۱۲:۴۷:۲۶ - پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
مرودشت دومین شهر استان از نظر کمبود در مساجد مورد نیاز
معاون بهره‌برداری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه بیش از ۴ هزار مسجد در استان فارس وجود دارد، گفت: در استان فارس ۴۰۰ مسجد دیگر در حال ساخت است.   به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، الیاس رضایی  در نشست خبری از اتمام طرح پژوهشی “آمایش مساجد استان فارس” خبر داد

51135941531372066435

معاون بهره‌برداری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه بیش از ۴ هزار مسجد در استان فارس وجود دارد، گفت: در استان فارس ۴۰۰ مسجد دیگر در حال ساخت است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، الیاس رضایی  در نشست خبری از اتمام طرح پژوهشی “آمایش مساجد استان فارس” خبر داد و اظهار کرد: براساس پژوهش انجام شده ۷ درصد از ۶۵ هزار مسجد موجود در کشور در استان فارس است.

معاون بهره‌برداری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه تا قبل از انجام طرح “آمایش مساجد استان فارس” اطلاعات دقیق و جامعی از مساجد استان فارس در دست نبود و آمارها متفاوت و پراکنده بود و همین مسئله کار ما را با مشکل رو‌به‌رو می‌کرد.

 

وی دستیابی به اطلاعات جامع و کامل مساجد استان فارس را از اهداف این طرح پژوهشی عنوان و خاطر نشان کرد: این طرح به صورت میدانی انجام شده و تمام بخشداری‌ها، دهداری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر و روستاها در این طرح درگیر بوده تا به یک آمار واحد دست یابیم.

 

بیش از ۴ هزار مسجد در استان فارس وجود دارد

رضایی با بیان اینکه در مجموع ۴ هزار و ۳۳۶ هزار مسجد در استان فارس وجود دارد و ۴۰۰ مسجد نیز در حال ساخت داریم، تصریح کرد:  ۳۴٫۶ درصد برابر با هزار و ۴۹۹ مسجد در شهرها و ۶۵٫۴  درصد برابر با ۲ هزار و ۷۳۷ مسجد در روستاهای استان فارس هستند.

 

وی در مورد آمار مساجد براساس خانوار و جمعیت، عنوان کرد: به این صورت که به ازای هر ۹۶۷ نفر و ۲۲۵ خانوار یک مسجد در استان فارس وجود دارد که نسبت به متوسط میانگین کشوری که به ازای هر یک هزار و ۵۳ نفر یک مسجد وجود دارد در شرایط خوبی قرار داریم.

 

معاون بهره‌برداری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه در شهرهای بزرگ و نقاط پرجمعیت به ازای هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر باید یک مسجد وجود داشته باشیم، بیان کرد: در روستاهای استان فارس به ازای هر ۵۳۰ نفر و در شهرهای استان نیز به ازای هر یک هزار و ۷۹۸ نفر یک مسجد وجود دارد.

 

رضایی اظهار کرد: شهرستان‌های ممسنی، رستم، کازرون و داراب بیشترین روستاهای فاقد مسجد را به خود اختصاص داده و در بخش مرکزی لامرد و رونیز استهبان نیز هیچ نقطه بدون مسجدی وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه در طرح پژوهشی “آمایش مساجد استان فارس” برای نخستین بار اسامی و عنوان‌های مساجد استان فارس به صورت یک‌جا آماده شده است، افزود: براساس آمارها مساجد روستایی استان فارس دارای ۲۶۶ عنوان و اسم هستند که به ترتیب نام “حضرت ابوالفضل” با ۴۳۹ بار تکرار و “صاحب الزمان” با ۴۲۰ بار تکرار و نام “امام حسین” با ۲۶۵ بار تکرار بیشترین فراوانی را داشته اند.

 

معاون بهره‌برداری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس خاطر نشان کرد: مساجد شهری نیز دارای  ۴۵۲ عنوان و اسم هستند که “مسجد جامع” با ۸۹ بار تکرار، نام “امام حسین” با ۶۵ بار تکرار و نام “حضرت ابوالفضل” با ۶۳ بار تکرار بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

 

وی با اشاره به معضل توزیع نامناسب و عدم نیازسنجی مساجد در استان فارس، تصریح کرد: به طور مثال روستایی در استان فارس با ۶۷ نفر جمعیت دارای ۴ مسجد است یعنی به ازای هر ۱۵ نفر یا همان ۴ خانوار یک مسجد در آن روستا وجود دارد یا در شهرهای جنوبی استان فارس روستایی با کمتر از ۲ هزار جمعیت ۲۰ مسجد و حسینیه وجود دارد و در بعضی نقاط شهری با بیش از ۱۵ هزار جمعیت مسجد نداریم.

 

اجرای طرح آمایش مساجد فارس با هدف توزیع مناسب مساجد در استان فارس

رضایی با بیان اینکه شهرک‌های حاشیه شیراز نه تنها هیچ گونه مسجدی وجود ندارد بلکه زمینی نیز برای احداث مسجد در این شهرک‌ها در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما در طرح آمایش مساجد استان فارس نیازسنجی و توزیع مناسب مساجد در استان فارس است.

 

وی با بیان اینکه رتبه اول و دوم فراوانی مساجد در استان فارس متعلق به لامرد و مهر است، بیان کرد: در شهرستان‌ لامرد به ازای هر ۲۹۳ نفر و در شهرستان مهر به ازای هر ۳۱۲ نفر یک مسجد وجود دارد.

 

معاون بهره‌برداری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان فارس شیراز با بیان اینکه در شهر شیراز به ازای هر ۲ هزار و ۴۸۲ نفر یک مسجد وجود دارد و بعد از شیراز در شهرستان مرودشت، فسا و قیر و کارزین کمترین تعداد مساجد وجود دارد، گفت: در حال حاضر با کمک خیران در شهرک‌های اطاف میان رود در حال ساخت مسجد هستیم.

 

وی اظهار کرد: در طرح “آمایش مساجد استان فارس” مشخص شده که یک هزار و ۸۴۵ باب حسینه در استان فارس وجود دارد که یک هزار و ۳۲۱ باب حسینه برابر با ۷۱٫۶ درصد در روستاها و ۵۲۰ باب حسینه برابر با ۲۸٫۴ درصد در مناطق شهری استان فارس وجود دارد که شهرستان‌های شیراز، لامرد، آباده و استهبان بیشترین تعداد حسینه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر