۱۵:۳۶:۱۱ - چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس آموزش و پرورش مرودشت
هفته نامه مرودشت- مدیر آموزش و پرورش مرودشت در نشست خبری خود با اشاره به ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش در این شهرستان طی چند سال اخیر، بیان داشت: پس از کسب تجربه در قسمت های مختلف این اداره از تدریس در دوره راهنمایی گرفته تا مدیریت مدارس، کارشناس، کارشناس مسئول و معاونت، این فرصت

IMG_9137

هفته نامه مرودشت- مدیر آموزش و پرورش مرودشت در نشست خبری خود با اشاره به ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش در این شهرستان طی چند سال اخیر، بیان داشت: پس از کسب تجربه در قسمت های مختلف این اداره از تدریس در دوره راهنمایی گرفته تا مدیریت مدارس، کارشناس، کارشناس مسئول و معاونت، این فرصت برای بنده ایجاد گردید که در نهایت به عنوان مدیر این مجموعه به جامعه فرهنگی شهرستان خدمت نمایم و امیدوارم که توانسته باشم به بهبود شرایط کمک نموده باشم.

 

مرتضی چراغی افزود: کسب مقام سوم استان فارس در حوزه تربیت بدنی به صورت تیمی، کسب مقام اول استان در تحت پوشش قراردادن افراد بازمانده از تحصیل و افرادی که میانگین سنی آنها از ۱۰ سال تا ۴۹ سال است و نهضت سوادآموزی و کسب رتبه دوم استان در حوزه امور تربیتی و بهداشت مدارس از جمله افتخارات آموزش پرورش شهرستان بوده است.

 

رئیس اداره آموزش و پرورش مرودشت به فعالیت هایی که در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام شده است نیز اشاره نمود و گفت: در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز با هماهنگی نهادها، دانش آموزان و والدین آنها، برنامه های این اداره اکثرا تحقق یافته هرچند که معتقدیم هنوز تا رسیدن به تمامی اهداف درنظر گرفته شده، فاصله داریم.

 

وی تصریح کرد: در حوزه معاونت آموزش ابتدایی، با توجه به ۳۰ شاخصی که اداره کل ما را با آن ارزیابی کرده، رتبه ۹ را از ۵۹ منطقه کسب کردیم و در حوزه آموزش متوسطه در سال ۹۴ رتبه ۳۱ را از مجموع ۵۹ منطقه کسب کردیم و امسال با ۶ پله صعود در رتبه ۲۵ ایستاده ایم و میانگین نمره کارنامه دانش آموزان، یک نمره ارتقا یافت که این نشان دهنده اهمیت کار انجام شده است.

 

چراغی به قرار گرفتن مرودشت در رتبه ۳۱ استان در سال ۹۳ اشاره نمود و اذعان داشت: این مسئله باعث شدکه زنگ خطر افت تحصیلی در مرودشت به صدا درآید. بنابر این با تأکید فرماندار وقت و نماینده، وارد عمل شدیم و در همین راستا منشوری را در ۱۴ بند آماده و برای نظرات اصلاحی به آقای صالحی کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دادم و پس از اصلاح و ویرایش به عنوان شعار محوری ما انتخاب و بعد از اصلاح در شورای معاونین بررسی و مصوب شد و به مدیران مدارس ابلاغ و درخواست اجرا گردید.

 

وی اظهار داشت: پس از بررسی مشخص شد یکی از علت هایی که ما در رتبه ۳۱ قرار گرفتیم عملکرد سه مدرسه بوده است. یکی از مدارس پسرانه شهر در کلاس انسانی ۳۰ نفره، تمام ۳۰ دانش آموزش را مردود اعلام نموده و یا در یک دبیرستان دخترانه که ۲۸ دانش آموز انسانی داشته نیز هر ۲۸ نفر مردود شدند و یک مدرسه پسرانه روستایی در رشته انسانی ۱۰ درصد قبولی داشته در حالی که ما در رشته های ریاضی و تجربی پیشرفت داشتیم. پس از اصلاح رویه، امسال شاهد این بودیم که همان مدرسه روستایی ۷۸ درصد قبولی داشته است و همان مدرسه پسرانه که در رشته انسانی نزدیک به ۶۲ درصد قبولی داشته است.

 

وی افزود: در کنکور ۹۳ پانزده نفر قبولی در رشته پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی داشتیم و در سال ۹۴ به ۳۵ نفر می رسد که تقریبا ۱۳۵ درصد رشد داشته است و این نشان دهنده حرکت بر اساس شاخص ها و بر اساس برنامه است.

 

وی در خصوص وضعیت سازمان دانش آموزی مرودشت و پروژه مهر بیان داشت: سازمان دانش آموزی مرودشت رتبه برتر استان را کسب کرده و در زمینه پروژه مهر در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ از اردیبهشت ماه جلسات منظم را تشکیل داده ایم.

 

وی اظهار داشت: مدیر آموزش پرورش فسا و جهرم اعلام کردند که فشار زیادی را متحمل شده و با اعتراض های فراوانی نسبت به طرح هدایت تحصیلی روبرو هستند ما هم در مرودشت در این خصوص مشکل داریم اما تعداد معترضان بسیار کم است و در این راستا روز گذشته نیز با دکتر قجری که معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان هستند در این خصوص صحبت کرده ایم.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر علاقه به رشته تجربی در کشور زیاد است و ۷۰ درصد شرکت کنندگان کنکور مایل به ادامه تحصیل در رشته تجربی هستند و این یک فاجعه است چرا که نیروی لازم در بعد علوم انسانی تربیت نمی شود..

 

وی اظهار داشت: در سال های گذشته ۲۷ درصد داش آموزان ما در رشته های فنی و کاردانش ثبت نام می کردند اما  در سال گذشته ۴۲ درصد از دانش آموزان به رشته های فنی رفتند و ما قانونی را وضع کردیم که هر کس قبولی خرداد باشد می تواند در متوسطه نظری بماند و بقیه بالاجبار باید به رشته های فنی و کاردانش بروند و به اهداف سیاست های تحول بنیادین کشور نزدیک شدیم و امسال هم شیوه نامه اجرایی ما بر همین مورد اصرار دارد.

 

وی اظهار داشت: استان به ما در هر رشته سهمی اعلام کرده است که در مرودشت در رشته تجربی ۳۵۰ نفر پسر و ۷۱۴ دختر می توانیم ثبت نام کنیم که این نسبت به گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

 

این مدیر فرهنگی در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران در خصوص شهریه بیان داشت: آموزش پرورش خانواده و اجتماع سه ضلع یک تیم هستند و در کشور ما مردم در طول این سالها همواره به آموزش پروش کمک کرده اند چرا که معتقدند این کار یک کار خیر است. گرچه اصل ۳۰ قانون اساسی می گوید آموزش پرورش تا پایان دوره متوسطه باید رایگان باشد اما هیچ دولتی به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی نتوانسته است  این مورد را عملی کند و همواره آموزش پرورش با کسری بودجه مواجه بوده است و این بیانگر این است که همیشه به آموزش و پرورش با یک دید هزینه ای نگاه شده است و سرمایه ای نگاه نشده است.

 

چراغی اظهار داشت: آموزش و پرورش نیاز به کمک مردم دارد و با کمک مردم چرخ های آموزش پرورش بیشتر می چرخد و همه ما می دانیم که بر اساس قوانین مملکت دریافت شهریه در مدارس ممنوع است به غیر از مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان، شاهد، مدارس هیات امنایی و شبانه روزی که قانون مصوب خودشان را دارند، در خصوص مدارس عادی به مدیران اعلام کردیم بر اساس شیوه نامه ای که از وزارت آموزش و پرورش به ما اعلام شده است، دریافت شهریه باید کاملا به صورت داوطلبانه باشد و در زمانی غیر از زمان ثبت نام و در طول سال و با مصوبه شورای سیاست گذاری آموزش و پرورش مصوبه شورای انجمن اولیاء و مربیان می توانند از افرادی که تمکن مالی دارند مشارکت های مردمی را دریافت نمایند.

 

وی بیان داشت: در کنار این آیین نامه، آیین نامه دیگری هم تحت عنوان آیین نامه برگزاری کلاس های فوق العاده یا کلاس های اضافه داریم که آنجا صراحتا اعلام شده است اگر مدرسه ای می خواهد کلاس هایی بیشتر از کلاس های مصوب برگزار کند می تواند مشارکت هایی از دانش آموزان دریافت و این کلاس ها را برگزار کند و اغلب مدارس که اقدام به جمع آوری مشارکت می کنند در این مسیر حرکت می کنند.

 

چراغی اظهار داشت: مشارکت های مردمی تنها یک و نیم درصد از کل فرآیند آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

 

وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در مبارزه با بیماری سالک بیان داشت: سالک یک معضل اجتماعی بهداشتی است که غنی و فقیر را تهدید می کند و ما همه باید چگونگی مبارزه با پشه سالک و فرهنگ سازی را در برنامه هایمان قرار دهیم و سال گذشته در نتیجه تعامل خوبی که با مرکز بهداشت و شبکه بهداشت داشتیم و دستورات فرماندار، به صورت جدی ورود کردیم و با آموزش معلمان بهداشت، معلمان محیط زیست، معلمان علوم تجربی و حرفه و فن شروع کرده و بعد از آموزش این همکاران از ۴۲۰۰۰ دانش آموز روزانه ۳۵۰۰۰ دانش آموز آموزش دیدند و اعتقادم این است که ریشه کن کردن سالک عزم ملی می خواهد و سیاست منطقه ای زیاد نمی تواند موثر باشد.

 

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص شیوه ثبت نام بیان داشت: ثبت نام در مدارس عادی بر اساس دو محور طرح آدرس و طرح اقمار انجام می شود و  براساس طرح آدرس هر کس باید در نزدیکترین مدرسه محل زندگی خود ثبت نام شود و طرح اقمار بدین معناست که ما در یک مکان سه مدرسه کنار هم داریم و در یک بعد مسافتی هم مدرسه نداریم و بهترین گزینه طرح آدرس است. کمبود فضای آموزشی و تمایل برخی از مدیران برای جذب دانش آموزان برتر، باعث می شود که طرح آدرس به طور کامل اجرا نشود.

 

وی در خصوص تدریس کتاب اصول شهروندی در مدارس مرودشت بیان داشت: کتاب اصول شهروندی ماحصل تلاش همکاران ما در حوزه آموزش ابتدایی، شهرداری و شورای شهر است و قرار شده  محتوای این برنامه را خودمان تنظیم کنیم و تاکنون نیز۸۰ درصد محتوا آماده شده است و به زودی محتوا کامل می شود و قرار است علاوه بر آموزش پرورش مرودشت، دانش آموزان سال چهارم درودزن و کامفیروز هم تحت پوشش قرار می گیرند. بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه تهیه این کتاب است که تمام آن را شورای شهر و شهرداری متقبل شده است و یک قرارداد بیست ساله بسته می شود و بر اساس آن این کتاب طی بیست سال در مقطع چهارم ابتدایی در مدارس تدریس شود.

 

وی اظهار داشت: سال گذشته در یکی از مدارس حاشیه شهر صفر درصد قبولی داشتیم که از مدیر مدرسه دعوت کردیم و به آنها اعلام کردیم شما هم مثل مدرسه تیزهوشان می توانید معلم انتخاب کنید و پس از انتخاب معلمان، قبولی به ۶۷ درصد رسید.

 

وی در خصوص مدرسه شهید الطافی و طرح خواهرخواندگی مدارس مرودشت بیان داشت: مدرسه شهید الطافی یک مدرسه ضعیف است و مردم محل نیز قشر ضعیف هستند و در این چند سال فرماندار و شهردار را برای بازدید به این مدرسه بردیم و خدماتی داده اند و ما این مدرسه را خواهرخوانده مدرسه ملا محمد اسماعیل مردانی قرار دادیم که مدرسه مردانی قسمتی از مشارکت های مردمی را که دریافت می کند به مدرسه شهید الطافی دهد و ۳۰ مدرسه ای را که از لحاظ دریافت های مشارکتی وضع بهتری دارند خواهر خوانده مدارس حاشیه ای قرار دادیم.

 

وی در خصوص دانش آموزان افاغنه بیان داشت: بعضی شهرهای استان برای افاغنه مننوع شده اما مرودشت ممنوع نشده و سالیانه ۳۰ درصد به دانش آموزان افغانی مرودشت افزوده می شود.

 

وی اظهار داشت: هدف دولت بر این است که مدارس شبانه روزی جمع شود و در استان هم بالای ۵۰ درصد مدارس شبانه روزی جمع شده است  ولی در شهرستان در چند سال گذشته با حمایت قاطع مسئولین ما مدارس شبانه روزی مرودشت تعطیل نشدند و ما چهار مدرسه شبانه روزی داریم و دو سال است که استان تلاش می کند حداقل یکی از این چهار مدرسه را تعطیل کند ولی ما با کمک مسئولان اجازه ندادیم و مدارس شبانه روزی شهرستان جز مدارس خوب استان هستند.

 

وی بیان داشت: در میدان معلم مشکلی که داریم کمبود فضای آموزشی است و چند روز پیش هم با نماینده مجلس در خصوص ضرورت ایجاد یک مدرسه ابتدایی در میدان معلم صحبت کردم و دو قطعه زمین ۳ هزارمتری هم در این شرایط سخت تملک کردیم و مهندس برومندی خود به این قضیه اشراف داشت و گفت پیگیر ایجاد یک مجمتع ۱۵ کلاسه با اعتبار ملی در آن زمین است.

 

وی افزود: در حال پیگیری ۶ مدرسه خیرساز هستیم  که دو مدرسه در هفته دولت محقق می شود و مشکل ما این است که خیرین در شهر مدرسه نمی سازند و هر خیری که پیدا می کنیم می خواهد در مناطق محروم کار کند.

 

وی اظهار داشت: زمانی مرودشت ۶ هنرستان داشت و الان ۲۲ هنرستان دارد و هر جا دبیرستان تعطیل شده ما هنرستان ایجاد کردیم چون هنرستان با ۱۵ نفر هم میتوان راه اندازی کرد ولی دبیرستان با ۲۵ نفر راه اندازی می شود.

 

این جلسه با اهداء لوح تقدیر به خبرنگاران پایان یافت.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر