۹:۴۴:۰۳ - دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵
موزه تل آجری تخت جمشید ساخته می شود
معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: طرح ایجاد سایت موزه تل آجری پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات انجام شده نهایی شده و در حال حاضر مراحل ساخت قطعات به اتمام رسیده، مطالعات درباره جانمایی آن در حال انجام و فاز بعدی در دستور کار قرار دارد.   به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت

82268228-71094147

معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: طرح ایجاد سایت موزه تل آجری پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات انجام شده نهایی شده و در حال حاضر مراحل ساخت قطعات به اتمام رسیده، مطالعات درباره جانمایی آن در حال انجام و فاز بعدی در دستور کار قرار دارد.

 

به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، محمد حسن طالبیان به همراه سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا و با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی فارس از محدوده تل آجری بازدید کرد و  اظهار داشت: آنچه که در چند سال اخیر از کاوش‌های تل آجری به دست آمده منجر به کشف شواهدی از پیشینه این مکان شده که دستاوردی مهم در رفع برخی ابهامات باستان شناختی در روند ساختار شهر پارسه و کارکرد این منطقه داشته است.

 

طالبیان اهمیت بقایای موجود تل آجری را نیازمند حفاظت و مرمت اصولی دانست و گفت: طرح ایجاد سایت موزه تل آجری پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات انجام شده نهایی شده و در حال حاضر مراحل ساخت قطعات به اتمام رسیده، مطالعات درباره جانمایی آن در حال انجام و فاز بعدی در دستور کار قرار دارد.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: محوطه تل آجری که در فهرست آثار ملی  به ثبت رسیده از سال ۹۰ تاکنون  یکی از مراکز مورد کاوش مشترک  باستان‌شناسان ایرانی- ایتالیایی در نزدیکی تختگاه  تخت جمشید است و بخشی از بقایای شهر کهن پارسه را در خود جای داده است.

 

به گفته طالبیان مواردی چون کشف کتیبه‌های  بابلی که سندی معتبر بر استقرار دروازه ورودی شهر پارسه در تل آجری مرودشت است، پلان به دست آمده از بنای کشف شده در تل آجری بر اساس اطلاعات مقدماتی، وجود شباهت زیاد بین آجرهای لعابدار کشف شده دروازه‌ها  با نقوش اسطوره‌های بین النهرین سبب شده که این منطقه مورد توجه محققان قرار گیرد.

 

وی افزود: علاوه بر این نقوش حیوانات ترکیبی با  نقشی از مار، عقاب و پنجه شیر که  برای نخستین بار در این محوطه کشف شده و همچنین وجود سکوهایی در کنار دیوارهای دروازه (تل آجری) و بسیاری از موارد و شواهد به دست آمده سبب شده که جایگاه تل آجری چه از نظر ارزش تاریخی و چه از حیث هویت محتوایی بیش از پیش مورد توجه باستان‌شناسان و محققان قرار گیرد.

 

طالبیان گفت: بناهایی که در این محوطه کشف شده به احتمال زیاد پیش از بنای تختگاه تخت جمشید ساخته شده و در واقع کشفیاتی که در ۵ سال اخیر در این منطقه به دست آمده می‌تواند راهگشای شناخت اهمیت و کارکرد بنا باشد و  این اطلاعات، خلاءهای تاریخی شهر پارسه به ویژه در دوره حکومت کوروش و کمبوجیه و پیش از به قدرت رسیدن داریوش هخامنشی در سال ۵۲۱ پیش از میلاد را پر می‌کند.

 

معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر حفظ و نگهداری، شناخت دقیق‌تر و کامل‌تر از این مجموعه  افزود: این محوطه تاریخی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستان شناسی است که قابلیت تبدیل به یک سایت موزه تخصصی را دارد و می‌تواند به یکی از جاذبه‌ها برای گردشگران ورودی به استان تبدیل شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر