۱۳:۰۹:۳۹ - چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
مدیر اجرایی جشنواره بین المللی زیبایی اسب: مرودشت، مهد سوارکاری ایران بوده است
چندی است که از طریق رسانه ها، خبر برگزاری جشنواره بین المللی زیبایی اسب به گوش می رسد. به همین دلیل با اشراقی مدیر اجرایی این جشنواره به گفتگو پرداختیم: -لطفأ توضیحاتی در خصوص برگزاری این جشنواره ارائه بفرمایید. جشنواره تمدن پارسه، جشنواره زیبایی اسب اصیل ایرانی است؛ اسب های اصیل با نژاد ایرانی که در حقیقت از خود پایگاه تخت جمشید برخاسته اند و به عنوان اسب های نسایی شناخته می شده اند. این اسب ها که در حال حاضر با نام

چندی است که از طریق رسانه ها، خبر برگزاری جشنواره بین المللی زیبایی اسب به گوش می رسد. به همین دلیل با اشراقی مدیر اجرایی این جشنواره به گفتگو پرداختیم:

photo_2016-05-08_10-38-32

-لطفأ توضیحاتی در خصوص برگزاری این جشنواره ارائه بفرمایید.
جشنواره تمدن پارسه، جشنواره زیبایی اسب اصیل ایرانی است؛ اسب های اصیل با نژاد ایرانی که در حقیقت از خود پایگاه تخت جمشید برخاسته اند و به عنوان اسب های نسایی شناخته می شده اند.

این اسب ها که در حال حاضر با نام نژاد عرب شناخته می شوند، بعدها به خارج از ایران منتقل و پس از اصلاح نژاد مجددأ به وطن خود برگردانده شده اند.

 

-زیبایی یک اسب چگونه سنجیده می شود؟
فاکتورهای مختلفی در مسابقات زیبایی اسب مورد ارزیابی قرار می گیرند از جمله: اتصال سر و گردن، آناتومی، دست و پا و … .

 

-جشنواره فوق در چه سطحی برگزار می شود؟
این جشنواره در سطح بین المللی برگزار می شود و تاریخ آن، شش ماه قبل، در تقویم ایکاهو(کنفرانس اروپایی سازمان اسبهای عرب) به ثبت رسیده است؛ یعنی علاقمندان به سوارکاری و اسب در سراسر دنیا، از شش ماه قبل اطلاع دارند که در تاریخ ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری، در تخت جمشید مرودشت، جشنواره زیبایی اسب برگزار می شود.

داورانی از کشورهای لهستان، انگلیس، بلژیک و ایتالیا، قضاوت این جشنواره را به عهده دارند و دو مجله معتبر تخصصی اسب نیز پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاع رسانی این جشنواره را به عهده دارند که سردبیران آنها نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

 

-چه تعداد اسب در این جشنواره شرکت خواهند داشت؟
تاکنون در حدود ۱۳۰ رأس اسب از ۴ کشور برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

 

-آیا تاکنون چنین جشنواره ای در ایران و به ویژه استان فارس برگزار شده است؟
پیش از این جشنواره هایی در خوزستان، یزد، تهران، کرمان و … برگزار شده است اما برگزاری جشنواره در چنین سطحی آن هم در استان فارس بی سابقه بوده است.

 

-هدف شما از برگزاری جشنواره زیبایی اسب های اصیل ایرانی در مرودشت چیست؟
بنده در برنامه ها و مراسم سوارکاری متعددی حضور داشته ام و هربار که در این برنامه ها شرکت می کردم، از اینکه در استان خودمان شاهد چنین جشنواره هایی نیستیم، احساس ناراحتی می کردم. بنابراین به همراه سایر همکاران ارجمندم در بنیاد اسب اصیل مهرگان از جمله آقایان واحدی پور و اصلاحی، تلاش کردیم جشنواره زیبایی اسب های اصیل ایرانی را در تخت جمشید که مهد این نژاد بوده، برگزار نماییم.

 

-منظور شما این است که آنچه “اسب عرب” نامیده می شود، اصالتأ ایرانی است؟
بله. خیلی از بزرگان متخصص اسب در دنیا نیز بر این باورند. حتی یکی از صاحب نظران برجسته نیز در جلسه ای بین المللی در حضور شیوخ عرب، این مسئله را به صراحت عنوان کرد و گفت آنچه به اسم اسب عرب معروف شده، در حقیقت اسب ایرانی یا Persian Horse  است.

به طورکلی هدف ما در بنیاد اسب اصیل مهرگان، آشنا ساختن عموم مردم و به ویژه علاقمندان به اسب با این موضوع است.

 

-ظرفیت استان فارس و به ویژه شهرستان مرودشت را در رشته سوارکاری چگونه می بینید؟
ظرفیت استان فارس و به ویژه شهرستان مرودشت بی نظیر است؛ چرا که اینجا از قدیم، مهد سوارکاری بوده است اما متأسفانه به دلیل کم توجهی، این رشته اهمیت خود را از دست داد که امیدواریم سوارکاری بار دیگر اهمیت خود را بازیابد.

 

-آیا همکاری لازم برای برگزاری این جشنواره با شما صورت گرفت؟
بنده برنامه های دیگری نیز برگزار کرده ام اما این را به صراحت اعلام می کنم که برای اولین بار است که با مجموعه ای یک دست و همدل روبرو شده ام. فرمانداری مرودشت و مجموعه ادارات ذیربط، همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که حتی برای ما قدری نیز تعجب برانگیز بود!

 

دوست دارم فرصت را مغتنم شمرده و همینجا از تلاش و همکاری بسیار خوب فرماندار شهرستان مرودشت و همکاران محترم ایشان، شهرداری مرودشت، مدیریت مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر ارگان های دولتی شهرستان مرودشت تشکر و قدردانی نمایم.

 

همچنین از تمام دوستان وعلاقمندانی که ما را در برگزاری این جشنواره یاری رسانده اند نیز تشکر می نمایم و امیدوارم بتوانیم میزبان شایسته ای برای شرکت کنندگان بوده و به یاری مجموعه حاضر، خاطرات خوبی را برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان رقم بزنیم.

 

«هفته نامه مرودشت»
«گفتگو از آرزو اسماعیلی»


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر