۲۱:۲۶:۱۹ - جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴
کودکان مرودشت را دریابید/ گفتگو با دکتر محمد حسن کرمی، متخصص بیماری های اطفال و کودکان
هفته نامه مرودشت- کمتر کسی می داند حاذق ترین متخصص اطفال و کودکان مرودشت، جانباز جنگ تحمیلی است. دکتر محمدحسن کرمی، برای مردم مرودشت و روستاهای اطراف، نامی کاملأ شناخته شده است. شلوغی مطب و انبوه مراجعات خانواده ها برای درمان بیماری فرزندانشان، نشان دهنده اعتمادی است که مردم به این پزشک دلسوز مرودشتی دارند.

IMG-20160117-WA0003

هفته نامه مرودشت- کمتر کسی می داند حاذق ترین متخصص اطفال و کودکان مرودشت، جانباز جنگ تحمیلی است. دکتر محمدحسن کرمی، برای مردم مرودشت و روستاهای اطراف، نامی کاملأ شناخته شده است. شلوغی مطب و انبوه مراجعات خانواده ها برای درمان بیماری فرزندانشان، نشان دهنده اعتمادی است که مردم به این پزشک دلسوز مرودشتی دارند. جالب است بدانید ایشان با هدف خدمت به خانواده ها، تاکنون چند پیشنهاد قبول مسئولیت را رد نموده است. به دیدارش رفته و پای صحبت هایش نشستیم.

***

 

-با سلام. آقای دکتر لطفا بفرمایید آنفولانزا، چه نوع بیماری است؟

شروع ناگهانی تب بالای ۳۸ درجه و حداقل یکی از دو نشانه تنفسی در غیاب سایر علل شناخته شده مانند: ۱ – سرفه خشک، ۲ – گلو درد، ۳ – آبریزش بینی، ۴ – درد عضلات و مفاصل یا سردرد. بیماری سه شکل خفیف- شدید و متوسط دارد (براساس علائم)

 

راه های پیشگیری از این بیماری چیست؟

موارد عمومی در پیشگیری از بیماری های واگیردار مثل پرهیز از روبوسی، هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید، دور انداختن دستمال بعد از هر بار استفاده، استفاده از ماسک های معمولی به مدت ۲ ساعت- شستن مرتب دست ها با صابون- مصرف واکسن جهت افراد در معرض خطر.

همچنین نوشیدن مایعات گرم و یا خوراکی هایی مثل قارچ، هویج، چای سبز و…، (به منظور پیشگیری از کاهش آب بدن)، اسـتراحت و تعویض و تهویه هوا نیز می تواند در کاهش ابتلا به این بیماری مثمر ثمر باشد.

 

این بیماری در چه مواردی کُشنده است؟

بیماری آنفولانزا نوع A یا فصلی و یا خوکی، به صورت بالفطره کُشنده نیست اما در آن دسته از افراد که دارای سیستم های ایمنی ضعیف هستند از جمله کودکان زیر پنج سال، افراد مسن، بیماران قلبی و کلیوی و…، می تواند باعث بروز مشکلات جدی و حتی مرگ شود.

 

علائم انواع مختلف آنفولانزا چه تفاوتی باهم دارند؟

به طور کلی آنفولانزا برخلاف سرماخوردگی، همراه با خستگی و ضعف سردرد و گلو درد شدید، درد مفاصل و عضلات و تب بالا برای ۳-۴ روز می باشد. در آنفولانزای خوکی سرگیجه، تهوع و دل درد هم در بیمار دیده می شود که در کودکان این علائم تشدید می شود. کودکان معمولأ در این حالت از نوشیدن مایعات اجتناب کرده و بی حال می شوند و دچار استفراغ شدید می گردند.

 

تشخیص قطعی آنفولانزای خوکی چگونه صورت می گیرد؟

این نوع آنفولانزا از آنجایی که اولین بار در خوک ها مشاهده شد، خوکی نامیده شد اما به دلیل تغییر ژن، امروزه تنها راه انتقال این بیماری، تماس با خوک یا مصرف گوشت آن نیست بلکه به ژنوم انسان به انسان نیز تبدیل شده است.

 

تشخیص قطعی آنفولانزای خوکی از طریق انجام آزمایش صورت می گیرد ولی علائم بالینی و اپیدمی کمک کننده می باشد و هیچ پزشکی فقط از روی علائم به تنهایی قادر به تشخیص قطعی آنفولانزای خوکی نیست.

 

آیا استفاده از واکسن در کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا موثر است؟

تزریق واکسن در پیشگیری از آنفولانزای فصلی مفید است اما قادر نیست از بروز نوع خوکی به طور کامل پیشگیری نماید. فعلا در مواردی که نیاز باشد، از داروی “تامی فلو” استفاده می شود.

 

اگر این دارو برای پیشگیری از آنفولانزای خوکی مناسب است چرا به همه توصیه نمی شود از آن استفاده کنند؟

بهتر است به منظور کاهش شدّت این بیماری، واکسن تزریق شود تا در صورت بروز بتوان از داروهای موجود استفاده نمود چرا که امکان تجویز این دارو قبل از بیماری وجود ندارد. به این دلیل که اولاً استفاده قبل از بیماری ممکن است باعث ایجاد مقاومت دارویی شود. دوماً اینکه مقدار مورد نیاز برای همه کافی نیست بنابراین مثلاً برای بیماران بدحال استفاده می شود.

 

با توجه به اینکه تخصص جنابعالی در زمینه اطفال است، بفرمایید بیماری های شایع در میان کودکان مرودشت چیست؟

بیماری های شایع بر حسب فصل متفاوت است مثلأ بیماری های گوارشی در فصل تابستان بیشتر دیده می شود. یا اینکه دوسال قبل که وبا شایع شده بود، نمونه های کمی در مرودشت دیده شد. از دیگر بیماری هایی که می توان به آن اشاره نمود عارضه های تنفسی، کم خونی مینور، تالاسمی و برخی از موارد مننژیت در اردیبهشت ماه می باشد.

 

آیا عوامل و آلودگی های محیطی مثل پتروشیمی، در بروز این بیماری ها نقش داشته است؟

هنوز به صورت علمی در این مورد تحقیقی صورت نگرفته است که بتوان به صورت مستند در این زمینه نتیجه گیری کرد اما در چند سال گذشته به نمونه هایی برخورده ام که شاید بی ارتباط با این قضیه نباشد. (بخصوص بیماران تنفسی)

 

چه نمونه هایی؟

بیماری هایی در کودکان وجود دارد که ما انتظار نداریم در فرزندان زوج های جوان زیر ۳۰ سال مشاهده کنیم. مثلأ سندروم “داون” از نظر علمی در کودکانی که پدر ومادرشان بالای ۳۰، ۳۵ سال هستند باید مشاهده شود. با این حال در ۱۵ سالی که به صورت تخصصی در زمینه کودک کار کرده ام، با کودکان مبتلا به این بیماری برخورد کردم که بعضأ والدین آنها ۲۴ یا ۲۵ ساله بوده اند.

 

بروز کمبود پلاکت ITP در چند سال اخیر نیز از حد استاندارد بالاتر بوده است. همچنین تا آنجا که بنده تحقیق داشته ام بیماری سرطان مثل لوکمی، بیش تر از سایر شهرستان ها است که شاید ارتباطی بین این بیماری ها و عوامل محیطی مرودشت وجود داشته باشد. بنابراین نیاز است که افرادی دلسوز، در این زمینه تحقیق کنند و نتیجه را به گوش مسئولین برسانند تا در صورت نیاز، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود.

 

از دیگر بیماری هایی که در چند سال اخیر گریبانگیر کودکان معصوم این شهر بوده است، می توان به آلرژی های تنفسی اشاره نمود که متأسفانه به دلیل آتش زدن کاه و کلش مزارع و و بخشی نیز به دلیل گازهای منتشر شده پتروشیمی، در کودکان بروز می کند.

 

همچنین بیماری سالک که در سال های نه چندان دور، از بیماری های شایع در روستاها –به دلیل وجود شرایط نامناسب از جمله خاک- به شمار می رفت؛ در سال های اخیر بیش از حد انتظار بلای کودکان شهر مرودشت شده است.

 

همکاری شما بعنوان متخصص با طرح پزشک خانواده چگونه است؟

طرح پزشک خانواده، چند سالی است که به منظور رفاه حال مردم اجرا می شود و نیاز است با انجام بررسی هایی، مشکلات آن کاهش یابد تا بتوان بهره برداری مناسب را از آن داشت. با این حال علیرغم اینکه این طرح مشکلاتی داشت، اغلب پزشکان بخاطر مردم در این طرح مشارکت نمودند. بنده نیز بعنوان یک متخصص، با پزشک های عمومی همکاری لازم را دارم و بیمار ارجاع داده شده را با کمال میل پذیرش کرده و درمان لازم را انجام میدهم.

 

مدتی است که محدودیت هایی در پذیرش بیماران از سوی پزشکان متخصص دیده می شود. این مسئله ناشی از چیست؟

اوایل پزشکان متخصص تحت فشار قرار می گرفتند که چرا همه بیمارانی که از سوی پزشک خانواده معرفی می شود را پذیرش نمی کنند و باید بدون محدودیت این کار صورت بگیرد. چندماه بدین منوال گذشت و همکاران بنده نیز به همین شیوه سعی در خدمت به مردم داشتند و به تمام بیماران ارجاعی پــذیرش داده می شد. اما مدتی است که دستورالعملی به ما ابلاغ شده که جهت رفاه حال بیماران، تعداد پذیرش فرم های ارجاع باید محدود شود!

 

نظر شما در این خصوص چیست؟ فکر می کنید این مسئله واقعأ منجر به ارائه خدمات بهتر به بیماران می شود؟

مسلمأ این گونه نیست. حتی می توانم ادعا کنم که باعث سرگردانی بیماران محترم نیز شده است. این روزها با بیماران بسیاری در مطب روبرو می شویم که با حساب اینکه ویزیت آنها با فرم ارجاع، مبلغ ناچیزی در حدود ۳ هزار تومان است، از دورترین روستاهای شهرستان مرودشت به ما مراجعه می کنند اما چون ظرفیت ما محدود است مجبور می شوند هزینه ای حدود ۳۰ هزارتومان بپردازند. حالا فرض کنید که ایشان پول کمتری به همراه داشته باشد، هزینه دارو و ایاب و ذهاب را نیز محاسبه کنید و… البته همکاران ما تا آنجا که بتوانند با بیماران همکاران می کنند ولی این مشکل، یک مورد یا دو مورد نیست بلکه در طول روز بسیار تکرار می شود و در طولانی مدت هم متخصص متضرر می شود و هم بیماران دچار بلاتکلیفی می گردند.

 

شاید توجیه تصویب کنندگان دستورالعمل فوق این باشد که پزشک متخصص، وقت بیشتری برای بیمار صرف کند.

این توجیه صحیح نمی باشد، چرا که هیچ متخصصی بخاطر منافع مادی، اعتبار علمی و وجدان کاری خود را زیر سوال نمی برد، به عنوان مثال، بنده بعنوان متخصص اطفال، به محض ورود بیمار به اتاق معاینه، وظیفه خود می دانم ک همه جای بیمار قد- وزن- گوش و … که لازم بدانم معاینه کنم تا به تشخیص قطعی برسم و در نهایت داروی لازم را تجویز کنم، با توجه به محدودیت پذیرش بیماران از طرف دانشگاه و بیمه ها و سهمیه بندی ناعادلانه (۶۰۰ برگ ارجاع در ماه)، مشکلات هم برای مردم و هم برای متخصصین بوجود آمده است و در نهایت بیمار به جای پرداخت ۳ هزار تومان باید ۳۰ هزار تومان پرداخت نماید!!!

این بلاتکلیفی این روزها دامان متخصصین و بیشتر از آن، مردم را گرفته است.

 

اقدامی جهت اطلاع مسئولین ذیربط در این طرح داشته اید؟

مکاتباتی با معاون دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه داشته ام. این روزها فشار اقتصادی بر روی مردم زیاد است و کاهش هزینه های درمانی از طریق اجرای طرح پزشک خانواده، دلیل استقبال آنها به این طرح بود. انتظار می رود مسئولین ذیربط در حوزه بهداشت و به ویژه طرح پزشک خانواده، تصمیماتی اتخاذ کنند که این طرح به هدف اصلی خود که همانا تسهیل خدمت رسانی به عموم مردم است برسد، نه اینکه باعث سرگردانی و فشار روانی و اقتصادی بیشتر به آنها شود.

 

این روزها بجای مداوای بیماران، وقت زیادی را صرف توضیح دادن محدودیت های پیش رویمان به آنها می کنیم که اغلب دارای شرایط نامناسب و وخیم جسمی و ناراحتی هستند.

 

مردم این ناهماهنگی ها را از چشم ما می بینند در حالی که متخصصان نیز با اجرای این برنامه، به شدت تحت فشار قرار گرفته اند. نیاز است مسئولین محترم بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، تأمین اجتماعی، بیمه و …، بازنگری ویژه ای در این مصوبه داشته باشند تا بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که به فرموده مقام معظم رهبری،«بیمار و خانواده اش، جز رنج بیماری، دغدغه و رنجی نداشته باشند.»

 

«گفتگو از آرزو اسماعیلی»

هفته نامه مرودشت


مطالب مرتبط:

گفتگو با محمدنبی حیدری، داور بین المللی بوکس/ المپیک، دور از دسترس نیست…

 

خرمشهر را خدا آزاد کرد…/ گفتگو با سیروس حبیبی، رزمنده مرودشتی حاضر در فتح خرمشهر

 

گفتگو با فاطمه طهماسبی/ کاپیتان تیم ملی زیر۱۴ سال ایران از زلزله نپال می گوید…

 

پاسبانان آرامش/ گفتگو با رییس و معاون آتش نشانی مرودشت

 

گفتگو با مسئول ورزش شهرداری مرودشت/ روح تازه در ورزش شهرداری با نائب قهرمانی تیم فوتسال در لیگ برتر استان

 

نقشی از هزار راز ناگفته/ گفتگو با ابراهیم شکوهی، مدرس ممتاز نقاشی مرودشت

 

یک خانواده، صدها قهرمان گفتگو با رقیه کشاورز، بنیانگذار کاراته شوتوکان بانوان مرودشت

 

گفتگو با محمدرضا محمودی، رئیس جدید هیئت بوکس مرودشت

 

گفتگو با آریا عارف، دارنده عنوان سوم جهان در رشته عکاسی

 

گفتگوی پارس دشت با حمیرا ریگی اولین فرماندار زن بلوچ

 

گفتگو با محمدحسین شجاعی مدیرعامل و مربی تیم فوتبال خلیج فارس مرودشت/ ظهور و افول ستارگان

 

گفتگو با مریم احمدی، بانوی مرودشتی نایب قهرمان کشتی آلیش آسیا

 

گفتگوی “پارس دشت” با سیده معصومه دستغیب، مدیرکل امور بانوان استانداری فارس

 

گفتگو با اعظم خلیفه، بانوی مرودشتی عضو تیم تیراندازی فارس قهرمان لیگ دسته یک کشور


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر