خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۷/۰۵ ۱۵:۲۳
شناسه خبر : 20691

گرامیداشت روز ملی غار پاک در شهرستان پاسارگاد

پارس دشت- رییس  حفاظت از محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: به مناسب روز ملی غار پاک، با هماهنگی و همکاری دوست داران  طبیعت و محیط زیست، غار “فقه” واقع در ارتفاعات کوهستانی بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد مورد پاکسازی قرار گرفت و حجم زیادی زباله جمع آوری و مدیریت شد.   مکرمی در ادامه گفت: غار، ...

پارس دشت- رییس  حفاظت از محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: به مناسب روز ملی غار پاک، با هماهنگی و همکاری دوست داران  طبیعت و محیط زیست، غار “فقه” واقع در ارتفاعات کوهستانی بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد مورد پاکسازی قرار گرفت و حجم زیادی زباله جمع آوری و مدیریت شد.

 

مکرمی در ادامه گفت: غار، به طور عام به حفره های زیر زمینی که حداقل با یک دهانه به سطح زمین را ه داشته باشد، اطلاق می شود و می تواند به صورت  طبیعی و یا مصنوعی ایجاد شده باشد. حفاظت از غارها حفاظت از آبهای زیر زمینی می باشد. تاریخ غارها با حیات انسان در زیستکره پیوند خورده و امروزه به عنوان پدیده های طبیعی از منظر زمین شناسی، زیست شناسی ،تاریخی و باستان شناسی، طبیعت گردی و ورزشی مورد توجه، مطالعه، اکتشاف و بهره برداری قرار می گیرند.

 

جاذبه های زمین شناسی منحصر به فرد غارها، شرایط خاص زیستی و تنوع زیستی کاملا بومی آنها، وجود بقایای فسیلی مهره داران ، آثار باستانی و تاریخی ارزشمند و نقوش صخره ای و دیوار نوشته های متعلق به ده ها هزار سال پیش و در نهایت شوق ورزشکاران و غارنوردان حرفه ای برای پیمایش و کشف دالان های تو در تو و تاریک و رعب انگیز غارها در اعماق زمین، همگی از ویزگیهای ارزشمند غارها  محسوب می شوند.

 

مکرمی در پایان گفت: خفاش ها به عنوان ساکنان غارها نقش  منحصر به فردی در گرده افشانی و  کنترل بیولوزیکی  آفات محصولات کشاورزی و مراتع طبیعی دارند.