خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۴/۱۰/۳۰ ۱۶:۱۱
شناسه خبر : 12175

کاندیداهای محترم، لطفا مردم را سرگردان نکنید!

هفته نامه مرودشت- انتخاب کردن و انتخاب شدن، فرآیندی آگاهانه و مبتنی بر احراز و اثبات شایستگی هاست. بدون پی بردن به توانایی های مورد نیاز و قانع کننده در مخاطب، نمی توان دست به انتخاب زد و زمام امور را به دست کسی سپرد. هر چه حوزه کارکردی یک جایگاه، مهم تر و حساس ...

Bewilderment

هفته نامه مرودشت- انتخاب کردن و انتخاب شدن، فرآیندی آگاهانه و مبتنی بر احراز و اثبات شایستگی هاست. بدون پی بردن به توانایی های مورد نیاز و قانع کننده در مخاطب، نمی توان دست به انتخاب زد و زمام امور را به دست کسی سپرد. هر چه حوزه کارکردی یک جایگاه، مهم تر و حساس تر باشد، انتخاب افراد برای آن جایگاه حساس تر و پرمخاطره تر است. از آنجا که انتخاب مثلا یک “نگهبان” یا “سرایدارساختمان” نیاز به دقت و احراز شرایط فنی و فردی دارد روشن است که انتخاب افراد برای سمت های مهم تر و تاثیرگذارتر، دقت نظر و موشکافی بیشتری را می طلبد.

 

به گزارش تسنیم، با پایان ثبت نام نامزدهای انتخاباتی مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری، وزیر کشور از رشد ۶۵ درصدی ثبت نام در مجلس شورای اسلامی و ۶۲ درصدی در خبرگان رهبری خبر داده است. ثبت نام و حضوری که در نوع خود بی سابقه است.

 

می دانیم که لازمه افزایش مشارکت سیاسی ، وجود رقابت سیاسی و تنوع گزینش هاست و به واقع بازاری با تنوع کالا، بهتر می تواند مشتریان را با سلایق و تعلقات مختلف و متکثر جذب کند اما لزوما تنوع کاندیدا، خیر عمومی را در پی ندارد.

 

گرچه هدف اصلی و مطلوب برگزار کنندگان انتخابات “کسب مشارکت حداکثری” و ایجاد پشتوانه مردمی برای نظام مردم سالار دینی است، اما واقعیت این است که گاهی تعدد کاندیداها و حضور پرشمار افراد، تصمیم گیری در انتخاب بهترین ها را برای مردم دشوار می سازد. با تاکید بر ضرورت ممانعت از حضور آن دسته افرادی که به گفته تسنیم: « زاویه دار بودن آن ها با آرمان های انقلاب محرز است و هم چنین انگیزه برخی افراد و جریان ها برای متهم کردن نظام به نقض حقوق بشر و فرمایشی بودن انتخابات در کشور که اتفاقاً در میان افراد ثبت نام کننده، به ویژه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، قرار دارند، باید دانست که طیف های مذکور با این کار می خواهند فرصت را از شورای نگهبان برای بررسی دقیق صلاحیت ها سلب کنند».

 

صرف نظر از سلامت نفس و حضور مسئولانه اغلب کاندیداهای محترم در سرتاسر ایران اسلامی و احساس تکلیف و مسئولیت آنان برای تصدی کرسی سبز مجلس با هدف خدمت به ایرانیان شریف، این نکته را نباید از نظر دور داشت که پذیرش هر پست و مقامی در اداره کشور بدون داشتن صلاحیت های مورد نیاز، ممکن نخواهد بود. به واقع وجود این شایستگی هاست که امکان کارآمدسازی نظام سیاسی کشور را فراهم می کند؛ لذا تأکید بر افزایش مشارکت سیاسی بدین معنا نیست که فضا برای ورود ناصالحان و ناکارآمدان به مجلس فراهم آید.

 

هر فرد ثبت نام کرده، درابتدا بایست شخصا به نیت و توانایی خویش برای ورود به فرایند انتخابات واقف بوده و کارآمدی خویش را عمیقا باور داشته باشد. صرف احساس مسئولیت و تشویق خانواده، دوستان و آشنایان برای حضور در این عرصه کافی نیست. گاهی حضور بی مهابای افراد در این حوزه، علاوه بر ایجاد گرفتاری برای شورای محترم نگهبان و سایر دستگاه های درگیر در زمینه برگزاری و نظارت بر انتخابات، هدر دادن بیت المال و وقت مردم است.

زینب صفری در خبرآنلاین گزارش داد: آمار ثبت نام کاندیداها در انتخابات مجلس دهم نشان می دهد این دور حتی نسبت به انتخابات مجلس ششم به عنوان پررونق ترین دور انتخابات به جهت میزان ثبت نام ها، با افزایش نزدیک به دو برابر مواجه بوده و رکورد تازه ای در این زمینه به ثبت رسیده است.

افزایش کاندیداها یعنی افزایش تمام هزینه ها، گرفتاری ها و سازوکارهای مورد نیاز برای بررسی و احراز صلاحیت کاندیداهای محترم که علاقمند ورود به ساختمان بهارستان هستند. چه خوب بود که برخی کاندیداهای محترم با در نظر گرفتن آیات شریفه قرآن و فرمایشات معصومین(علیهم السلام) راه را برای حضور افراد اصلح تر از خویش باز می گذاشتند.

خداوند رحمان در سوره‏ نساء آیه ۵۸ می‏فرماید:«خداوند به شما امر می‏کند که امانت‏ها را به اهلش بسپارید و چون میان مردم داوری می‏کنید،به عدالت‏ داوری کنید.»از ظاهر آیه مذکور چنین برمی‏آید که مفهوم‏ «الامانات»در آیه مفهومی عام است که شامل همه امانت‏ها، اعم‏ از مالی و غیر مالی میان مردم و امانت‏های خداوند بر بندگانش اعم‏ از قرآن و سایر اوامر و نواهی و امانت‏های الهی که بر عهده زمام‏داران‏ است، می‏ شود.

مسئولیت در جامعه اسلامی، امانتی است الهی و زمام‏داران‏ موظفند حقوق رعیت را ادا کنند و عدالت را میان مردم جاری سازند و با آنان از سر لطف و مهربانی رفتار کنند و بر اساس دین و شریعت‏ اسلام آنان را رهبری و حقوق آنان را از صدقات و غنائم بپردازند. پس وقتی مدیریت هم امانتی است سنگین، باید به اهلش سپرده‏ شود. کسانی که بدون داشتن شایستگی‏های لازم در جایگاه اداره‏ امور قرار می‏گیرند و یا آنان که اداره کارها را به افرادی فاقد شایستگی‏های لازم هستند، می‏سپارند مرتکب بالاترین خیانت‏ها می‏شوند که بدون شک مایه هلاکت خود و دیگران شده و در دنیا و آخرت مغضوبند.

البته سپردن مسئولیت و دادن اختیار به افراد بدون سنجیدن و آزمودن آنها، ضعف مدیر به حساب می‏آید. در یک نظام کارآمد، سپردن‏ مسئولیت پس از شناخت افراد و توانایی آنها بر اساس‏ اختیار است. زیرا توانایی انسان‏ها در زمان آزمودن، مشخص می‏شود. در نامه ۵۳ نهج البلاغه،‏ امام علی‏ (ع)به مالک‏ می‏فرماید:«پس در کارهای کارگزارانت‏ دقت کن و آنان را با آزمایش و امتحان به‏ کار گمار و آنان را به‏ میل خود و از روی‏ استبداد رأی(بدون مشورت) به کار نگمار، زیرا استبداد و پیروی‏ از میل خود، شاخه‏ای از شاخه‏های ستم و خیانت است و از میان‏ آنان افرادی را که “باتجربه‏تر و پاک‏تر و پیشگام‏تر در اسلامند” برگزین زیرا اخلاق ایشان بهتر و خانواده آنها پاک‏تر و طمع‏شان‏ کم‏تر و در سنجش عواقب کارها بیناترند».

به علاوه، امام می‏آموزد که برای سپردن کارها به افراد،آزمون‏ صحیح لازم است و انسان اصلا نباید تنها به زیرکی و دانایی‏ خود اکتفا کند و ضوابط را زیر پا بگذارد و دچار خوش‏بینی، غفلت‏ و ظاهربینی شده و یا بدون بررسی و آزمون با تکیه بر خوش‏خدمتی‏ افراد و تظاهر به داشتن توانایی لازم، یا بر اساس روابط، آنان را به‏ کار گمارد.(نهج البلاغه،نامه ۵۳)

آنگونه که پیشتر نیز گفته شد در میان کاندیداهای ثبت نام کرده در سرتاسر حوزه های انتخابیه کشور چه بسا هستند افرادی که سوابق روشنی ندارند و اهداف آنان از ثبت نام، خدمت به مردم و نظام نیست. شورای محترم نگهبان همواره نشان داده که در دفاع از آرمان های نظام پا پس نگذاشته و موشکافی لازم را برای ممانعت از ورود ناصالحان بکار می گیرد با این حال اشاره به اندک افرادی که قصد فریب مردم را دارند، خالی از لطف نیست.

برای انتخاب اصلح، بهتر است نگاهی به سابقه افراد داشته باشیم نه ادعاهای مطرح شده از سوی ایشان، بعنوان مثال مدیری که در دوران مدیریت خود از دست یازیدن به بیت المال ابایی نداشته و قدرت خویش را در راه ارتقاء دوستان، خویشان، تصاحب مال و منافع دنیوی بکار گرفته، چگونه می تواند نماینده خوبی برای مردم باشد؟

فردی که بواسطه حضور در شورای یک کلان شهر، صاحب ثروت هنگفت و خانه میلیاردی شده چگونه می تواند صدای محرومان بوده و مانع از تخلف سایرین گردد؟

شخصی که به پشتوانه تمکن مالی و برخورداری از مال و منال بادآورده، به میدان آمده تا علاوه بر فاسد کردن فرآیند انتخابات، ذهن مردم را با پول خویش بفریبد، چه دستاوردی برای این مردم و کشور خواهد داشت؟

کسی که سفره انتخاباتی پهن کرده، قرآن را خانه به خانه گردانده و از اعتقادات مردم موحد و دیندار این سرزمین، سوء استفاده می کند چه خیری برای دین و میهن دارد؟ و قس علیهذا…

***

چند روز دیگر لیست نهایی کاندیداهای مورد تأیید شورای محترم نگهبان اعلام خواهد شد و رقابت نفس گیر کاندیداهای محترم در حوزه انتخابیه شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد جدی تر خواهد شد. با توجه به تجربه انتخابات دوره های قبل، موارد گفته شده فوق و ضرورت وحدت بخشی به جامعه سیاسی، بهتر است کاندیداهای محترم و طرفداران ایشان، نگاهی واقع بینانه به امور داشته باشند.

درست است که اعلام کاندیداتوری و ثبت نام در این فرآیند، حق طبیعی و شهروندی همه کسانی است که احساس توان کرده و آمادگی لازم را در خود یافته اند اما توجه به نکات زیر ضروری است:

۱٫این نظام، برآمده از خون هزاران شهید سرافراز است و لطمه به اعتماد مردم از هر راهی که صورت گیرد، مذموم و ناپسند بوده و کیفر اخروی دارد. تجربه ادوار قبل نشان داده حضور افراد کم توان(ولو با نیت خیر) میتواند اعتماد مردم به مسئولین را مخدوش سازد.

۲٫مجلس، جای تجربه اندوزی نیست! مجلس عرصه ای است که باید مملو از افراد توانمند و میدان دیده باشد. فرد راه یافته، باید تمام داشته هایی را که قبلا آموخته بکار گیرد تا سربلندی و خیر مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی حاصل گردد.

۳٫مردم شریف شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد هنوز رنگ و بوی عشیره ای و قومی دارند و گاهی حضور یک فامیل کم توان، آن ها را در تنگنای اخلاقی قرار داده و اجازه نمی دهد به کاندیداهای توانمند تر اما غیرفامیل، توجه نمایند.

۴٫شنیده شده که دلیل حضور تعداد اندکی از کاندیداهای محترم، حضور در مروادات قدرت و یا تصدی مناصب اجرایی است و برخی قصد دارند آنقدر در میدان بمانند تا کسی پیدا شده و دست آن ها را بگیرد! که اگر چنین باشد، از اخلاق اسلامی به دور بوده و شایسته مردم شریف این دیار نیست. مردم، گرچه ناظران خاموش هستند اما بخوبی اتفاقات پیدا و پنهان انتخابات را می بینند و بخاطر می سپارند.

۵٫ دست آخر این که بدلیل شباهت اهداف و برنامه های کاندیداهای محترم و یکسانی وعده هایی که در جلسات انتخاباتی داده می شود، ممکن است عامه مردم در انتخاب بهترین کاندیدا از میان افراد مورد تأیید شورای محترم نگهبان دچار سردرگمی شده و خدای ناکرده دست بهترین و صالح ترین فرد موجود، از رسیدن به کرسی سبز خدمتگزاری به مردم کوتاه بماند.

به فرموده مقام معظم رهبری: « بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل ‏پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافی گرى باشد، مردم را به سمت اشرافی گرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. »

واقعیت این است که بیش از همه، کاندیداهای محترم خود به مرزهای توانایی و دانش خود واقفند و بهتر است با هدف کسب صلاح دنیوی و اخروی، با خدای خویش خلوت کنند. کاندیداهایی که هنوز مجال یادگیری و تجربه آموزی دارند بهتر است کنار کشیده و راه را برای رقابت کاندیداهای باتجربه تر و توانمند تر باز کنند.

 

«تحریریه هفته نامه مرودشت»