خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۷/۱۵ ۰۶:۲۵
شناسه خبر : 16482

کوچ پاییزه عشایر آغاز شد

به گزارش درافتی “پارس دشت” براساس تقویم کوچ ارائه شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، کوچ عشایر پاییزه عشایر آغاز شد. طبق این تقویم، کوچ پاییزه عشایر در محدوده زمانی نیمه مهر تا نیمه آبان انجام خواهد شد. دکتر سعید صالحی رئیس اداره امور عشایر مرودشت در این خصوص بیان داشت: ...

20160414_100811

به گزارش درافتی “پارس دشت” براساس تقویم کوچ ارائه شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، کوچ عشایر پاییزه عشایر آغاز شد. طبق این تقویم، کوچ پاییزه عشایر در محدوده زمانی نیمه مهر تا نیمه آبان انجام خواهد شد.

دکتر سعید صالحی رئیس اداره امور عشایر مرودشت در این خصوص بیان داشت: مقوله کوچ شامل دو بخش کنترل و مدیریت کوچ است که کنترل کوچ توسط ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت کوچ، توسط ادارات امور عشایر با همکاری دستگاههای اجرایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این زمان، براساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر، خدمات مورد نیاز عشایر توسط دستگاه‌های اجرایی جهت تامین آب، خدمات بهداشتی، تامین امنیت کوچ، مدیریت بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه، خدمات اورژانس و … با شکل‌گیری ستاد کوچ به مدیریت فرمانداری شهرستان به عنوان ریاست شورای عشایر شهرستان برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان مرودشت با اشاره به برخی مشکلات جامعهعشایر شهرستان خاطر نشان ساخت: متاسفانه در سال‌های گذشته در نتیجه واگذاری عرصه های طبیعی در قالب زمین کشاورزی، مسکونی، واحدها و کارگاه‌های صنعتی و… مسیر کوچ عشایر به شدت محدود شده و در محدوده‌ی شهرستان مرودشت، ایلراه‌های عشایری عمدتا بر جاده‌های اصلی شهرستان منطبق گردیده‌اند که این موضوع، مشکلات زیادی را در زمان کوچ عشایر ایجاد می نماید.

لازم به ذکر است شهرستان مرودشت علاوه بر اینکه زیست‌بوم عشایر ییلاقی، قشلاقی و مهاجر از عشایر ایل‌های بزرگ خمسه و قشقایی می‌باشد، به خاطر موقعیت جغرافیایی، از جمله زیست‌بوم‌های میانبند استان فارس است که عشایر شهرستان‌های سردسیری استان و بیرون استان از مسیر این شهرستان عبور می‌کنند.

20160414_100804