۶:۳۸:۱۶ - چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
مصاحبه اختصاصی پارس دشت با معاون وزیر ورزش
پارس دشت- در حاشیه مسابقه ماراتن پارس، گفتگویی با دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و آموزش وزارت ورزش و جوانان انجام دادیم که در ادامه می بینید. – با توجه به اینکه دو و میدانی رشته ای پرطرفدار در سراسر دنیاست و سرمایه گذاری های زیادی نیز در این رشته صورت می گیرد، وزارت ورزش

پارس دشت- در حاشیه مسابقه ماراتن پارس، گفتگویی با دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و آموزش وزارت ورزش و جوانان انجام دادیم که در ادامه می بینید.

IMG_3079

با توجه به اینکه دو و میدانی رشته ای پرطرفدار در سراسر دنیاست و سرمایه گذاری های زیادی نیز در این رشته صورت می گیرد، وزارت ورزش چه حمایتی را در راستای گسترش این رشته در سطح کشور انجام داده است؟ ارتباط آن با برنامه امروز چیست؟

 

در رابطه با رشته دو و میدانی، اتفاق جدیدی در این دوره افتاده است و ما شاهد شکل گیری مدیریت نوین در فدراسیون هستیم که امیدواریم باعث حاکم شدن نگاه تخصصی به تمامی حوزه های دو ومیدانی حاکم گردد. دو و میدانی رشته ای است که با توجه به تنوع رشته های آن، برخورداری از جذابیت های رقابتی و امکان برگزاری آن در نقاط مختلف، در کنار استعدادها و ظرفیت های بسیار خوبی که در رشته های مختلف، سرعت، استقامت و پرتاب ها در کشور وجود دارد، می تواند آینده ای روشن داشته باشد. نتایج خوبی نیز در رقابت های بین المللی اخیر کسب شده است و ورزشکاران ایرانی نشان داده اند که با یک برنامه ریزی جامع، دو ومیدانی می تواند در تمام رقابت های قاره ای و جهانی موفق باشد.

 

برگزاری مسابقه بین المللی دو ماراتن پارس، یک فرصت تاریخی است. فدراسیون دو و میدانی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان فارس و استفاده از ظرفیت های تاریخی و مدیریتی موجود در منطقه مرودشت توانسته اولین ماراتن بین المللی فارس را در یک منطقه تاریخی برگزار نماید که این بسیار قابل تقدیر است.

 

 استقبال قابل توجهی که از سوی دوندگان کشورهای مختلف از این برنامه شد، نشان دهنده این بود که می توان با استفاده از ظرفیت های موجود، زمینه را برای حضور گسترده تر ورزشکاران خارجی در کشور فراهم کرد.

 

شرکت ورزشکاران بیش از ۲۷ کشور جهان در این رقابت ها، مسئله ای بسیار ارزشمند است. ظرفیت های تاریخی و گردشگری مرودشت، کمک کرده است ورزش را با گردشگری تلفیق کرده و از این طریق، هم معرفی شایسته ای از کشور داشته باشیم، هم در کنار توسعه ورزش، آورده اقتصادی خوبی نیز به منطقه داشته باشیم.

 

در کل، کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری است و به تمام دست اندرکاران این برنامه خسته نباشید گفته و امیدوارم با انسجام و همکاری جمعی شاهد استمرار این حرکت در سال های آینده بوده و شاهد گسترش این رقابت در سال های آتی باشیم.

 

-آیا در سال های آینده نیز می توانیم شاهد برگزاری این رویداد بوده و امیدوار به گنجاندن این رقابت در تقویم فدراسیون جهانی باشیم؟

خوشبختانه کشور ما، دارای قابلیت های گردشگری، تاریخی، ورزشی و … است که می تواند با تکیه بر آنها، این حرکت را در سطح بسیار گسترده تری در سال های آتی ادامه دهد. با توجه به رویکرد مدیریت جدید در فدراسیون دو و میدانی و ابتکار عملی که در این راستا نشان دادند، انتظار می رود در سالهای پیش رو، اتفاقات بین المللی بیشتری را در این منطقه مهم تاریخی شاهد باشیم.

 

-آقای دکتر، شهرستانی مثل مرودشت دارای قهرمان های فراوان در رشته های مختلف است. برای تقویت بنیه شهرستان هایی از این دست که علیرغم امکانات بسیار محدود، قهرمانان بسیاربزرگی در سطح بین المللی معرف نموده اند، چه برنامه هایی در دستور کار وزارت خانه قرار دارد؟ گاهی اینگونه احساس می شود که نیاز است شهرستان هایی با چنین موقعیتی، بتوانند پل ارتباطی ویژه ای با خود وزارتخانه داشته باشند و ارتباط آنها محدود به اداره کل نباشد.

اتکای ورزش ایران برای توسعه، بایستی به استان ها و شهرستان ها باشد. رویکرد وزارت ورزش و جوانان نیز در این دوره، این است که بتواند با اختصاص امکانات و اعتبارات لازم به استان ها و شهرستان ها از توسعه ورزش در مناطق مختلف کشور حمایت کند. این رویکرد هم در وزارت ورزش در مورد استان ها و فدراسیون ها وجود دارد و هم فدراسیون ها نیز حمایت از هیات های استان و شهرستان ها و فعال نمودن آنها را در دستور کار دارند.

 

اندک اعتبارات وزارت ورزش و جوانان نیز به تقویت هیات های استان و شهرستان ها اختصاص یافته است. اعتقاد راسخ داریم که در صورت فعال و پویا بودن هیات های ورزشی در استان و شهرستان ها هست که ورزش کشور چه در بعد قهرمانی و چه در زمینه همگانی، متحول می شود. بر همین مبنا نیز وزارت ورزش و جوانان، اولویت خود را در جهت تقویت شهرستان ها و استان ها و کشف استعدادها از طریق هیات ها قرار داده است.

 

لذا در این دوره سعی شده، نگاه از تهران و سایر کلانشهرها برداشته شده و با نگاهی عدالت محور، شرایط پرورش استعدادها در جای جای کشور فراهم نماییم. استان فارس نیز یک استان دارای پتانسیل بالا در ورزش است که در رشته های مختلف توانسته قهرمانان ارزنده ای به کشور معرفی نماید.

 

در این دوره نیز اداره کل فارس برنامه های خوبی برای حمایت از ورزش شهرستان ها در دستور کار قرار داده است که امیدواریم بتوانیم پاسخگوی مردم و ورزشکاران با استعداد شهرستان های فارس بویژه مرودشت باشیم.

 

-جناب احمدی، پس از ادغام هیئت های بانوان و آقایان، توسعه ورزش بانوان به نوعی تحت تأثیر نگرش و تصمیم گیری روسای هیئت ها قرار گرفته و استقلال مدیریتی ورزش بانوان خدشه دار شده و روند توسعه آن، کند و در برخی موارد نیز متوقف گردیده است. در این شرایط که اسپانسرها اقبال کمتری برای حمایت از تیم های ورزشی دارند، برداشته شدن حمایت های دولتی نیز بسیار به ورزش بانوان لطمه زده است. آیا وزارت خانه برای پر نمودن این خلأ برنامه ای دارد؟

نگاه دولت تدبیر و امید که چندین بار نیز مورد تأکید ریاست محترم جمهور قرار گرفته است، ایجاد فرصت های برابر برای بانوان و آقایان در زمینه فعالیت های ورزشی است که این نیز بعنوان یکی از اولویت های وزارت ورزش و جوانان، در دستور کار قرار گرفته است. اعتقاد ما این است که فدراسیون ها و هیات های ورزشی نیز باید نگاه برابر را درجهت توسعه ورزش بانوان دنبال نمایند.

 

امروز شاهد بیش از ۸ هزار بانوی ورزشکار، در پست های مختلف ورزشی در سطح فدراسیون، هیات و باشگاه های ورزشی هستیم. تلاش ما این است که بتوانیم با حضور خود بانوان و با مدیریت خودشان، شرایط بهبود ورزش بانوان را فراهم نماییم.

 

بخشی از مشکلات ورزش بانوان، مربوط به فقدان زیرساخت های لازم جهت فعالیت آنهاست که در این دوره کوشیده ایم در اختصاص امکانات به بانوان این اولویت را در نظر بگیریم.

 

-این اقدام حمایتی به چه نحوی صورت می گیرد؟

مثلأ در ابلاغیه هایی که به استان ها داشته ایم تاکید کرده ایم برای اختصاص زمان بهره برداری از مکان های ورزشی، بانوان در اولویت قرار گیرند. همچنین در بعد ورزش قهرمانی از حضور بانوان در رشته های مختلف قهرمانی، حمایت شود. در بحث ورزش همگانی نیز هیچ تفاوتی بین آقایان و خانمها نبوده است.

 

وزارت ورزش و جوانان، تلاش خود را در این زمینه انجام داده است اما می طلبد بانوان نیز در در بخش های مدیریتی و هم از نظر حضور و مشارکت، فعال تر باشند و محدودیت امکانات، بهانه ای برای عدم حضور آنها در فعالیت های ورزشی و یا محدود شدن فعالیت های آنان در یکی دو رشته ورزشی خاص نباشد.

 

سیاست وزارت ورزش و جوانان، حمایت از ورزش بانوان است و این رویکرد نیز خوشبختانه با جدیت در معاونت ورزش بانوان پیگیری می شود. این بخش مهم جامعه نیز باید با حضور پررنگ در صحنه های ورزشی و مطالبه گری، حقوق خود را استیفا نمایند و این یکی از بزرگترین خواسته های ماست. ما بر این باوریم که اگر بانوان و دختران فعالی در زمینه ورزش داشته باشیم، از جامعه سالم تری برخوردار خواهیم بود.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر