۱۳:۵۸:۰۷ - سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
کشاورزی دانش‌بنیان در مرودشت مورد توجه قرار گیرد
فرماندار مرودشت گفت: جهت‌گیری و توجه به کشاورزی دانش‌بنیان و علمی و سرمایه‌گذاری در این بخش موجب کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آبی در این شهرستان می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، سیدیدالله حسینی بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور اعضا در سالن جلسات فرمانداری

فرماندار مرودشت گفت: جهت‌گیری و توجه به کشاورزی دانش‌بنیان و علمی و سرمایه‌گذاری در این بخش موجب کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آبی در این شهرستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، سیدیدالله حسینی بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور اعضا در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: هر چند که نقش مهم و اساسی کشاورزی در تولید محصولات مختلف و حفظ امنیت غذایی کشور و ایجاد اشتغال بر همگان آشکار است، اما ادامه کار کشاورزی به روش سنتی نیز مقرون به صرفه نیست.

فرماندار مرودشت با اشاره به اینکه انجام کارهای کشاورزی با بهره‌گیری از علم و دانش روز موجب افزایش تولید و بهره‌وری و جلوگیری از کشت نافرجام می‌شود، تصریح کرد: بخش زیادی از کشاورزی ما سنتی است که برای صنعتی کردن آن نیاز به علوم و فناوری‌های جدید داریم؛ از این رو لازم است جهت‌گیری مسئولان امر به ویژه کارشناسان به سمت کشاورزی علمی و دانش‌بنیان پیش برود تا به واسطه آن شاهد کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آبی باشیم.

وی در بخش دیگری از مطالب خود با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت گندم به هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط در برداشت بهینه محصول و تشکیل کمیته نظارت اشاره کرد و افزود: پایش کمباین‌ها، تأمین سوخت، آمادگی مراکز خرید و حمل و نقل از جمله مباحثی بوده که تمام عملیات، افکار و تلاش‌های کمیته برداشت باید منتج و معطوف به آن باشد.

رئیس کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی مرودشت یکی از عوامل آلودگی محیط زیست و فرسایش خاک را آتش زدن بقایای ساقه‌های گندم و جو در مزارع دانست و تصریح کرد: سوختن ضایعات و پسماندهای محصول گندم و جو موجب پراکندگی ذرات معلق و وارونگی هوا می‌شود؛ همچنین کشاورزان در طول سال از سموم بسیاری استفاده می‌کنند که این امر خود بر اثر سوزاندن و ترکیب هوا با گازهای حاصل از سوختن سموم می‌تواند عامل مهمی در ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک باشد.

وی ادامه داد: هر چند آتش زدن کاه و کلش در آماده‌سازی بستر زمین برای کشت بعدی مؤثر بوده اما این نکته حائز اهمیت است که این عمل علاوه بر آلودگی محیط زیست و رنجش خاطر همشهریان به ویژه بیماران ریوی و جانبازان شیمایی موجب فرسایش خاک، مواد عالی و فیبرهای مغذی در خاک می‌شود.

حسینی از کشاورزان خواست با استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته امروزی نسبت جمع‌آوری پسماند گندم و جو اقدام کنند و در صورت عدم رعایت موضوع و تکرار آن ضمن برخورد از طریق مراجع قضایی و امنیتی هیچ‌گونه نهاده کشاورزی به آنان تحویل داده نخواهد شد و ممکن است دفترچه اخذ شده برای نهاده‌ها باطل شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر