۵:۲۹:۲۷ - سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
کتابخوانی در پاسارگاد با شاخص ۱۴۰۴ اختلاف بسیاری دارد
به گزارش طنین پاسارگاد، امروزه، میزان انتشار کتاب، کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه مردم در جوامع مختلف، یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود. خانواده عامل بسیار موثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با

8919614418516360581473245512289523774114

به گزارش طنین پاسارگاد، امروزه، میزان انتشار کتاب، کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه مردم در جوامع مختلف، یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود.


خانواده عامل بسیار موثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.که البته در حال حاضر با وجود کتابخانه های عمومی  و برنامه ها و طرح های قابل اجرا در کتابخانه های عمومی دیگر سطح اقتصادی در تقویت این امر تاثیر چندانی ندارد چرا که با پرداخت حداقل هزینه می تواند از خدمات کتابخانه های عمومی به نحو مطلوب وارزان استفاده نمایند.

 

اگر والدین و افراد بزرگ تر خانواده به مطالعه علاقه مند باشند، فرزندان آنها نیز، که همواره از اثرات طبیعی روابط عمیق عاطفی حاکم در خانواده های ایرانی برخوردار هستند، با کتاب، بیشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و کتابخوانی، عادت می کنند.

 

 پس از خانواده، دشوارترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی در هر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است، اگر دانش آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کند و به مطالعه خو بگیرد، در تمام دوران زندگی، از کتاب دست نمی‌کشد.

 

عبدالحسین موسوی رئیس اداره کتابخانه های عمومی پاسارگاد  در گفتگو با خبرنگار طنین پاسارگاد اظهار داشت:این شهرستان با جمعیتی نزدیک به ۳۲۰۰۰ نفر و در بر داشتن دو شهر سعادت‌شهر و مادرسلیمان و ۳۲ محله و آبادی  دارای دو باب کتابخانه عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورمی باشد که کتابخانه تازه تاسیس در روستای اکبرآباد منتظر دریافت منابع می باشد و به محض دریافت منابع شاهد شروع فعالیت این کتابخانه در روستای قرآنی اکبرآباد هستیم و در مجموع زیربنای کتابخانه های عمومی شهرستان با  احتساب کتابخانه روستای آل طاها اکبرآباد ۷۰۳ متر مربع می باشد که در حال حاضر تعداد ۱۵هزار نسخه کتاب و ۷۰۷نفر عضو  فعال است.

 

وی افزود:نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افق۱۴۰۴ را تعریف کرده که در این چشم‌انداز کشور ما باید از لحاظ سرانه کتاب، عضو، فضا بین ۱۵ کشور دنیا و نخستین کشور منطقه باشد.

 

 موسوی ادامه داد:در افق ۱۴۰۴ باید ۳۵ درصد جمعیت کشور عضو کتابخانه‌ها باشند و به ازای هر نفر نیز حداقل چهار کتاب داشته باشیم که شهرستان پاسارگاد در مقایسه با این شاخص‌ها فاصله بسیاری دارد که می‌طلبد تمام مسئولان این شهرستان و استان با توجه به پیشنیه تاریخی این منطقه بطور جدی وارد شوند  و این کار را فقط به عهده اداره کتابخانه عمومی نگذارند.

 

 وی اضافه کرد:البته همراهی خانواده ها در تشویف و ترغیب اعضای خانواده ها به استفاده از کتاب و مطالعه در این بسیار حائز اهمیت می باشد که متاسفانه تا الان خانواده ها و خود مردمان این شهرستان و بعضا مسولین در این زمینه تلاشی جدی نکرده اند و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان با دو نفر نیرو را تنها گذاشتنه اند به امید روزی که از شاخص شدن این شهرستان در استان و بلکه در کشور خبر دهیم .

 

 رئیس اداره کتابخانه های عمومی پاسارگاد ابراز داشت:در پاسارگاد به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۲٫۰۱ متر مربع فضای کتابخانه‌ای داریم که باید به ازای هر نفر هشت متر مربع باشد و همچنین ۲٫۲۰درصد جمعیت این شهرستان عضو کتابخانه هستند که باید به ۳۵ درصد برسد.

 

وی خاطر نشان کرد:  به ازای هر نفر ۴۹ صدم درصد یعنی کمتر از یک جلد کتاب داریم که باید به ازای هر نفر در شاخص تعریف شده، چهار جلد باشد و همچنین میزان امانت به ازای هر نفر ۱۰٫۵۴کتاب است که باید به ازای هر نفر ۴۰ جلد باشد.

 

موسوی با بیان اینکه دوخواسته از مسولین و شهروندان دارم،تصریح کرد: شهروندان محترم همون طور که نسبت به تهیه غذای جسم  اعضای خانواده اقدام می نمایند در صدد تهیه غذای  روح فرزند  و اعضای خانواده خود هم باشند وهمچنیناز مسولان و دستگاهی متولی فرهنگ و  بخش های فرهنگی تمام دستگاهها عاجزانه خواهش دارم که دست از این موازی کاری برداریم و بیایم تمام تلاش و هم وغم خود را به قول معروف یک کاسه کنیم تا بتوانیم به هدف نهایی خود که گسترش فرهنگ مطالعه است دست یابیم چون اگر مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود و  جامعه به مطالعه روی آورد و سیرهای مطالعاتی مناسبی تعریف و دنبال شود و  خود به خود خیلی از مشکلات عدیده ای که در جامعه به هنجاز تبدیل شده را دیگر نخواهیم داشت

 

موسوی افزود:با توجه به اینکه سایت خبری  طنین پاسارگاد مورد اقبال عموم قرار گرفته و روزانه بازدید کننده زیادی دارد از مدیر این سایت  هم انتظار می رود با  درج سخن بزرگان در باره اهمیت کتاب و کتابخوانی در زمینه  گسترش فرهنگ مطالعه و اقبال مردم و جامعه به سمت کتابخانه  و کتاب خواندن اقدام نماید.

 

وی بیان داشت:بر خود لازم می دانم  به جهت مساعدت های به موقع و خوب از  شهردارفرهیخته  مهندس سکوت و مجموعه شهرداری کمال قدردانی و تشکر نمایم که انصافا مجموعه شورای شهر، شهرداری و شخص شهردار با دیدی بسیار باز به این قضیه نگاه می کنند و دغدغه مند وارد بحث فرهنگی می شودکه این همکاری ها تداوم داشته باشد و ما شاهد رشد و پویایی این شهرستان در حوزه فرهنگ  کتاب  و کتابخوانی باشیم .

 

رئیس اداره کتابخانه های عمومی پاسارگاد ادامه داد:از اعضای شورای اسلامی روستای اکبرآباد و دهیار اکبرآباد هم بسیار بسیار سپاسگذارم بابت همکاری در راه اندازی کتابخانه روستای آل طاها  و همچنین از  مسولین شهر مادرسلیمان هم  انتظار می رود نسبت به پیگیری راه اندازی کتابخانه و همکاری با اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  تلاشی  جدی تر داشته باشند  که حداقل در مرکز این شهر یک باب کتابخانه عمومی داشته باشیم .

 

این مقام مسئول اضافه کرد:اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اعلام آمادگی می نماید در صورت واگذاری ساختمانی (که مورد تایید کارشناسان اداره کل باشد) چه به صورت دائم چه به صورت حق انتفاع نسبت به تجهیز و راه اندازی کتابخانه اقدام نماید.

 

 وی بیان داشت: اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاسارگاد آماده دریافت طرح های شما برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی،انتقاد و پیشنهاد سازنده می باشد.

پست الکترونیک جهت دریافت طرح و پیشنهاد و انتقاد :khabazilib@gmail.com


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر