خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۸/۱۹ ۱۵:۲۴
شناسه خبر : 17214

نسل تمام نشدنی جبهه ها… / گفتگو با حاج جعفر اسکندری مدیر سایت عاشوراییان مرودشت

گزارش بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس مرودشت   درد را دیدن و شناختن، کار هر کسی نیست. عشق را فهمیدن و همراهش شدن، هنری نیست که از همه برآید. از دنیای هزار رنگ دل بریدن و دل به دوست دادن،کار مردان بزرگی است که در این خاک سوخته از باروت، فراوانند.   پای صحبت های مردی نشستیم که سال ها از حضورش در جبهه می گذرد اما خاطراتش به تازه گی شبنم است. جعفر اسکندری برادر شهید صفر اسکندری را خوب می شناسیم…     – جناب اسکندری، لطفا در خصوص اپلیکیشن شهدا بیشتر توضیح دهید. دلیل طراحی این اپلیکیشن چیست؟ با توجه به گسترش بیش از پیش فضای مجازی در میان مردم، ما نیز کوشیدیم از فرصت بوجود آمده استفاده نموده و مردم ...

img_4409

گزارش بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس مرودشت

 

درد را دیدن و شناختن، کار هر کسی نیست. عشق را فهمیدن و همراهش شدن، هنری نیست که از همه برآید. از دنیای هزار رنگ دل بریدن و دل به دوست دادن،کار مردان بزرگی است که در این خاک سوخته از باروت، فراوانند.

 

پای صحبت های مردی نشستیم که سال ها از حضورش در جبهه می گذرد اما خاطراتش به تازه گی شبنم است.

جعفر اسکندری برادر شهید صفر اسکندری را خوب می شناسیم…

 

 

جناب اسکندری، لطفا در خصوص اپلیکیشن شهدا بیشتر توضیح دهید. دلیل طراحی این اپلیکیشن چیست؟

با توجه به گسترش بیش از پیش فضای مجازی در میان مردم، ما نیز کوشیدیم از فرصت بوجود آمده استفاده نموده و مردم -به ویژه نسل جوان- را از این طریق با شهدا آشنا سازیم. مردم با مراجعه به سایت عاشوراییان می توانند اپلیکیشن شهدا را دانلود نموده و بر روی گوشی های خود نصب نمایند و از این طریق نوعی گالری تصویری به همراه تمام اطلاعات موجود از شهدای گرانقدر مرودشت را در دسترس داشته باشند.

 

آیا نمونه قبلی از این کار موجود است؟

تا آنجا که اطلاع دارم در شهرستان های دیگر، کاری بدین شیوه انجام نشده و می توان گفت این اولین نسخه از این نوع اپلیکیشن می باشد.

 

 

img_4468

ویژگی های این برنامه چیست؟

از ویزگی های اپلیکیشن این است که جستجو بر اساس طبقه بندی های مختلف از جمله عملیات، سن و … را امکان پذیر می نماید.

در قسمت اولین های مرودشت، کاربران می توانند با اولین شهدا، اولین فرماندهان شهید، کم سن و سال ترین شهدا که متعلق به دو برادر شهید به نام های صفرعلی و کوچکعلی عسکری است که طی دو سال متفاوت ولی هر دو در سن ۱۳ سالگی یکی ۱۳سال و ۱۰ ماه و ۱۷ روزو دیگری ۲۱ روز شهید شده اند آشنا شوند. گالری تصاویر نیز از تصاویر رزمندگان و شهدا تشکیل شده است.

 

بخش دیگر این اپلیکیشن، آشنایی با رزمندگان و فرماندهان سپاه است. شهدای روحانی، نوجوان (بر اساس سن و با دقت روز)، معلم، شهدای مرودشت، روستا و بخش و…شهیده زن و… هر گروهی که انتخاب شود، بیوگرافی و وصیت نامه را مشاهده خواهیم نمود و یک آلبوم عکس که هنوز به صورت کامل تکمیل نشده است.

حتی کوشیده ایم اطلاعات کاملتری از بخشها مثل جمعیت بخش، تعداد خانواده های رزمنده و… را در این برنامه ثبت نماییم. این برنامه در سطح استان فارس و بلکه کشور بی نظیر است. حتی از شهیدان سایر شهرها، مدافعان حرم، فرماندهان کشور نیز در این برنامه اطلاعاتی وجود دارد. اطلاعات استانها نیز به تفکیک شهر وجود دارد تا ان شاءالله بتوانیم به مرور کل کشور را پوشش دهیم.

 

سلیمانی: آیا این کار به صورت سازمانی صورت گرفته است؟

خیر این برنامه به صورت شخصی بوده و تنها یکی دو نفر داوطلب، در جمع آوری اطلاعات به ویژه وصایای شهدا بنده را یاری داده اند.

اتفاق دیگری که در حال شکل گیری است، جمع آوری و مستند سازی خاطرات شهداست. این اطلاعات را هم از طریق سرکشی به خانواده ها و رزمندگان و هم از طریق گفتگو با دوستان کسب می نماییم. مثلا عملیاتی را اعلام می کنیم و می گوییم هرکس از این عملیات خاطره ای دارد بگوید و با کنار هم گذاشتن این خاطرات، تصویری کلی از آن عملیات به تصویر می کشیم.

 

سلیمانی: تاکنون در فضای مجازی یا از طریق دیگر به اطلاع رسانی این برنامه پرداخته اید؟

اولش که شروع کردیم رفتیم سراغ مسئولین، اما از آنجایی که خیلی با طرح آشنا نبودند، تمایلی برای حمایت از آن نشان ندادند. به همین دلیل نیز گفتیم ابتدا قسمت مرودشت را تکمیل نماییم و به مسئولین نشان دهیم، سپس در صورت حمایت اقدامات بعدی را بعمل آوریم. مرودشت را تکمیل کردیم و مجددأ به مسئولین مراجعه نمودیم و نشان دادیم که این نرم افزار چگونه قابلیت تبدیل شدن به بانک اطلاعات شهدای سراسر کشور به تفکیک را دارد. ولی توجه دلخواه به این امر نشد.

چون قصد بر این داریم که ابتدا کار تکمیل شود سپس اطلاع رسانی گسترده صورت گیرد، هنوز اقدام جامعی نداشته ایم.

 

ِآیا این تنها فعالیت شما در فضای مجازی است؟

خیر. بر روی این اپلیکشین حدود هشت ماه است که کار می کنیم اما سایت عاشوراییان تقریبأ نزدیک به ۶ سال است که فعال شده است. البته ابتدا با وبلاگ شروع کردیم بعد سایت را راه اندازی نمودیم.

 

سلیمانی: آیا اپلیکیشن در مرودشت طراحی شده است؟

از آنجایی که به دنبال یک نرم افزار خاص بودم، نمونه های بسیاری را مشاهده نمودم ولی انتظارات را برآورده نمی ساخت. تا اینکه در تهران با این اپلیکیشن برخوردنمودم و آن را خریداری نمودم.

 

برآوردتان از زمان نهایی تحویل کار چیست؟

ما در نظر داریم که دسته بندی های مختلفی از جمله جغرافیایی، موضوعی، سن و … را اجرا نماییم که کاری بسیار زمان بر است.

 

ابوالحسنی: منابع مورد استفاده از کجا بوده است؟ اصلأ این کار از کجا آغاز شد؟

سال ۱۳۸۶ در پایگاه سلمان مسجد امام محمدباقر(ع) برنامه ای را در جهت تجلیل از رزمندگان فعال مسجد اجرا نمودیم و اعلام کردیم هرکس عکسی از این رزمندگان دارد، به مسجد بیاورد. خودم هم عکس هایی را که داشتم به همراه بردم و نمایشگاهی را در مسجد برپا نمودیم.

برگزاری این نمایشگاه، با نصب تابلوهای شهدا در سطح شهر همزمان شد. به بنیاد مراجعه نمودیم و تعدادی از این تابلوها را نیز به امانت گرفتیم و نمایشگاهی برپا شد که در حد نمایشگاه های استانی بود. حضور مردم و به ویژه خانواده های شهدا در این نمایشگاه باعث شد که برخی از خانواده ها یا حتی خود رزمندگان، عکس هایی را ببینند که خودشان نداشتند و لحظه های نابی در آن نمایشگاه به تماشا گذاشته شد.

 

استقبال خوب مردم باعث شد که مدت زمان نمایشگاه را تمدید کنیم و تشویق شویم که این نمایشگاه را شهرستانی کنیم. بنابراین خبر نمایشگاه را اعلام نمودیم و از اقشار مختلف نیز برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم. همچنین این برنامه باعث شد، خود رزمنده ها نیز ترغیب شوند عکس هایشان را در اختیار ما نیز قرار دهند. بنابراین می توان گفت اولین و یکی از مهمترین منابع ما، خود رزمندگان و همرزمان شهدا بودند. یک دستگاه اسکن گذاشته بودیم در محل که هر خانواده یا فردی که عکس با خودش می آورد، همانجا اسکن و عودت داده شود.

بدین گونه با برگزاری این نمایشگاه در مکان های مختلف مثل پارک شهر، دانشگاه، مدارس و … خود رزمندگان عزیز ترغیب شدند عکس هایی که شاید تا چند وقت قبل از نمایشگاه، تمایلی برای در اختیار قرار دادن آن ها نداشتند، خودشان پیشقدم شوند. جمع آوری اولیه بدین شکل صورت گرفت و در قدم های بعدی، خانواده های شهدا نیز به این حرکت کمک کردند.

 

آیا قرار گرفتن آثار و یادگار شهدا در آرشیوها و دور از دیدگان مردم کمکی به ترویج فرهنگ شهادت می کند؟

معتقدم مردم باید بتوانند آثار دفاع مقدس را در تمام فصول سال و هر زمان که بخواهند، ببینند. بنده حتی تا استان و کشور هم پیگیری کردم. آثار باید حفظ شوند ولی الان وضعیت مشخصی ندارد. در استان فارس شهدا مهجورند. چرا ما بولواری به نام “شهید ولی نوری” نداریم و سعی نکرده ایم آنها را بشناسانیم؟

سلیمانی: نگاهی به آمارها نشان می دهد تعداد شهدای شهرستان مرودشت به تنهایی بیش از برخی از استانهاست. آیا در زمینه معرفی شهدا به مردم نیز این جایگاه به نحو درخور انجام شده است؟ آیا حضرتعالی و مجموعه برگزار کننده این نمایشگاه، از حمایت های سازمانی هم برخوردار بوده اید؟

 

پیش از راه اندازی این نمایشگاه، مسئولین مختلف را آگاه نمودیم و کارمان   را توضیح داده و از ایشان خواستیم خودشان کار را مدیریت نمایند اما هیچ حمایتی و هزینه ای از سوی متولیان صورت نگرفت. ما تنها هدفمان این است که مجموعه ارزشمندی که جمع آوری شده، پیش دیدگان شهروندان قرار گیرد تا فرهنگ و رشادت های دفاع مقدس زنده نگه داشته شود.

متاسفانه این آثار در حال فراموش شدن و حتی تخریب است. برخی اظهارنظرها که در حوزه دفاع مقدس می شود و گاهی هم آزاردهنده است، به این دلیل صورت می پذیرد که مردم از واقعیت ها بی اطلاعند و اخبار و اطلاعات جنگ به خوبی به آنها منتقل نشده است.

 

گاهی برخی از اتفاقات برای مردم به یک داستان می ماند در حالی که بسیاری از شهدای همین شهر، کارهایی در جبهه انجام داده اند که باورنکردنی است. منتها باید بستری فراهم باشد تا این خاطرات، به صورت ملموس به مردم منتقل شود.

البته استقبال مردمی خوبی صورت گرفت، برنامه ریزی داشتیم که دانش آموزان بیایند و روایتی از جنگ داشته باشیم. حتی وقتی راوی صحبت می کرد، کلیپ ها و تصاویری از حضور خودش در جنگ را پخش می کردیم تا بر اثرگذاری برنامه بیفزاییم. اما در بحث سازمانی چنین نبود. از چند هفته قبل از هفته دفاع مقدس، نامه زدیم و دعوت کردیم از ادارات و نهادهای مختلف که به نمایشگاه بیایند و به همراه پرسنل شان بازدید داشته باشند. از تمام ادارات، تنها ۳ مجموعه به این مکان مراجعه نمودند.

 

 اسماعیلی: آیا به هدف خود از برگزاری این نمایشگاه رسیدید؟

خانمی اینجا آمد و گفت: در خواب دیده ام که یک شهید بزرگوار به من جانمازی هدیه داده بود. اتفاقی از برگزاری این نمایشگاه مطلع شده و عکس این شهید را در میان عکس ها دید و همین جا به نماز ایستاد. صحنه بسیار تأثیرگذاری بود. آموزش پرورش هم تأثیر این برنامه را دید، برای همین استقبال خود را ادامه داد. این فعالیت ها در جهت آشنایی و زنده نگه داشتن یاد شهدا صورت می گیرد و بنابراین فکر می کنم به هدف خودمان رسیدیم. این نمایشگاه، تلاشی بسیار ناچیز بود که به سهم خودمان انجام دادیم اما مکان، مالک شخصی دارد و اینک نیز موعد آن سرآمده و باید مکان تحویل گردد.

 

سلیمانی: با توجه به فعالیت های صورت گرفته، برای داشتن یک موزه که خواسته به حق مردم است، چه باید کرد؟

مسئولین به ویژه شورای فرهنگی شهر باید از نظرات افراد صاحب نظر استفاده کنند و طرح های بسیار خوبی که افراد در ذهن دارند را بررسی نموده و جامه عمل ببپوشانند. یکی از اقدامات بسیار خوبی که می تواند روی دهد، احداث یک باغ موزه است که بتوان از کلیه آثار و منابع موجود استفاده نمود. شهرداری نیز در اردیبهشت ماه قول داد که با همکاری شورای شهر، مکانی را به صورت ویژه در اختیارما قرار دهد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است و مجبوریم فعلا نمایشگاه را جمع کنیم.

 

از نظر حفظ خاطرات شهدا، چه جایگاهی در حال حاضر در سطح استان داریم؟

اگر این نمایشگاه نبود که خیلی عقب بودیم ولی این حرکت جمعی که برآمده از خواست رزمندگان است، اتفاق خوبی بود هرچند که متاسفانه مقطعی بود.

 

اسماعیلی: آیا میتوان با استفاده از این منابع، گنجینه بنیاد شهید را تکمیل و احیا نمود؟

متاسفانه از سال ۸۴ که این گنجینه ساخته شد، یک روز نیز به طور عمومی بهره برداری نشده است. قبل از اینجا، به بنیاد شهید مراجعه کردیم و گفتیم این مکان را در اختیار ما بگذارید تا آن را راه اندازی کنیم؛ هرکس هم ببیند می گوید موزه بنیاد شهید است نه فلان فرد. در جواب گفتند: باید از استان اجازه بگیریم. حتی شخصا تا آنجا نیز پیگیری کردیم و در ظاهر هم مشکلی برای این کار نیست ولی اراده ای در شهر وجود ندارد.

صالحی: عکسی از شهید صفر اسکندری در خرمشهر در یکی از باشگاه های شهرمان موجود است که بسیار زیبا و اثرگذار می باشد. می توان الگو سازی بسیار مناسبی از یک نوجوان شهید سیزده چهارده ساله انجام داد اما متاسفانه، ظرفیت ها قدر دانسته نمی شود و همواره نگاه به داشته های سایر شهرها دوخته شده است

 

جا داشته که در سال های گذشته، آثار شهدا با جزئیات بیشتری مستند شود. متاسفانه برخی از خاطرات شهدا را حتی خانواده های آنها به دلیل گذشت زمان و یا کهولت سن به یاد نمی آورند و این بسیار رنج آور است. در حالی که بیان خاطرات شهدا و انعکاس آنها، می تواند بهترین راه برای آشنا نمودن مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان با رشادت های ایشان باشد.

درحالی که مقام معظم رهبری نسبت به شکل گیری ناتوی فرهنگی گوشزد نموده اند و به مقابله با آن تأکیدمی نمایند، گاهی اهمیت آن را جدی نمی گیریم.

 

آیا خاطره ای دارید برایمان تعریف کنید؟

بنده در دوران جنگ وظیفه پشتیبانی را بعهده داشتم و فکر می کنم منزل تمام رزمنده های مرودشت رفته باشم چرا که وظیفه داشتیم علاوه بر تأمین مایحتاج جبهه از خانواده ها نیز سرکشی کنیم. بنابراین خاطرات بسیاری دارم که مجال بیان نیست. بعنوان مثال شنیدم یکی از شهدای بزرگوار مرودشت، سرنوشت هفت هشت نفر از هم رزمان خود را در یک سنگر به صورت دقیق پیش بینی می کند و عینأ آن اتفاق برای همرزمانش می افتد. یا اینکه نقش آفرینی مادران در دفاع مقدس مثال زدنی است. روزی مادری در اوج جنگ، به جبهه آمد. وقتی دلیلش را پرسیدند، گفت: آمده ام فرزندم مرا ببیند و خدای نکرده از سر دلتنگی من، از جبهه مرخصی نگیرد چرا که امام خمینی(ره)  فرموده اند که جبهه ها نباید خالی بماند.

 

سخنی اگر در پایان باقی مانده به گوش جان می شنویم.

رشادتهای مردان و زنان این سرزمین در طول هشت سال دفاع مقدس، باید به نسل های بعد از جنگ منتقل شود تا بدانند کشور چگونه به دست ما رسیده است. مطمئنأ همراهی مطبوعات می تواند کمک بسیار زیادی به پیشبرد این اقدام داشته باشد که در همین جا از تلاش و اقدام شما قدردانی مینمایم.

تشکر از شما که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

 

تنظیم: آرزو اسماعیلی–  عکس: زهرا زارعی

منبع: هفته نامه مرودشت

 

img_4400 img_4402img_4397 img_4411 img_4413 img_4417 img_4418 img_4419 img_4422img_4431 img_4434 img_4437 img_4439 img_4442img_4448 img_4451 img_4459 img_4462 img_4455 img_4463 img_4465img_4470 img_4473 img_4474 img_4475 img_4476 img_4478 img_4481 img_4482 img_4483 img_4489img_4500 img_4509img_4511 img_4514 img_4515 img_4518img_4519 img_4520 img_4523 img_4525