چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶
محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید راه اندازی می شود
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از راه اندازی محور گردشگری تخت جمشید تا آخر تابستان خبر داد.   مسعود رضایی منفرد  با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید بیش از یک میلیارد تومان است، افزود: این محور سه کیلومتری از میدان ملل (در مرودشت)

8percepolis

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از راه اندازی محور گردشگری تخت جمشید تا آخر تابستان خبر داد.

 

مسعود رضایی منفرد  با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید بیش از یک میلیارد تومان است، افزود: این محور سه کیلومتری از میدان ملل (در مرودشت) آغاز می شود و تا ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید ادامه خواهد داشت.

 

مهر: وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح، مسیر ورودی به تخت جمشید ساماندهی می شود، اظهار کرد: در این طرح، ایجاد مسیرهای پیاده راه، دوچرخه سواری و تراموا پیش بینی شده که هم اینک یک هزار متر از این مسیر آماده سازی شده است.

 

رضایی منفرد با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های به عمل آمده، راه اندازی این مسیر تا آخر شهریورماه صورت خواهد گرفت به اجرای عملیات علف زنی در این مجموعه جهانی اشاره کرد و گفت: علف زنی مجموعه جهانی تخت جمشید از خردادماه و با توجه به گستردگی مجموعه و پراکندگی آثار، این عملیات یک ماه طول کشید.وی بیان کرد: علفهای هرز در تمامی محوطه و سایت های باز تاریخی روباز دیده می شود و امری اجتناب ناپذیر است و به محض اینکه علف ها خشک شد، عملیات حذف و پاکسازی آنها آغاز می شود.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه ۷۰ هکتار از محوطه تاریخی تخت جمشید از علف های هرز پاک می شود، بیان کرد: پاکسازی علف ها به صورت دستی و مکانیزه صورت می گیرد و حذف آنها از کنار آثار تاریخی با حساسیت ویژه ای و با حضور کارشناسان حوزه مرمت در مجموعه انجام می شود تا خدشه ای بر آثار وارد نشود.وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهیه طرح جامع معماری (مسترپلان) تخت جمشید اشاره کرد و افزود: این طرح جامع به صورت کاملا تخصصی و تفکیک شده در حوزه های مختلف حفاظت، مرمت، ساماندهی محوطه و باستان شناسی منطقه در فازهای کوتاه، میان و بلندمدت تهیه خواهد شد.

 

رضایی منفرد گفت: طرح مبلمان سایت، جانمایی تابلوهای معرفی، همچنین برنامه های حفاظتی و مرمتی از جمله دستورالعمل هایی است که با تهیه این طرح جامع معماری در مجموعه جهانی تخت جمشید به صورت کاملا تخصصی اجرا می شود.وی از پیشرفت ۵۰ درصدی تهیه این طرح خبر داد و بیان کرد: با تکمیل طرح و اجرای آن بی شک هرگونه فعالیت در این محوطه باستانی تخصصی تر خواهد شد.

 

نقش رستم به جهانی شدن نزدیکتر می شود

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اسکن لیزری مجموعه فرهنگی نقش رستم به اتمام رسیده، گفت:۸۰ درصد اسکن لیزری مجموعه فرهنگی نقش رستم با هدف حفاظت و آسیب شناسی نقوش برجسته و اجرای طرحی برای مرمت آن انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه اجرای چنین طرحی در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی الحاقی نقش رستم به تخت جمشید است، افزود: با تکمیل این پرونده، مجموعه فرهنگی نقش رستم نیز در فهرست جهانی ثبت خواهد شد.رضایی منفرد در بخش دیگری از این گفت وگو به ساماندهی مسیر ورودی مجموعه فرهنگی نقش رستم اشاره کرد و افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، مسیر ورودی نقش رستم ساماندهی و تغییر خواهد کرد که این اقدام در جهت ارائه خدمات مطلوب تر و دسترسی آسان گردشگران است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر