۸:۳۴:۵۲ - یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵
مرودشت، جذابیت شهری دارد؟!
زیبا سازی شهری، نسخه ای که کمتر برای مرودشت پیچیده شده است   هفته نامه مرودشت- شهرداری در کسوت مدیریت شهری، به وسیله نصب المان‌ها، بهبود مبلمان شهری و زیباسازی شهر، می تواند نقش مؤثری را در ایجاد محیط با نشاط، برای شهروندان ایفا کند. ناهنجاری و ناهماهنگی در ظاهر شهر، بهداشت روانی شهروندان را

0407072124-lifestyle

زیبا سازی شهری، نسخه ای که کمتر برای مرودشت پیچیده شده است

 

هفته نامه مرودشت- شهرداری در کسوت مدیریت شهری، به وسیله نصب المان‌ها، بهبود مبلمان شهری و زیباسازی شهر، می تواند نقش مؤثری را در ایجاد محیط با نشاط، برای شهروندان ایفا کند. ناهنجاری و ناهماهنگی در ظاهر شهر، بهداشت روانی شهروندان را به مخاطره می اندازد.

 

علیرغم این که یکی از وظایف مهم شهرداری، ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی در فضاهای شهری و زیباسازی آن است، شهر نوپایی همچون مرودشت که در دشتی تاریخی با پیشینه ای چند هزار ساله بنا گردیده، مورد بی مهری قرار گرفته و کمتر توجهی به هنر زیباسازی شهری در آن شده است.

 

بی شک، ایجاد فضای آرام و مناسب شهری، با  نصب المان‌های شهری، فرهنگی و تاریخی و کمک گرفتن از ابزارهایی نظیر نور و رنگ در تزیین شهر و معرفی و شناساندن جاذبه های طبیعی و تاریخی مرودشت، از عوامل مهم ایجاد محیط جذاب و با نشاط برای شهروندان بوده و ضمن افزایش تعامل بین مردم و مسئولین شهری، تنش های زندگی آنها را نیز کم می کند.

 

با توجه به وجود آلودگی‌های بصری فراوان در شهر مرودشت و از طرفی گردشگر پذیر بودن این شهر، بیم آن می‌رود که کم توجهی به ظاهر شهر، نه تنها مانع ورود گردشگر به این شهر شود بلکه پیشینه دشت تاریخی “مرودشت” را نیز به مخاطره اندازد.

 

هرچند گشت و گذار در مرکز شهر و حضور در مراکز تجاری، فرهنگی و خدماتی می تواند یکی از تفریحات گردشگر به حساب ‌آید ولی در شهری همچون مرودشت با وجود اماکن تاریخی، طبیعی و مذهبی متعدد و مهم، فقدان بیلبوردهای تبلیغاتی مناسب، استفاده ناچیز از ابزارهای مدرن شهری و به کار بردن المانهای نامناسب در میادین شهر، از آرامش بصری و جذب گردشگر به شدت کاسته است.

 

اکنون زمان آن رسیده که مدیران شهری، با بهره‌گیری از روش‌های نوین و خلاقانه در راستای آراستگی ظاهری مرودشت، کوشش نموده و سیمایی درخور شأن به منطقه فرهنگی تاریخی مرودشت، ببخشند تا هم روحیه نشاط و انگیزه عمومی در سطح شهر افزایش یابد و هم به جذب گردشگران و ایجاد درآمدهای پایدار گردشگری منجر شود.

 

برای هیچ یک از شهروندان مرودشتی قابل قبول و پسندیده نیست که جمله ای تأسف بار، با مضمون “مرودشت، شهری زیبا نیست”به ذهن گردشگر متبادر شود.

 

بی شک فقدان جذابیت شهری، این چالش را تا آنجا پیش می برد که گردشگر نه تنها به گشت و گذار در شهر مرودشت علاقه پیدا نکند، بلکه به علت عدم وجود حس زندگی و نشاط در فضای شهری، کمبود المان های هنری در میادین، بلوارها، پارک ها و نقاط پرتردد شهر که بیشتر مورد توجه شهروندان و گردشگران است، نگاه خود را از مناظر شهری، طبیعی و دیگرجاذبه های توریستی مرودشت دریغ نموده و ترجیحاً با انتخاب مسیر کمربندی، برای ادامه سفر و اسکان خود در مرکز استان برنامه ریزی نماید.

 

هر چند در سال‌های اخیر و به ویژه در ایام نوروز، المان‌هایی نسبتا همگن و قابل درک در برخی نقاط شهر نصب می گردد، ولی مادامی که عملکرد اصلی المان‌های شهری مورد توجه قرار نگیرد و تکنیک‌های ویژه هنرهای شهری در ایجاد مبلمان های شهری محسوس نباشد و آشفتگی و آلودگی های بصری بیشتر خودنمایی کند، این اقدامات کلیشه ای هیچ تأثیری در ارتقای گردشگری و مفرح ساختن روان مسافران و گردشگران نخواهد داشت و به همین دلیل مدیران شهری باید در جهت رفع این ناملایمات بصری و نازیبایی‌ها تلاش کنند.

 

اقدام نسبتآ خوب شهرداری در یکی دو سال اخیر، در برداشتن نرده های فلزی و بلوار کشی و نورپردازی مسیر منتهی به کارخانه قند و همچنین خیابان ۷ تیر منتهی به خیابان قدس، هر چند تا حدی توانست منظر مخدوش ورودی و نمای کارخانه قند مرودشت را سامان بخشی کند و خیابان را از آشفتگی و آلودگی بصری رها سازد، اما به نظر می آید این ابتدایی ترین کار در جهت ارتقاء زیبایی خیابان و میدان اصلی شهر است و جای کار بسیار دارد.

 

تعریض خیابان ۱۷ شهریور و بلوار کشی آن نیز، از دیگر اقدامات مثبت و قابل توجه شهرداری است.

 

توجه به این حقیقت غیر قابل انکار ضروری است که زیبا سازی شامل بخش‌های هویتی و بومی، نمادهای همه فهم و المان های معنوی و زیباشناسانه است که اگر به درستی طراحی شود، روحیه شهروندان را تقویت خواهد کرد.

 

شهرداری و شورای شهر می بایست به دور از هر گونه سیاست زدگی، در شرایط کنونی تمرکز خود را بر ایجاد کمیته‌ای متشکل از نیروهای متخصص، باتجربه، خلاق و پژوهش‌گر با سلایق مفید و ارزشمند قرار دهند که بتوانند فرهنگ، جامعه، تاریخ، هنر و روانشناسی را به هم پیوند داده و خروجی مثبت و پرمغزی را برای تجلی زیبایی شهری، ارتقاء بهداشت روانی شهروندان و مدیریت جذب گردشگر داشته باشند. بی شک این موفقیت، ایجاد اشتغال و افزایش سهم مرودشت از صنعت گردشگری را در پی خواهد داشت؛ رویداد پسندیده و مطلوبی که در سایه عزم همگانی مدیران شهری، دور از تصور نیست.

 

عموم کارشناسان و شهرسازان معتقدند که به هر میزان هنر شهری در ظاهر شهرها بیشتر باشد، به همان میزان شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهیم بود و بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های روزمره خانواده‌ها رفع خواهد شد.

 

بر همین اساس، بدون شک مدیریت شهری در مرودشت نیز چنانچه با تخصص و تدبّر بیشتری همراه شده و از سطحی‌نگری و اعمال سلیقه‌ احتمالی خودداری کند، تلاش برای ایجاد شهری توریستی،  پرنشاط و سرزنده در دستور کار قرار گرفته و این تلاش، کمترین ادای دینی است که به شهروندان فهیم مرودشتی خواهد شد.

 

«هفته نامه مرودشت»

به قلم الدوز (ا . روستایی)


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر