۷:۰۹:۴۳ - چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
پُــل یا بلای جان؟!
هفته نامه مرودشت، رضا فلاح- “پل” ها یکی از مهمترین ابنیه فنی معابر و در واقع کلید ارتباطی سامانه حمل و نقل زمینی محسوب میشوند. لزوم کارکرد مداوم به دلیل رفت و آمدهای شهری و برونشهری، هزینه های سنگین احداث هر پل، اهمیت ویژه آنها در شبکه حمل و نقل، زیان های احتمالی در صورت

IMG_07

هفته نامه مرودشت، رضا فلاح- “پل” ها یکی از مهمترین ابنیه فنی معابر و در واقع کلید ارتباطی سامانه حمل و نقل زمینی محسوب میشوند. لزوم کارکرد مداوم به دلیل رفت و آمدهای شهری و برونشهری، هزینه های سنگین احداث هر پل، اهمیت ویژه آنها در شبکه حمل و نقل، زیان های احتمالی در صورت خارج شدن هر پل از شبکه، همه و همه بیان گر جایگاه ویژه این سازه ها و اهمیت بازرسی، تعمیر و نگهداری دقیق آن در مبحث مدیریت شهری می باشد.

 

فتح آباد، روستایی با حدود ۷۰۰۰ نفر جمعیت یکی از بزرگترین و مهمترین روستاهای بخش مرکزی از نظر وسعت، جمعیت و تولید محصولات کشاورزی و دامی است.

 

جاده ارتباطی این روستا با مرودشت که ساخت آن مربوط به چند دهه قبل است عرض کمی دارد و با واقع شدن در مسیر راه آهن، رودخانه، اتوبان و چندین روستا، دارای چند پل، ورودی و خروجی ها و پیچ و خم های بسیار می باشد. این جاده علاوه بر چند روستا، مسیر شهرک صنعتی بزرگ فتح آباد مرودشت و رابط اتوبان به شهرستان بسیار پرتردد و حادثه خیز می باشد.

 

کارگاه ها، شرکت ها و زمین های کشاورزی قرار گرفته در مسیر نیز رفت و آمد خاص خود را دارند. عرض کم جاده و نداشتن حاشیه مناسب تا کنون خسارات جانی و مالی فراوانی را برای مردم در بر داشته و علیرغم اینکه چندین سال است بحث تعریض جاده ای که حدود ۴۷ مترحریم دارد مطرح بوده اما در عمل به عملیات تسطیح ساده حاشیه جاده بسنده شده است.

 

سوابق نشان می دهد اجرای پل ها با هزینه های بالا برای کم کردن حوادث و تسهیل عبور و مرور انجام می شود ولی وجود چند پل این مسیر نتیجه عکس داشته است، پل روگذر اتوبان که در نوع خود منحصر به فرد بوده و سال هاست مردم پس از بازدید های فراوان مسئولان عالی رتبه و اظهارنظر مبنی بر غیر استاندارد بودن آن، منتظر اصلاح آن هستند، پل زیرگذر راه آهن نیز بدلیل شیب نامناسب، عرض و ارتفاع کم مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

 

حال با شروع ادامه ی ساخت پل سوم در یک کیلومتری مرودشت و زمانی که دیوارهای پل سر از خاک بیرون آورده اند، شوق مردم به نگرانی تبدیل شده که این پل چه مشکلاتی در آینده ایجاد خواهد کرد!!؟

 

مخصوصا که در مسیر دوراهی روستای عماد آباد قرار گرفته و بنظر نمیرسد ورودی و خروجی مناسبی برای این روستا پیش بینی شده باشد که در اینصورت قطعا باعث حوادث جانی و مالی زیاد و جبران ناپذیری خواهد شد.

 

جای سوال دارد که آیا نهادهای زیربط و مسئول از نقشه و روند اجرای این پروژه آگاه هستند یا باید پس از بهره برداری و هدر رفتن بیت المال(مانند پل های قبلی) نواقص و ایرادات آن دیده شود؟

 

آیا بازرسی های فنی راه سازی و پل سازی انجام میشود و این پروژه را تائید می کنند؟

 

آیا ورودی و خروجی های پل( مخصوصا ورودی و خروجی عماد آباد که قطعا حادثه ساز خواهد بود) مطابق قوانین و استاندارد هستند؟

 

چرا مسیر خروجی عمادآباد بصورت انحرافی و زیرگذر در هنگام احداث همین پل جدید در نظر گرفته نمیشود؟

 

آیا جدول و جان پناه، درز انبساط، پیاده رو، نرده و قرنیز و … در مراحل آتی اجرای این پل در نظر گرفته شده است؟

 

از خسارات مالی که بگذریم چه کسی پاسخگوی اتفاقات متعدد ناگوار جانی این مسیر بوده و خواهد بود؟

 

IMG_09

IMG_10 04 05 06 IMG_08


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر