خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۱۲/۲۸ ۲۱:۴۹
شناسه خبر : 19022

هم اندیشی فرهنگی هنری سیدان با حضور رئیس ارشاد و مسئولین بخش

با حضور حجه الاسلام رستگار امام جمعه شهر و بخش سیدان، بخشدار، شهردار، اعضای شورای شهر، مسئول بسیج هنرمندان شهر ستان مرودشت، جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان هنرو ادب شهر سیدان، “نشست هم اندیشی فرهنگ و هنر سیدان” با حضور شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت برگزار گردید.   به گزارش ...

photo_2017-03-12_22-58-33

با حضور حجه الاسلام رستگار امام جمعه شهر و بخش سیدان، بخشدار، شهردار، اعضای شورای شهر، مسئول بسیج هنرمندان شهر ستان مرودشت، جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان هنرو ادب شهر سیدان، “نشست هم اندیشی فرهنگ و هنر سیدان” با حضور شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، این هم اندیشی به منظور تشکیل و کیفیت بخشی انجمن های فرهنگی، هنری، رسانه و ساماندهی فعالیت های مربوطه در شهر سیدان برگزار شد.

 

پس از تلاوت قرآن توسط عباد کشاورز عضو انجمن موسیقی شهرستان مرودشت، ابراهیم سجادیان، رئیس شورای شهر سیدان به نمایندگی از شورای اسلامی شهر سیدان با بیان اینکه فعالیت هنرمندان، فطرت انسانها را تحت تأثیر قرار می دهد، فعالیت ایشان را عاملی مهم در توسعه جامعه برشمرد و اظهار داشت:علیرغم تمام اقداماتی که به برکت انقلاب اسلامی در شهر سیدان انجام شده است، حوزه فرهنگ وهنر نیاز به فعالیت بیشتر دارد و احداث فرهنگسرا و خانه فرهنگ، حداقل مطالبه مردم و هنرمندان در این شهر می باشد.

 

عضو شورای شهر سیدان افزود: بر اساس قانون، شوراهای شهر موظفند کمیته های تخصصی مختلفی را تشکیل دهد که این موضوع در سالهای قبل نیز انجام می شد اما در سال گذشته به همت شهروندان تلاش داشته ایم این کمیته ها را با استفاده از افراد صاحبنظر احیا نماییم که در همین راستا کمیته فرهنگ، هنر و رسانه نیز با همکاری جناب سلیمانی هنرمند پرتلاش سیدان راه اندازی شده و دست صاحب نظران این عرصه را در ادامه مسیر به گرمی می فشاریم.

 

حجه الاسلام رستگار امام جمعه بخش سیدان در بخش دیگری از این برنامه، به بیان ارتباط دین و هنر پرداخت و بیان داشت: هنر، مورد تأیید دین مبین اسلام است و از سوی دیگر هنر می تواند به عنوان یک ابزار موثر در جهت تبلیغ دین و ارزش های دینی به کار رود، بنابراین دین نه تنها با اصل هنر مخالف نیست، بلکه هنر رحمانی را تأیید و تشویق می نماید.

 

امام جمعه بخش سیدان، زیبایی، گستردگی، تنوع، انتقال غیر مستقیم مفاهیم و جذابیت را از مهم ترین ویژگی های هنر برشمرد و خاطرنشان ساخت: هنرمند اگر در کنار تسلط به تکنیک های هنری، به هنر بندگی خداوند نیز دست یافت، ماندگار می شود؛ همانگونه که هنرمندان بزرگ اعصار مختلف همچون حافظ، سعدی و … پیش از آنکه هنرمندی شهیر باشند، عابد و عارفی برجسته بوده اند.

 

خطیب نماز جمعه سیدان با تأکید مجدد به ظرفیت های هنر، اظهار داشت: هنر می تواند بدون ایجاد موضع منفی در مخاطب، به بیان مفهوم خویش بپردازد و به همین دلیل ابزاری مناسب برای رهنمون ساختن جامعه به وی معنویات است و این بیان که ما با هنر مخالفیم، صحیح نیست بلکه در حقیقت مخالفت اصلی ما با بروز ناهنجاری ها و رفتارهای دور از اخلاق و دین در هر زمینه ای از جمله هنر است و امیدواریم با همکاری مسئولین، فرهنگسرایی شایسته شهر سادات، احداث شود.

 

محمد روستا، بخشدار سیدان نیز در قسمت دیگری از این نشست به بیان دیدگاه های خود در خصوص هنر پرداخت و بیان نمود: هنرمندان دغدغه بیشتری نسبت به سایر شهروندان در خصوص مسائل و مشکلات جامعه دارند و بعنوان مهره های ارزشمند، از جمله مهمترین منابع انسانی به شمار می آیند.

 

بخشدار سیدان با اشاره به کم بودن اعتبار در بخش فرهنگ خاطر نشان ساخت: بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی که هزینه های سنگین به دولت تحمیل می کند، ناشی از عدم فرهنگ سازی است که با درک این مسئله، هزینه در بخش فرهنگ، بمثابه سرمایه گذاری بلند مدت دیده خواهد شد.

 

نماینده دولت در بخش سیدان ضمن اشاره به ظرفیت های فرهنگ و هنری بخش سیدن، بیان داشت: شهرام صالحی، یکی از چهره های شناخته شده و ارزشمند فرهنگی شهرستان مرودشت است که امیدواریم با همکاری ایشان و ادامه چنین نشست هایی، بتوانیم برنامه هایی درخور شأن هنرمندان و مردم شریف بخش وشهر سیدان انجام دهیم.

 

در ادامه این برنامه، عبدالصمد سلیمانی، کارشناس امورهنری  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  شهرستان مرودشت با اشاره به پیشینه برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در شهر سیدان، عنوان داشت: از دهه ۶۰ تا کنون، جریان هنری در شهر و بخش سیدان، یک جریان پیشتاز، پیشرو و بالنده داشته است اما متأسفانه هنوز از لحاظ سخت افزاری و حمایتی، این شهر نتوانسته است به حق واقعی خویش دست یابد تا جایی که پس از گذشت دو دهه ازشهرنشینی، تنها مرکز فرهنگی رسمی و مستقل، کتابخانه عمومی آن می باشد و این شایسته چنین مردمانی با پیشینه درخشان در تمام حوزه ها نیست.

 

گزارشگر برنامه های شبکه دو و سه سیمای کشور، به برگزاری اولین نشست هم اندیشی هنرمندان سیدانی که در سال گذشته  با حضور جوانان و فعالان اجتماعی شهر برای تشکیل کمیته های مختلف در شورای  اسلامی شهر نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: شاید در آن زمان ضرورت تشکیل کمیته ها با حضور فعالان و صاحبنظران احساس نمی شد اما در ادامه، شورای محترم شهر سیدان به این نتیجه رسیدند که درراستای پیشبرد برنامه های شورای شهر و تحقق اهداف،تشکیل کمیته ها و نشست های هم اندیشی بازوی کارآمدی برای شورای شهرخواهد بود و دراین مسیر فعالان اجتماعی شهر و در رأس آن عابد سجادیان در کنارشورای شهر طرح تشکیل کمیته های دهگانه را ارائه کردند و با استقبال و همراهی شهروندان منتهی به این نشست برای تشکیل کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با توجه به اهمیت آن شده است.

 

سلیمانی افزود: امیدواریم کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با حضور و حمایت هنرمندان، پیشکسوتان و صاحب نظران، مطالبه کننده خوبی برای این حوزه مهم باشد و با آغاز فعالیت خانه فرهنگ و هنر سیدان به سرپرستی حمید روستا (مدرس سینما) درسال ۹۶ عملا این حوزه دارای متولی شده و زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت فعالیت خواهد کرد.

 

سید مسعودرضایی (صدرالدین) هنرمند پیشکسوت سیدان و رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت در قسمت دیگری از این نشست هم اندیشی بیان داشت: سالهاست که ما مسئولین در حال سخن گفتن هستیم اما امروز زمان آن رسیده است که پای صحبت هنرمندان که با ذوق و هنر به بیان دردهای جامعه می پردازند، بنشینیم و از ایشان طرح و راهکار طلب نماییم.

 

در بخش دوم این برنامه شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود پرداخت و بیان داشت: نقش سیدان در جوشش فیوضات فرهنگی و هنری در شهرستان مرودشت، بر کسی پوشیده نیست.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت ضمن تأکید بر آشنایی دیرینه با هنرمندان و مردم شریف سیدان خاطر نشان ساخت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که گریبانگیر شهرستان مرودشت و بخش سیدان است، عدم استفاده از ظرفیت افراد توانمند و برجسته بومی و حمایت ایشان، می باشد که موجب دلسردی آنها و فعالیت در شهرهای دیگر شده است.

 

وی افزود: اختلاف سلایق امری طبیعی است اما خدای نکرده اگر به سمت تخریب کشیده شود، حاصلی جز فرصت سوزی نخواهد داشت و همین جا از تمام علاقمندان به فرهنگ و دلسوزان شهر می خواهم که از رویش جوانه های فرهنگی حمایت نموده و برای پیشرفت دوستداران و نخبگان شهر، هزینه بدهند.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، افزود: سیدان، معدن سرشار نیروی انسانی است که از جمله این نیروهای ارزشمند می توان به امثال سلیمانی اشاره نمود که بعتوان نخستین شهروند- خبرنگار حرفه ای شبکه دو سیما، فرصت حضور چند دقیقه ای بر روی آنتن شبکه ملی را برای شهرستان مرودشت ایجاد نمود، اما این فرصت نه در بخش و نه در شهرستان قدر دانسته نشد.

 

صالحی با اشاره به دستاوردهای همایش مدیران فرهنگی کشور بیان داشت: وزیر محترم اطلاعات در این همایش  بیان داشتند، رسالت وزارت اطلاعات، ایجاد بستر فرهنگی همراه با نشاط عمومی است به همین دلیل نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد از برنامه های فرهنگی هنری تمرکززدایی نماید. در همین راستا اعلام آمادگی می کنیم که در صورت حمایت مسئولین شهر سیدان، این شهر می تواند همانند شهر مهر، میزبان رویداد های فرهنگی ملی شود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، در ادامه به بیان نقطه نظرات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه فرهنگ و هنر پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری، تأکید دارند که هر اندیشه ای تا در قالب هنر نیاید، ماندگار نیست و بارها نیز کار فرهنگی و فرهنگ را بمثابه هوایی که در آن تنفس می کنیم دانسته اند، افسوس که گاهی فرمایشات ایشان را دیر در می یابیم.

 

وی ادامه داد: کار فرهنگی بسیار ظریف است و گاه در عرصه جغرافیایی و سیاسی، یک کشور علیرغم غلبه بر دشمن، بر آن غالب نمیشود و از نظر فرهنگی شکست می خورد همانند مغولها که بر ایران مسلط شدند اما در ادامه رنگ و بوی ایرانی اسلامی گرفتند و این ناشی از قدرت فرهنگی کشور ما است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت به نقل از وزیر اطلاعات گفت: ایرادی ندارد که هنرمندان، تکنیک کار را از سایر کشورها بگیرند چرا که برخی از هنرها، اصالتا زاده غرب هستند اما هنرمندان مسلمان ایرانی باید بکوشند که محتوای آثار، منطبق بر  ارزشهای دینی و ملی داخلی باشد.

 

صالحی در بخش دیگری ازسخنان خود، با اشاره به راه اندازی خانه فرهنگ سیدان بیان داشت: درتلاشیم بااستفاده از ظرفیت هنرمندان بومی، کلاسها را برگزار نماییم و در این راه، حمیدرضا روستا هنرمند تحصیلکرده و با اخلاق شهرستان مرودشت نیز ما را یاری خواهند نمود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت، احداث فرهنگسرای سیدان را اولویت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت در سال پیش رو عنوان نمود و بیان داشت: در صورت واگذاری یک قطعه زمین به نام فرهنگسرا از سوی شورای شهر سیدان، با تخصیص اعتبارات عمرانی در سال جدید، این مطالبه به حق هنرمندان و مردم شریف شهر سیدان تحقق خواهد یافت و قول می دهیم نخستین پروژه جدید بخش فرهنگ در شهر سیدان احداث گردد.

 

لازم به ذکر است که در بخش های مختلف این نشست، هنرمندان سیدانی از جمله آقایان سید صدرالدین رضایی، سید محمدهادی سجادیان، سید شجاع الدین فلاحیان به شعرخوانی پرداختند.

 

بخش  و شهر سیدان با بیش از ۳۵ هزار جمعیت با بیش از  دو دهه شهرنشینی، فاقد خانه فرهنگ، سالن اجتماعات، فرهنگ سرا، نگار خانه، سینما و آمفی تئاتر می باشد.

 

در پایان این نشست، صالحی رئیس ارشاد، سجادیان مسئول بسیج هنرمندان و سایر هنرمندان و مسئولین در مراسم عبادی سیاسی نمازجمعه سیدان به امامت حجه الاسلام رستگار شرکت کردند.


مطالب مرتبط:

گزارش تصویری/ برگزاری نشست هم اندیشی هنرمندان و مسئولین شهر سیدان با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت

 

برگزاری اولین جلسه هم اندیشی شهروندان سیدان با شورای اسلامی این شهر+ تصاویر

 

تأکید عضو شورای شهر بر ادامه جلسات هم اندیشی مردم و مسئولین سیدان

 

به آسمان خواهم رسید… گفتگو با عباد کشاورزی، هنرمند خوش صدای شهر سیدان

 

گفتگو با محسن محمدزاده، نوازنده و مدرس ویولون